Teknikens Världs test av Model S

Jag fick ett väldigt oanonymt tips (du vet vem du är 😉 ) om att tidningen Teknikens Värld har också testat Tesla Model S. Glad i hågen öppnade jag deras hemsida och försökte läsa testet. Döm min förvåning när jag insåg att enda sättet, år så gott som 2014, att läsa artikeln är att köpa den påmålad på döda träd! Konkurrerande biltidningar som Vi Bilägare och Auto Motor & Sport kan båda köpas och läsas online – det är ironiskt att just en tidning som heter Teknikens Värld har missat senaste tidens utveckling inom just teknikens värld…

Så jag traskade iväg till min lokala Hemköp och försökte få tag på tidningen där – hade ett vagt minne av att de fortfarande har tidningsställ nära kassan. Dock hade de inte Teknikens Värld. Dagarna gick tills jag äntligen hade vägarna förbi en kiosk som hade fler tidningar och jag äntligen kunde införskaffa ett exemplar.

Så kunde jag äntligen läsa artikeln där de testade och jämförde Tesla Model S med… … … en EU-moppe?! Japp. Inte BMW M5. Inte Porsche Panamera. Inte Mercedes S-klass. Utan Renault Twizy, som inte ens är en bil. Det är som att jämföra BMW M5 med en Piaggio Vespa – båda går ju på bensin. De kunde lika gärna ha jämfört Tesla Model S med en elcykel, om de nu har inställningen att båda går på el.

Förutom Renault Twizy så jämfördes Model S även med BMW i3 (som är en stadsbil, men åtminstone en bil i alla fall). Bilarna skulle till testbanan i Nyköping, men den enda som hade räckvidd nog att ta sig dit på egen hand var Tesla Model S. Man skulle kunna tro att därmed var hela testet avgjort, men nej, de packade de andra bilarna glatt på trailer och bogserade dem dit, utan att det sedan påverkade testresultatet?!

Vad tidningen skriver om de andra “bilarna” i jämförelsetestet ska vi inte gå in på, vi är ändå Tesla Club Sweden. Den tredjedelen av artikeln som beskriver Tesla är i överlag positiv. Som vanligt (skulle man kunna säga efter alla testkörningsartiklar) är de imponerade av bilens acceleration och väghållning. Kallar den den bästa bilen de någonsin har kört. Kommer med farhågor om laddstationer. Och de blir förvånade över att gasar man med blyfot så minskar räckvidden från uppgivna 50 mil till 35-40. Sen kommer de vanliga misstagen med siffrorna, de anger bland annat Teslans förbrukning till 3,83 liter/mil?!

Men det mest udda är ändå poängsättningen av bilarna. Att Model S var den enda av de testade bilarna som över huvud taget kunde ta sig till testbanan ger inga poäng i jämförelsen. Att BMW i3 knäar av belastningen i älgtestet, och oroväckande studsar genom banan ger en enda poängs avdrag i köregenskaper. Att äga Model S får endast 4 poäng på grund av att bilen “ställer krav på laddmöjligheter” – när det i själva verket är precis tvärtom: på grund av Model S långa räckvidd behövs det inte massa laddmöjligheter längs vägen för att komma fram.

Men den mest konstiga poängsiffran är ändå säkerhetssiffran. Bilen som är den mest säkra bil som NHTSA någonsin har testat får endast 5 poäng av tio i säkerhet?! Lika många poäng som BMW i3?! Till tidningens försvar ska vi dock tillägga att de skriver om BMW i5-s säkerhet: “Ej testad av Euro NCAP. Allt annat än fem stjärnor vore katastrof“. Nu med facit i hand vet vi att det blev fyra stjärnor, och katastrof.

—–

Även resten av tidningen har konstig inställning till elbilar. En artikel “Elektrisk ekonomi – går det att räkna hem elbilsköpet” påstår att en 3 år gammal VW e-Up! som kostar 269 500 som ny endast kommer att vara värd 88 000 kronor efter tre år. I så fall ställer jag mig redan i kö för en! En annan “expertsvar” påstår att bästa sättet att värma en elbil är en etanoldriven gasolvärmare. Förutom att endast en enda elbil värms så, så är inte gasolvärmare gasoldrivna?

—–

Till sist en påminnelse:

Nu på lördag den 14:e December kl 15:00 kan du träffa andra Tesla-intresserade, då Tesla Club Sweden kommer att hålla sitt första möte, på plats vid Tesla Motors monter i Täby Centrum! Kom förbi, lyssna på vad Tesla Motors berättar om bilen, prata med deras representanter, prata med andra intresserade, ta en fik i cafét bredvid montern! Sedan kan du passa på köpa de sista julklapparna i Täby Centrum. Det blir en rolig lördag – alla är hjärtligt välkomna!

 

Tagged , , . Bookmark the permalink.



  • Vad tycker du? Kommentera dagens artikel på vårt forum!
  • 4 Responses to Teknikens Världs test av Model S

    1. Patrik Hjelt says:

      Fantastisk roligt och bra skrivet Tibor.

    2. Apkungen says:

      Håller med om mycket. Två saker håller jag inte riktigt med om dock.

      1)”Tesla Model S ställer krav på laddstationerna”. Det är faktiskt sant. En Model S drar mycket mer kWh/mil än i3 och i synnerlighet twizy. Så när man väl ska ladda sin Model S så måste det till en Tesla laddstation eller eventuellt Chademo som snart finns till Tesla.

      2) “bästa sättet att värma en elbil är en etanoldriven gasolvärmare”. Om det är det bästa sättet är diskuterbart men att det är ett bra sätt råder inga tvivel om. Anledningen till att det är ett bra sätt är för att genom att förbränna etanol (som för övrigt är ett omdiskuterat med hållbart bränsle) så får man nära 100% verkningsgrad! Det bästa sättet är så klart att värma med spillvärme. Ett annat sätt skulle kunna vara genom en luftvärmepump. Jag ska försöka förklara det där med verkningsgrad igen.

      Batteri -> drivning = 80% verkningsgrad
      Batteri -> värme = 100% verkningsgrad
      Etanol -> drivning = 20%
      Etanol -> värme = 100% verkningsgrad

      Detta innebär att använda högkvalitativ batteri-energi till att värma är dumt. Mycket bättre att använda för drivning. En väldigt liten etanolvärmare med lite etanol skulle kunna förlänga en elbil med 4ggr mer räckvidd än vad en bensinbil skulle förlängas i räckvidd.

      • 1) Tesla ställer inga krav på laddstationer. De bygger dem själva 🙂 Med en Tesla Model S kan man strunta i vilka laddstationer som kommuner mm sätter upp. De kommer att användas endast i nödfall. Den långa räckvidden tillsammans med Tesla Motors egna laddstationer gör att bilen faktiskt inte ställer öht krav på att tredje part ska bygga laddstationer här och där. Nissan Leaf och BMW i3 däremot ställer krav på att laddstationer måste byggas ut, pga deras begränsade räckvidd och inga egna stationer.

        2) Visst, etanol är bra att värma med. Men blaska med etanol istället för att snylta lite på batterierna? Volvo tyckte det var en bra idé. Ingen annan tillverkare. Och som kund är jag också tveksam. Etanol är en bra lösning på pappret, men obekvämt för slutkunden. Elen laddar hon ändå på – men var ska hon köpa etanolet? Om elbilens räckvidd minskar från 12 till 8 mil är det problematiskt med elvärme. Men om bilens räckvidd minskar från 45 till 30 mil pga elvärmen är det faktiskt inte lika kritiskt längre – räckvidden är mer än tillräckligt ändå.

    3. Pingback: Teslas värde varar - Tesla Club Sweden

    Lämna ett svar