EU-s CCS-direktiv

CCS_Tesla_chargeport

CCS Combo 2 laddkontakt till vänster, Tesla till höger.

Ofta när man diskuterar snabbladdare och Superchargers brukar frågan dyka upp att EU har ju bestämt att alla laddare efter 2017 ska följa CCS standarden och då blir ju Tesla Motors Superchargers olagliga! Kan det verkligen vara sant?

Låt oss lusläsa 2014/94/EU som direktivet “om utbyggnad av infrastrukturen för alternativa bränslen” egentligen heter. Vad är det som kommer att gälla egentligen?

Så snart man börjar läsa direktivet inser man att det inte enbart handlar om laddstolpar, utan är ett samlingsdirektiv för många olika alternativa bränslen – förutom el även vätgas, syntetiska bränslen och motorgas. Men vi koncentrerar här på kapitlen som handlar om laddstationerna.

På direktivets allra sista sida hittar vi Bilaga II stycke 1.2:

Likströmsbaserade snabba laddningsstationer för elfordon ska av driftskompatibilitetsskäl minst utrustas med anslutningsdon av de kombinerade laddningssystemen av typ ”Combo 2” som beskrivs i standarden EN 62196-3.

Märk väl ordet “minst”. Det lilla ordet har Nissan mfl japanska biltillverkare lobbat dit och är mycket betydelsefullt. “Minst” betyder att publika laddstationer ska ha minst ett CCS kontakt (kallad Combo 2 i direktivet). De får ha andra kontakter, som tex ChaDeMo, bara de har minst ett CCS kontakt också. Direktivet vill att bilister som kommer fram till en publik laddstation ska vara säkra på att alltid kunna hitta minst ett CCS kontakt där – oberoende av vilka andra laddstandarder stationen stödjer. ChaDeMo och andra standarder är alltså inte döda efter 2017.

Combo 2, själva CCS kontakten, är också lobbad förresten. Många tror att det är EU som har tagit fram den kontaktstandarden, men egentligen är det sju biltillverkare (Audi, BMW, Daimler, Ford, GM, Porsche och Volkswagen) som har enats om den kontakten och sedan lobbat hos EU om att den skulle bli standard i direktivet.

Synd att Tesla Motors inte använder sig av lobbyorganisationer.

EU-direktivet är egentligen ganska så missuppfattat. Direktivet handlar om att länderna ska skaffa sig en fungerande infrastruktur för alternativa bränslen (varav laddstationer bara är en del). Länderna åtar sig att bygga infrastrukturen själva eller stödja privata intressen som gör det. Som vanligt har dock byråkraterna inte följt med i marknadens utveckling utan kör på i gamla spår. Den nya laddinfrastrukturen föreställer de sig fungera ungefär som gamla tiders bensinstationer, med folk som kör dit, halar upp kreditkortet och tankar/laddar.

Direktivets punkt 24 är själva kärnan angående laddstationer:

(24) Medlemsstaterna bör se till att allmänt tillgänglig infrastruktur för elförsörjning till motorfordon byggs upp.

Men vad menas med allmänt tillgänglig? Punkt 7 bland definitionerna i direktivet ger svar:

7. för allmänheten tillgänglig laddningsstation eller tankstation: en laddnings- eller tankstation för påfyllning av alternativt bränsle till vilken användarna har icke-diskriminerande åtkomst i hela unionen. Icke-diskriminerande åtkomst kan innefatta olika villkor för autentisering, användning och betalning.

EU-s direktiv gäller alltså allmänt tillgängliga laddstationer – sådana som är till för alla, där vem som helst kan ladda. Det finns flera punkter i direktivet som beskriver hur priserna för laddning ska vara väl synliga och lättförståeliga, mm.

Men Tesla Motors Superchargers är inte allmänt tillgängliga! Vem som helst kan inte ladda där. Även i framtiden, om vissa andra biltillverkare har skrivit avtal med Tesla Motors om att få använda deras Superchargers, så är de fortfarande till bara för en begränsad antal bilar – inte vem som helst med en elbil.

Direktivets punkt 24 ihop med definition 7 resulterar i att EU-direktivet inte gäller Tesla Motors Superchargers. När Sverige tar på sig att bygga tillräckligt många laddstationer enligt direktivet (som för övrigt enligt punkt 23 är en laddstation per 10 elbilar) får Tesla Motors Superchargers inte räknas in i summan. De allmänt tillgängliga laddstationerna som tex kommuner har satt upp, där vem som helst kan betala med kontokort och ladda, måste efter 2017 även erbjuda ett CCS laddkontakt. Men privata slutna laddnätverk som Tesla Motors behöver inte anpassa sig.

Det finns faktiskt en punkt 29 i direktivet som pratar om att länderna bör undersöka synergieffekter med sådana laddare som inte är allmänt tillgängliga – men endast om det är tekniskt och finansiellt möjligt. Resultatet av det kan bli att EU kontaktar Tesla Motors och frågar lite snällt om de skulle kunna tänka sig att förutom de sex-åtta Supercharger laddstolparna även montera dit en extra en, med CCS kontakt på?

Vi får se om Elon Musk känner sig snäll den dagen. Men han slipper slåss mot EU i domstol i alla fall, så som han gör med bilhandlarna i USA.

 


TCS ett år sedan: Teknikens Världs test av Model S

Vår nyhet för exakt ett år sedan handlade om ett av de konstigaste Model S testerna som någonsin har gjorts. De jämförde den med en EU-moppe…

 

Tagged , , , . Bookmark the permalink.



  • Vad tycker du? Kommentera dagens artikel på vårt forum!
  • 6 Responses to EU-s CCS-direktiv

    1. Nicklas says:

      Vi pratar ju privata kontakter som monteras på privat mark… Hur kan någon ens i sin vildaste fantasi tro att EU kan/får/bör lägga sig i det?
      – klart det ska uppfylla säkerhet etc, men en specifik standard… befängt.

      Bra artikel som tydligt förklarar detta så att även mugglare kan förstå!

      • Nåja, dina privata vägguttag hemma på väggen är ju också reglerade av EU… så de skulle kunnat vara hårdare. De ville tom vara hårdare från början – Tesla får tacka Nissan för deras lobbyister i Bryssel.

        • Nicklas says:

          Nej, nu tänker du inte hela vägen… Givetvis finns det vissa lagar kring hur saker ska uppföras och installeras, men jag (elektriker) får ju skruva upp vilken kontakt som helst… Om jag vill ha en tesla-kontakt och en mennkes är det ju bara att beställa… Finns inget som kan/bör/ska hindra mig från det sålänge vi pratar privat mark/egendom/finansiering.

          Som jag förstått det så är det Tesla som bekostar alltihop… Vad de vill lägga sina pengar på är ju deras sak 🙂

    2. islandmountain says:

      Om CCS blir den nya standarden i Europa så hoppas jag hoppas att Tesla ändrar sin kontakt så att även CCS-laddare passar! Eller i alla fall skickar med en adapter i framtiden!

    3. Kingsthrone says:

      Jag gillar Tesla clubs artiklar. Varierande och minst lika intressanta som andra elbilssajters!

      Det här med CCS, är det inte konstigt att de inte valde en lösning som Tesla, att de bara förstärkte doningarna på Mennekeskontakten? Eller är det så att CCS har potential att klara betyldligt högre effekt än Teslas SC-variant? Jag har Googlat lite på det, men inte fått något riktigt svar.

      Nu när Tesla släppt sina patent fria, skulle då inte deras kontakt kunna bli en standard istället för CCS? Det ser ju onekligen ut som att Teslas variant är billigare att tillverka, och lättare att få plats med på bilen, utan att tanklocket behöver se ut som en servicelucka.

      Som AC-standard skulle jag vilja se Renaults lösning, där de lyckats ta fram en 43 kW laddare till deras Zoe. Och den bilen kostar ju inga större pengar heller, så det vore ju praktiskt om alla tillverkare enades kring denna AC-standard. Det kostar ju knappt en tiondel jämfört med DC att installera AC 43 kW uttag runt om i städer, och 43 kW lär vara hyfsat snabbt även om 10 år. Billigt, snabbt, framtidskompatibelt och finns redan idag – så varför inte? Utöver DC-laddare förstås.

    Lämna ett svar