Ladda din Tesla Model S

Är du inte i närheten av en Tesla Motors Supercharger kan du bli tvungen att ladda din Tesla på en publik laddstation. En utförlig karta över laddstationer i Sverige kan du hitta på uppladdning.nu:

(texten fortsätter efter kartan)

Sajten listar dock 11(!) olika typer av kontakttyper på laddstationer. Laddstationer är ett (glest) djungel, med många olika standarder. Så vilka laddstationer är det någon idé att besöka med din Tesla? Var kan man ladda och hur snabbt? Låt oss ta dem en och en:

230V 10A Schuko

Väldigt tekniskt namn för “vanligt vägguttag”. Du kan ladda din Tesla i den, sladd följer med bilen, men får endast ca en mils körsträcka efter en timmes laddning. Å andra sidan finns det ca 50 miljoner sådana vägguttag i Sverige.

230V 16A Schuko

Vanligt vägguttag med högre säkring. Verkar vara vanligaste publika laddmöjligheten i Sverige. Passande sladd följer med din Tesla (dock är den typad till max 13A). Du får ca två mils körsträcka efter en timmes laddning.

230V 16A CEE

En rund blå starkströmskontakt med tre pinnar, som man brukar se på tex camping- och byggarbetsplatser. Man kan köpa en sådan “blå laddadapter” som tillval från Tesla Motors när du köper din bil. Även här får du ca två mils körsträcka efter en timmes laddning.

230V 32A CEE

Samma runda blåa starkströmskontakt som ovan, men med högre säkring. Vanlig på snabbladdstationer i Norge. Du kan ladda ca 5 mils körsträcka på en timme.

400V 16A

En rund röd starkströmskontakt med fem pinnar som levererar 400V trefas. Används på tex byggarbetsplatser. Det följer med en adapter till sådana kontakter med din Tesla. Här kan du ladda ca 5 mils körsträcka på en timme.

400V 32A

Liknande runda röda kontakt med fem pinnar som ovan, men något större. För att kunna ladda behöver du en adapter, och för att fullt ut kunna utnyttja en sådan kontakt krävs det att du har köpt “dubbelladdare” optionen till din Tesla – då kan du ladda ca 11 mils körsträcka på en timme. Har du adapter men inte dubbelladdare optionen får du bara ca 5 mils körsträcka per timme.

Mode-3, Type-1 with cable

En laddkontakt som bla Nissan Leaf använder. Kontakten passar inte Tesla, och det följer inte med någon adapter med bilen, men det finns att köpa adapters (Mode-3 Type-1 till Mode-3 Type-2) som passar. Du kan ladda ca 5 eller 11 mils körsträcka per timme beroende på om du har dubbelladdare i din bil och om stolpen klarar de högre strömmarna.

Mode-3, Type-2, outlet

En kontakt väldigt lik den som sitter på Tesla Model S. Laddhastigheterna är dock mycket lägre. Även i dessa kontakter kan du ladda enbart 5 resp 11 mils körsträcka per timme beroende på om du har dubbelladdare eller inte, och hur mycket ström stolpen klarar leverera. Lämplig laddkabel kan du köpa som extra tillbehör (“typ 2 offentlig laddanslutning”) när du beställer din bil. Du kan även köpa kabeln hos andra leverantörer.

Mode-3, Type-2 with cable

Även kallad “Mennekes”. Enklast att använda, nästan som Teslas egna Supercharger laddare. Det är bara å plugga in sladden i bilen. Enda “lilla” skillnaden mot Superchargers är laddtiden – som är 5 eller 11 mils körsträcka per timme beroende på om du har dubbelladdare och hur mycket ström stolpen kan leverera.

CCS

Combined Charging System är nya EU-standarden för snabbladdare. Den vanliga Mode-3, Type-2 kontakten beskriven ovan har utökats med två extra laddpinnar nedanför den för högeffekt likströmsladdning. Tesla Model S kontakt passar inte CCS pga den har inte de två extra pinnarna.

Marechal

Fransk kontakt för elbilsladdning, som används för laddning av Citroën Berlingo och Peugeot Partner bilar. Det finns ingen känd adapter till dem, men å andra sidan finns det också bara 5 sådana kända laddstationer i Sverige, varav 4 erbjuder andra lämpliga kontakter också.

CHAdeMO

Japansk kontakt för elbilsladdning, används av bla Nissan Leaf och Kia. För att kunna ladda din Tesla på dessa laddstationer behöver du ha en CHAdeMO adapter som Tesla Motors säljer som tillbehör. Teoretiskt kan du ladda ca 24 mil körsträcka per timme, fast vissa CHAdeMO laddare har tyvärr lägre effekt i verkligheten.

Ska du åka till Estland kan det vara värt att ta med sig en CHAdeMO adapter – de har storsatsat med 200 CHAdeMO laddstationer som täcker hela landet. Även Danmark, Holland och Belgien har väl utbyggda CHAdeMO nät.

Tesla Supercharger

Du kan ladda din Tesla där (döh), och gratis dessutom. Upp till 32 mil på en halvtimme. Du får samma snabba laddtakt oberoende om du har dubbelladdare eller inte (bilens laddare ombord används inte öht – laddaren sitter i Superchargern).

 

Adapters

Kabeln som medföljer Tesla Model S är en multiadapter med 3-fas 16A (“röd laddadapter”) och Schuko 13A. Du kan även köpa till 230V 16A CEE (“blå laddadapter”).

Tesla Motors erbjuder även en CHAdeMO adapter till sina kunder, kan beställas i deras service centers.

På Tesla Motors service centers kan du även få din bil utrustad med dubbelladdare, 22kW isf bilarnas vanliga 11kW.

Till övriga kontakter behöver du själv köpa egna adapters.

 

Ladda hemma

I Sverige är det utan tvekan trefasladdning som gäller hemma. Du ska alltså se till att det finns en standard 400V trefaskontakt (400V 16A i listan ovan) monterad i garaget du tänkte ha bilen i. Till den passar Tesla Motors “röda laddadapter” som följer med bilen.

Vill du vara extra stilig kan du skaffa en Typ 2 laddbox eller Tesla Motors egna laddstation för hemmabruk.

Läs mer på vår sida med laddrekommendationer.

Vill du ladda extra snabbt installerar du en trefas 32A Typ 2 laddbox, och “dubbelladdare” optionen till din bil.

 

Ladda borta

Ska du på besök hos någon ska du fråga efter om de har trefaskontakt i garaget, eller möjligtvis en enfas CEE-kontakt (om du har köpt adaptern) Vet de inte vad du snackar om be dem kolla färgen på locket på väggkontakten. Är locket röd är det trefas, är locket blå är det enfas CEE-kontakt. Är locket vit, eller inget lock alls är det ett vanligt 240V vägguttag.

Har de bara vanligt vägguttag blir du långvarig gäst. Skramlar de snabbt ihop en trefaskontakt inför det hotet vet du var du har dem…

 

Tagged , , , . Bookmark the permalink.