I lördags var Tesla Club Sweden inbjuden till Arlanda Bilfestival. Sex Teslaägare dök upp med sina bilar, varav två från Norge! Så går det nu när det finns Supercharger snabbladdstationer hela vägen mellan Oslo och Stockholm. Efter samlingen vid ICA Maxi i Arlandastad åkte vi i samlad trupp till Arlanda Test Track 2 där festivalen höll till. (Vi körde dock lite vilse på vägen dit – hybris lokalsinne tål att förbättras.)
Arlanda bilfestival arrangeras årligen av biltidningen Auto Motor & Sport. Det är en träff där de flesta av Sveriges sportbilsklubbar är med och visar upp sina bilar. Det fanns massor av Ferraris, Jaguar, Aston Martins, BMWs, Camaros och andra sportbilar att beskåda – men störst folksamling med nyfikna hade nog vi! Förutom massor med festivalbesökare hade vi också väldigt många intresserade från de andra klubbarna också. Det var inte många minuter vi kunde sitta ner och vila. Jag tror vi sålde fler Teslor i lördags än Andy och gänget på Tesla Motors 😉 !
Vi besvarade alla nyfikna frågor (samma frågor kom upp om och om igen, mer om det i morgon) och uppmanade folk att ta sig till Täby C eller Infra City och prata med Tesla Motors representanter där och provköra bilen! Vi delade också ut infoblad om Tesla Club Sweden, Tesla Motors och Tesla Model S till de som var extra nyfikna.
När vi tittade på de andra klubbarna -vissa av dem med flera decenniers historia- började vi också diskutera hur vi vill att Tesla Club Sweden ska utveckla sig. Vi var den yngsta bilklubben där, och som en av arrangörerna också sa, den mest revolutionerande. Lika nytänkande som Teslas bilar är lika nytänkande är vi – ingen medlemsavgift, ingen tidning, allt sker online. Vi tre som driver Tesla Club Sweden har tex aldrig träffat varandra i verkliga livet. Och när jag visade dem erbjudandet vi har från MAX i min mobil började de skratta att vi verkligen är framtidens bilklubb redan idag 🙂
Under våra diskussioner om Tesla Club Swedens framtid tyckte alla att någon medlemsavgift ser de inte behov av – vad skulle man få för extra för den? Däremot kom det idéer om att de medlemmar som äger en Tesla bör få tillgång till extra funktioner på sajten, som att kunna dela tex kontaktuppgifter med endast andra ägare. Det efterfrågades också fler ägarträffar, bandagar och liknande. Passande “framtidens bilklubb redan idag” (ska det bli vårt tagline?) kan vi diskutera det vidare på vårt forum.
TCS ett år sedan: Teslafabriken i Tilburg
Det var bara ett år sedan Tesla Motors öppnat sin fabrik i Tilburg, Nederländerna. Tänk vad tiden går!
Fabriken byggdes för att slippa undan EU-s importskatt på bilar på 10%. Teslan du har köpt är faktiskt “made in EU” – fast ändå inte. Bilarna byggs i Fremont-fabriken i Kalifornien, USA, och testkörs där. Sedan plockas de isär i tre delar: batteripacken och motorn plockas ur och bilen skeppas över till europa i tre delar. I fabriken i Tilburg monteras sedan motorn och batteriet tillbaka i bilen och vips är den då byggd i EU och slipper importskatt 🙂
Tesla Motors lyckas med konststycket i och med att både batteripacket och motorn är byggd så att de kan plockas loss bilen inom några minuter. Att försöka göra något liknande med en fossilbil skulle kräva betydligt större ingrepp.
Pingback: Arlanda Bilfestival 2015 sponsras av Tesla Motors - Tesla Club Sweden