I fredags tog jag tillfället i akt och testkörde Volkswagens kommande elbil e-up!.
Volkswagen up! är en trevlig liten stadsbil, så att ge den en elmotor var ett smart drag från tillverkaren. Batteriet är tyvärr bland de minsta på marknaden, endast 18,7kWh, vilket gör att räckvidden (NEDC) blir på blygsamma 160km. För en så pass uttalad stadsbil som e-up! är det dock något man faktiskt nästan kan överse med. Maxhastigheten 130km/h gör också att du vill inte ta bilen utanför stadstullarna. Men inne i staden är den förvånansvärt pigg (mycket piggare än bensin-varianten av bilen) och smidig. Det lilla batteriet har dessutom fördelen att den kan laddas på 6 timmar hemma, och 30 minuter på Mode3Type2-laddstationer.
Volkswagens ingenjörer stal Teslas “one-pedal-driving” idé rakt av – e-up! har möjlighet till samma starka motorbroms så snart gaspedalen lättas som Tesla har. Det gör den idealisk i stadsmiljö – man kan köra bilen med i stort sett enbart högerfoten, man behöver använda bromspedalen ytterst sällan.
Bilen accelererar upp till ca 60 km/h överraskande kvickt – jag fick tom till ett litet hjulspinn. Efter det blir den dock genast slöare. Ser du den där luckan i stadstrafiken så är det bara å trampa gasen i botten så hinner du före de flesta andra bilar. Men motorvägskörning är bara å glömma.
Volkswagen har inte prissatt modellen än, men efter lite tjat plockade försäljaren fram sin fusklapp och lämnade prisuppgiften 266 500 kronor. Inkl moms och batteri. Nissan Leaf -som dock är en mycket större bil- kostar 314 890 kronor, och BMW i3 -som är i ungefär samma storlek- kostar 339 900.
En trevlig elbil för staden alltså – men absolut ingen konkurrent till Tesla. Ty Volkswagen gör med e-up! samma misstag som så många andra elbilstillverkare, och utrustar bilen med alldeles för klena batterier. Det håller visserligen priset lågt, men riktigt billigt blir det ju ändå inte. Bensindrivna e-up! kostar från 109 900 kronor (även om den e-up! som utrustningsmässigt mest är jämförbar kostar från 162 900 kronor). Den korta räckvidden gör att e-up! blir ännu en i raden av elbilar som nästan duger. De är -till skillnad från Tesla- ingen fullvärdig ersättning till traditionella bilar. Det som dock paradoxalt räddar e-up! är att inte ens originalet up! är ju en “riktig” bil, utan bara en fullt uttalad stadsbil.
Så som en andrabil till Teslan duger den, som en liten stadsbil för småärenden. Men absolut inget mer.
Säljaren hävdade att batteriet är eluppvärmt, men jag har inte hittat något på Internet som stödjer den uppgiften. Det kan vara en specialanpassning till de Nordiska länderna.
Pingback: Renault Zoe provkörd - Tesla Club Sweden
Pingback: BMW i8 testkörd - Tesla Club Sweden
Pingback: Året som har gått, del 1 - Tesla Club Sweden