Är du inte i närheten av en Tesla Motors Supercharger kan du bli tvungen att ladda din Tesla på en publik laddstation. En utförlig karta över laddstationer i Sverige kan du hitta på uppladdning.nu:
(texten fortsätter efter kartan)
Sajten listar dock 11(!) olika typer av kontakttyper på laddstationer. Laddstationer är ett (glest) djungel, med många olika standarder. Så vilka laddstationer är det någon idé att besöka med din Tesla? Var kan man ladda och hur snabbt? Låt oss ta dem en och en:
230V 10A Schuko
Väldigt tekniskt namn för “vanligt vägguttag”. Du kan ladda din Tesla i den, sladd följer med bilen, men får endast ca en mils körsträcka efter en timmes laddning. Å andra sidan finns det ca 50 miljoner sådana vägguttag i Sverige.
230V 16A Schuko
Vanligt vägguttag med högre säkring. Verkar vara vanligaste publika laddmöjligheten i Sverige. Passande sladd följer med din Tesla (dock är den typad till max 13A). Du får ca två mils körsträcka efter en timmes laddning.
230V 16A CEE
En rund blå starkströmskontakt med tre pinnar, som man brukar se på tex camping- och byggarbetsplatser. Man kan köpa en sådan “blå laddadapter” som tillval från Tesla Motors när du köper din bil. Även här får du ca två mils körsträcka efter en timmes laddning.
230V 32A CEE
Samma runda blåa starkströmskontakt som ovan, men med högre säkring. Vanlig på snabbladdstationer i Norge. Du kan ladda ca 5 mils körsträcka på en timme.
400V 16A
En rund röd starkströmskontakt med fem pinnar som levererar 400V trefas. Används på tex byggarbetsplatser. Det följer med en adapter till sådana kontakter med din Tesla. Här kan du ladda ca 5 mils körsträcka på en timme.
400V 32A
Liknande runda röda kontakt med fem pinnar som ovan, men något större. För att kunna ladda behöver du en adapter, och för att fullt ut kunna utnyttja en sådan kontakt krävs det att du har köpt “dubbelladdare” optionen till din Tesla – då kan du ladda ca 11 mils körsträcka på en timme. Har du adapter men inte dubbelladdare optionen får du bara ca 5 mils körsträcka per timme.
Mode-3, Type-1 with cable
En laddkontakt som bla Nissan Leaf använder. Kontakten passar inte Tesla, och det följer inte med någon adapter med bilen, men det finns att köpa adapters (Mode-3 Type-1 till Mode-3 Type-2) som passar. Du kan ladda ca 5 eller 11 mils körsträcka per timme beroende på om du har dubbelladdare i din bil och om stolpen klarar de högre strömmarna.
Mode-3, Type-2, outlet
En kontakt väldigt lik den som sitter på Tesla Model S. Laddhastigheterna är dock mycket lägre. Även i dessa kontakter kan du ladda enbart 5 resp 11 mils körsträcka per timme beroende på om du har dubbelladdare eller inte, och hur mycket ström stolpen klarar leverera. Lämplig laddkabel kan du köpa som extra tillbehör (“typ 2 offentlig laddanslutning”) när du beställer din bil. Du kan även köpa kabeln hos andra leverantörer.
Mode-3, Type-2 with cable
Även kallad “Mennekes”. Enklast att använda, nästan som Teslas egna Supercharger laddare. Det är bara å plugga in sladden i bilen. Enda “lilla” skillnaden mot Superchargers är laddtiden – som är 5 eller 11 mils körsträcka per timme beroende på om du har dubbelladdare och hur mycket ström stolpen kan leverera.
CCS
Combined Charging System är nya EU-standarden för snabbladdare. Den vanliga Mode-3, Type-2 kontakten beskriven ovan har utökats med två extra laddpinnar nedanför den för högeffekt likströmsladdning. Tesla Model S kontakt passar inte CCS pga den har inte de två extra pinnarna.
Marechal
Fransk kontakt för elbilsladdning, som används för laddning av Citroën Berlingo och Peugeot Partner bilar. Det finns ingen känd adapter till dem, men å andra sidan finns det också bara 5 sådana kända laddstationer i Sverige, varav 4 erbjuder andra lämpliga kontakter också.
CHAdeMO
Japansk kontakt för elbilsladdning, används av bla Nissan Leaf och Kia. För att kunna ladda din Tesla på dessa laddstationer behöver du ha en CHAdeMO adapter som Tesla Motors säljer som tillbehör. Teoretiskt kan du ladda ca 24 mil körsträcka per timme, fast vissa CHAdeMO laddare har tyvärr lägre effekt i verkligheten.
Ska du åka till Estland kan det vara värt att ta med sig en CHAdeMO adapter – de har storsatsat med 200 CHAdeMO laddstationer som täcker hela landet. Även Danmark, Holland och Belgien har väl utbyggda CHAdeMO nät.
Tesla Supercharger
Du kan ladda din Tesla där (döh), och gratis dessutom. Upp till 32 mil på en halvtimme. Du får samma snabba laddtakt oberoende om du har dubbelladdare eller inte (bilens laddare ombord används inte öht – laddaren sitter i Superchargern).
Adapters
Kabeln som medföljer Tesla Model S är en multiadapter med 3-fas 16A (“röd laddadapter”) och Schuko 13A. Du kan även köpa till 230V 16A CEE (“blå laddadapter”).
Tesla Motors erbjuder även en CHAdeMO adapter till sina kunder, kan beställas i deras service centers.
På Tesla Motors service centers kan du även få din bil utrustad med dubbelladdare, 22kW isf bilarnas vanliga 11kW.
Till övriga kontakter behöver du själv köpa egna adapters.
Ladda hemma
I Sverige är det utan tvekan trefasladdning som gäller hemma. Du ska alltså se till att det finns en standard 400V trefaskontakt (400V 16A i listan ovan) monterad i garaget du tänkte ha bilen i. Till den passar Tesla Motors “röda laddadapter” som följer med bilen.
Vill du vara extra stilig kan du skaffa en Typ 2 laddbox eller Tesla Motors egna laddstation för hemmabruk.
Läs mer på vår sida med laddrekommendationer.
Vill du ladda extra snabbt installerar du en trefas 32A Typ 2 laddbox, och “dubbelladdare” optionen till din bil.
Ladda borta
Ska du på besök hos någon ska du fråga efter om de har trefaskontakt i garaget, eller möjligtvis en enfas CEE-kontakt (om du har köpt adaptern) Vet de inte vad du snackar om be dem kolla färgen på locket på väggkontakten. Är locket röd är det trefas, är locket blå är det enfas CEE-kontakt. Är locket vit, eller inget lock alls är det ett vanligt 240V vägguttag.
Har de bara vanligt vägguttag blir du långvarig gäst. Skramlar de snabbt ihop en trefaskontakt inför det hotet vet du var du har dem…
Mycket bra sammanfattat, tack!
Vissa hade jag koll på men inte alla…kanon med en sammanställning! Tack.
Strålande Tibor och Matbl att ni tar er an detta och banar mark genom laddstolpsdjungeln!
Fin lista!
Saknar väl bara 230V 32A CEE. Vanlig i Norge men kanske inte så vanlig i Sverige. Men är ju fullt möjlig. Så är det möjligt att jag missat det, men ser inte att det står något om de standard röd/blå adapter som man kan köpa/följer med bilen. I Sverige följer ju röd adapter, 5-pins 400V/16A CEE med bilen, och man kan köpa till blå 3-pin 230V/32A CEE. I Norge är det omvänt. Ser nu att du skrivit lite om det under 400V/16A. Men kanske kunde slänga in lite mer under ‘Adapters’.
Tack för gott jobb med ovanstående lista!
Tack sondell! Jag har lagt till 230V 32A CEE till listan nu.
Pingback: VW e-up – ännu en superb elbil (som utgör inget hot mot Tesla) - Tesla Club Sweden
Pingback: CHAdeMO Adapter ”Coming Soon” på Tesla Shop - Tesla Club Sweden
Pingback: Auto Motor & Sport stora Tesla-test - Tesla Club Sweden
Pingback: Ny laddsida på teslamotors.com - Tesla Club Sweden
Tjena!
Superbra genomgång! Precis beställt en Mode 3 typ 2 kabel från Salto i Norge 🙂
Min S85 kommer i slutet av december och funderar nu på att försöka få Tesla att skicka mig en high power wall connector och ta hjälp av en elektriker att installera den i garaget. Någon som har något bra tips på en elektriker i Falun-trakten? Räcker det att hänvisa till instruktionerna Tesla anger för installationen eller något speciellt man ska tänka på i Sverige??
Kul i jul! 🙂
Meddela mig om du hittar en
Är kanske redan löst men återkom om ni behöver kontakt till bra elektriker i Falun… (Har du fått din bil ännu?)
Hej
Jag köpte min i USA och fick den levererad i maj.
Men är ofta i Falun så jag skulle behöva en bra eletriker som kan hjälpa mig med några adapters.
Åker till USA för att hämta min CHAdeMO adapter, så att jag kan åka runt i Europa.
Vilket tel nr har du, jag har 072-4228550
Kanonbra lista. Jag är inte långt ifrån en beställning och har en fråga.
Gör twin charger ingen effekt på trefas-uttag 230V 32A CEE?
Jag funderar hur jag skall ladda hemma på bästa sätt. Teslan kommer utrustas med Twin charger. Läste någonstans att man behöver en effekt på mer än 11 kW för att twin charger skall vara till någon nytta.
Jag som inte är en elektriker undrar om man kan få det ur 230V 32A?
Släpar man fram gamla fysikkunskaperna ur bakhuvudet så får man spänning * ström = effekt. Så ur en 230V 32A CEE uttag kan man få 230*32=7360W. Långt mindre än de 11kW Teslas laddare klarar.
Vanliga laddaren klarar effekt upp till 11kW, med dubbla laddare kan man ladda med 22kW.
11kW på 230V ger 48A. Så över 48A har du nytta av Twin charger.
För att få ner strömstyrkan kan man höja spänningen. I trefasuttag har man 400V. Då behövs det “bara” 27A för att komma upp i 11kW.
Så om du har en 32A TREFASuttag behövs det twin chargers för att kunna till fullo utnyttja den.
Jag blev lite konfunderad över ditt “trefasuttag 230V 32A CEE” – uttaget är antingen trefas eller CEE…
CEE-kontakter är inte trefas.
Enkelt att kolla: är locket blå är det en CEE kontakt. Är locket röd är det en trefaskontakt.
Ta gärna sådana här diskussioner i forumet, där fler andra läser och kan svara.
Det står på det röda locket hur många ampere det levererar.
Normalt är att ett litet rött lock ger 16A och ett stort ger 32A, som sagt det står på locket, men det är inte säkert att uttaget levererar vad som står
OBS alltså att 16A och 32A uttagen är olika stora! Man kan inte stoppa in en 16A kabel i ett 32A trefasuttag!
Tack Timo.
Pingback: Utvalda Artiklar - Tesla Club Sweden
Kanonläsning för en som mest eldat med björkved!
Pratas om dubbelladdare ovan. Måste man speca det i beställningen tydligen. Ska strax trycka på avtryckaren!