Tesla Motors slog förväntningarna när tredje kvartalets resultat redovisades. Företaget sålde 5500 bilar under perioden och gjorde en vinst på över 7 miljoner dollar. Bla bla bla
Men det intressanta är inte det som stod i kvartalsrapporten, utan det som Elon Musk sa på aktieägarmötet.
Tesla Motors tillverkningstakt bromsas inte utav efterfrågan utan tillgången av batterier. Tusentals bilköpare väntar på sina bilar, och Tesla tillverkar bilarna i så hög takt de bara kan. Det är 3-4 månaders kö på bilarna i Europa, så hela nästa kvartals tillverkning är redan såld.
Batterileverantören Panasonic håller på att utöka sin tillverkningskapacitet till nästa år. Tesla överväger dessutom att köpa batterier från andra tillverkare också. Batteritillgången är alltså ett befintligt, men inte framtida, problem. Panasonic kommer att leverera minst 1.8 miljarder batterier de närmsta fyra åren, som räcker till över 250 000 bilar. Tesla Motors överväger dessutom att skapa en egen batteri “gigafabrik”. En batterifabrik, troligtvis i USA, som ska tillverka lika många batterier som hela världsproduktionen idag. Fabriken ska byggas i samarbete med andra batteritillverkare. Elon Musk ville inte riktigt än gå in i detaljer kring fabriken än, men menade att den kommer att bli nödvändig för att garantera de batterivolymer som Model E kommer att kräva. Han deklarerade också att det inte är råvarorna till batterierna som begränsar, utan tillverkningskapaciteten.
Kommande Model E berördes också, och priset uppgavs än en gång till $35 000 – som kommer att vara jämförbart med en $22 000 bil pga all bensinkostnad man kommer att spara. Omvandlat till svenska priser motsvarar de siffrorna 350 000 kronor inkl moms för Model E, som kommer att motsvara en 220 000 kronorsbil i drift pga all bensin man sparar.
Nästa år kommer Model X att lanseras (mot slutet av året), och Model E designas. Tesla Motors kommer att dessutom satsa mycket på Europa och Asien under det kommande året. Tesla Motors planerar sälja minst 10 000 bilar i Europa nästa år.