De 10 vanligaste frågorna

drive

Varje gång man pratar med folk om Tesla Model S dyker det upp samma 10 frågor om och om igen:

Men hur långt kommer man då?

50 mil i stan, över 35 mil på motorväg. På riktigt. (Elbilar är lite tvärtom bensinbilar då de drar mindre i stadstrafik än på motorväg.) Efter 20 mil på motorvägen är man framme vid Tesla Motors egna Supercharger snabbladdstationer där man laddar bilen gratis på 20 minuter innan man åker vidare.

Hur lång tid tar det att ladda?

Du laddar hemma över natten från ett trefasuttag. Du pluggar in bilen på kvällen och den är fulladdad till morgonen. Precis som man gör med mobilen. Varje morgon startar du med fulladdade batterier. På långresor laddar du bilen på 20-30 minuter på Tesla Motors egna Supercharger snabbladdstationer.

Är batteriet tomt sitter du väl fast?

Ja precis som när bensintanken är tom. Men stannar du vid närmsta hus och knackar på är det mycket mer troligt att de har en väggkontakt du kan få låna än att de har en fylld bensindunk som väntar på dig.

Var kan man ladda?

Till vardags laddar du hemma, varje natt, från trefasuttag. Ute på långresor laddar du gratis på Tesla Motors egna Supercharger snabbladdstationer, på 20 minuter. De finns var 20:e mil längs motorvägarna i hela Europa. Du kan åka från Luleå till Madrid gratis. Dessutom kan du ladda på de flesta publika snabbladdare och laddstolpar. Många hotell, köpcentra och parkeringshus erbjuder också laddning till sina kunder. På besök hos folk kan du ladda från vanliga vägguttag.

Hur långt håller batterierna?

Batteriernas livslängd är längre än bilens. De tappar dock lite av sin kapacitet med tiden, ca 7% efter 10,000 mil. Om en ny Tesla kommer 50 mil på en laddning kommer den komma endast 43 mil efter 20,000 mil pga kapacitetsminskningen. Det är 8 års garanti på batterierna.

Finns det nån värme?

Såklart! På vintern värms kupén av överskottsvärme från elmotorn och av värmeelement som drivs av batterierna. Räckvidden minskar med 20% så du kommer 40 mil i stället för 50. När bilen laddas kan den värmas med el från vägguttaget så du sätter dig i en varm bil på morgonen. På sommaren har bilen AC som kan fjärrstyras från telefonen – medan du tar kaffet efter lunch kan du slå på AC-n via mobilen så bilen är sval och skön när du sätter dig i den, inte bastun man är van vid från fossilbilar.

Är det nån fjutt i den?

Skojar du eller? Toppmodellen av Tesla Model S är den idag snabbaste serieproducerade bilen 0-100 km/h. Och den gör det under total tystnad, det är inte motorn som vrålar utan passagerarna! Och det är lätt att uppnå den accelerationstiden, det finns ingen växellåda, inga växlingstider, all kraft får du på direkten. Till och med instegsmodellen av Model S är snabbare än de flesta bilar.

Elbilar är väl dyra?

Tesla Model S kostar mer än Skoda Octavia, ja. Men den kostar mindre än en bil med jämförbar komfort och prestanda från BMW, Mercedes, Jaguar eller Aston Martin. Dessutom är Tesla Model S extremt förmånlig att leasa som förmånsbil pga skatteverkets rabatt på förmånsvärdet på supermiljöbilar! Kör du många mil per år kan bränslebesparingarna bli betydelsefulla – elen kostar bara 2 kr / mil!

Men saknar man inte motorljudet?

Nä, verkligen inte! Har man kört elbil en vecka tycker man vanliga bilar skakar och vibrerar konstigt – har nåt gått sönder?

Hur är det med andrahandsvärdet på elbilar?

Tesla behåller sitt andrahandsvärde bättre än motsvarande fossilbilar, visar undersökning efter undersökning. Efter 10,000 mil har en Tesla Model S i genomsnitt tappat 32% av sitt värde – mot 43-47% för Mercedes, BMW och Audi. Andra elbilar med små batterier tappar dock värde i samma takt som genomsnittsbilen, eller tom lite mer.

 

Tagged , . Bookmark the permalink.



  • Vad tycker du? Kommentera dagens artikel på vårt forum!
  • 5 Responses to De 10 vanligaste frågorna

    1. Pingback: Tesla

    2. YOTHI_TARZAN says:

      Låter smaskens

    3. isak mella says:

      Men om man ska uppåt i landet från Luleå och uppåt ska man putta bilen dom sista milen om man kör enkel väg över 20 mil i ca -20 grader på vinter

    4. Dusan says:

      Så om man vill ha värme i bilen så kommer man endast ca 28mil per laddning och sen ska man sitta på nån el-mack och ladda bilen i 30 minuter?
      Och vill man köra från Luleå till Madrid kommer det att ta ca 15 stopp och totalt 7.5 extra timmar att köra?
      Förnekar inte att Tesla är ett fantastiskt bilmärke men har man pengar att köpa Tesla så värderar man nog sin tid mer än några tusenlappar bensin…

    5. Erik Thoren says:

      nä någon elbil blir det inte för mig fy fan för att ladda stup i kvart jag har en citroen c5 kombi diesel med 2,0 motorn kan lasta 546 kg och dra släp riktigt bra ett 1,2 ton tungt orangt släp från 1988 drar den 0,84 kör jag i 100 på motorväg tar jag mig 147 mil på en tank det gör 0,51 innan elbilar kan köras 100 mil på en laddning med full värme eller kyla så är dom inte intressagta för mig dessutom är Citroen c5 världs känt för att ha bra komfort tror att den får storstryk i rent komfortmässigt det fick i alla fall en 600 000 kr mercedes med luftfjädring sen är ju nya dieslar så otroligt tysta om man väljer manuell låda jag har kört på många ställen där folk plötsligt blivit livrädda för dom inte hört min bil men så har den mycker vrid på 900 varv och nästa grej kan man över huvud taget ha krok på en elbil? har hört att det inte går pga vikten av batterierna. Skulle absolut inte klara mig utan kombi då jag viker sätena ganska ofta lastar in 1,6 kubik

    Lämna ett svar