No more Rattmuff

heated_stalk

Tesla Motors har lagt till rattvärme till sitt köldpaket i optionslistan. Eller rättare sagt ska göra det snart. På officiella sidan är rattvärme inte listad än, men envisa rykten från fabriken gör gällande att den ska läggas till kring årsskiftet.

Vissa bilar tillverkade efter 8:e December som ska levereras till citat “extremt kalla destinationer” sägs redan ha fått den nya ratten med rattvärme i. Vi får hoppas amerikanare fattar att det är lika kallt i Sverige som i Norge ;-)

Artikelbilden ovan visar Model S Beta-prototypens rattvärmeknapp. Ja den hade faktiskt en sådan för rattstången i den var hämtad oförändrad från en Mercedes donatorbil, men den var inte inkopplad någonstans och fungerade inte. Ifall den färdiga rattvärmen nu kommer att få en sådan knapp eller om den ska styras från centralskärmen vet vi inte än.

Så snart spekulationer om rattvärme har dykt upp på Tesla Motors Club kom diskussionen om eftermontering igång på en gång. De som har ställt frågan till Tesla Motors har dock fått svaret att i och med att de nödvändiga kablarna inte är dragna i gamla bilar så är det inte möjligt att eftermontera – och dessutom har Tesla Motors centralt bestämt att de ska sluta hålla på med eftermonteringar öht. Den nya policyn gör att kunder som vill ha nya finesser som tillkommer bilarna blir tvungna att sälja sina gamla bilar och köpa en ny – dvs ungefär som man är tvungen att göra hos valfri annan tillverkare som släpper nåt nytt i en ny årsmodell av sin bil. Problemet är bara att Tesla Motors inte har årsmodeller – nya optioner och finesser läggs till bilen löpande, fabriken väntar inte till nästa år för att lansera allt nytt på en gång. Medan det medför oväntade “presenter” till folk vars bilar levereras med tillbehör de inte ens visste skulle finnas när de beställde sina bilar kan det också reta gallfeber på folk vars bilar byggdes dagen innan en ny tillbehör infördes i produktionslinan.

Köldpaketets vara eller inte vara har ofta diskuterats på vårt forum. Många ansåg att de kan klara sig utan de uppvärmda baksäten, vindrutetorkare och spolarmunstycken som ingår i den. Andra ansåg att 6 900 kronor var väl värda de tillbehören. Nu med uppvärmda ratten kan det bli flera som kan tänka sig skaffa köldpaketet.

Vi väntar dock med spänning på när Tesla Motors utvecklare i soliga Kalifornien inser eluppvärmda vindrutans fördelar?

 


TCS ett år sedan: Motorn i Model S

Vår artikel för ett år sedan beskrev elmotorn som sitter i Tesla Model S. Vill du veta varför Tesla Motors heter just Tesla Motors ska du läsa den.

 

Tagged , . Bookmark the permalink.
  • Fredrik

    Bort med massa knappar och spakar. Blir ologiskt och svåranvänt med en knapp för det ena och displayen för det andra…