Två versioner av Powerwall

Powerwall

Tesla Motors Powerwall kommer i två olika versioner. Ena är på 7 kWh, andra på 10 kWh. Men det skiljer mer än endast batteristorleken mellan dem fick vi lära oss på telefonkonferensen efter presentationen av kvartalsresultatet.

7 kWh modellen heter “daily cycle”, 10 kWh modellen heter “weekly cycle”.

10 kWh “weekly cycle” modellen har samma batterier som finns i Tesla Motors bilar (nickel-kobolt-aluminium). Den ska man betrakta som en ersättning till dagens dieselgeneratorer vid strömavbrott. Eller som en utjämningsbuffert som kan kapa tillfälliga elförbruknings-toppar så man klarar sig på mindre säkringar. Den ska inte cyklas (helt fulladdas och urladdas) mer än 60-70 gånger per år.

7 kWh “daily cycle” modellen är till för dem som vill klara sig på sin egenproducerade el. Folk som kanske har solpaneler och som på kvällen vill använda elen de har lagrat under dagen. Folk som vill kapa anslutningen till elnätet – eller som vill bygga hus där det inte finns elnät. Det åstadkoms genom en annorlunda nickel-magnesium-kobolt kemi i batterierna. Som namnet antyder tål batteripacket att laddas och urladdas dagligen. I minst 10 år. Tesla Motors lämnar nämligen 10 års garanti på Powerwall! Batteripacket kan klara sig ännu längre, uppemot 15 år, men garantin är på 10. Batterierna i 7 kWh packet ska klara 5000 urladdningscykler – medan 10 kWh packet klarar endast 1500.

Elon Musk betonade också att Powerwall kommer med inbyggd DC/DC omvandlare, man kan ansluta den direkt till solpanelerna. Anledningen till att det inte ingår någon AC/DC omvandlare är att en sådan har kunderna redan om de har solpaneler.

Leker du alltså med tanken att skaffa en Powerwall och koppla den till dina solceller så du klarar dig på egen solel (i alla fall på sommaren) är det alltså 7 kWh modellen du ska titta på.

På frågan om framtida bättre batterikemier svarade Elon Musk att dessa två batterikemier i de två Powerwall-modellerna är de bästa som finns nu. Tesla Motors har lagt ner massor med resurser på att titta på alla möjliga batterikemier. Och alla, alla, som utvecklar nya batterier har försökt “sälja in dem” till Tesla Motors – men ingen av de på pappret lovande kemierna har visat sig duga i verkligheten.

Till sist kan vi notera att Tesla Motors utvecklingschef Jeffrey Straubel råkade försäga sig under telefonkonferensen: “SolarCity doesn’t yet operate in Europe”. Observera det lilla men ack så viktiga ordet “yet” 🙂

 

Tagged . Bookmark the permalink.



  • Vad tycker du? Kommentera dagens artikel på vårt forum!
  • 5 Responses to Två versioner av Powerwall

    1. JH says:

      Solarcitys affräsmodell är faktiskt något som skulel vara kul att se i sverige :-). Undrar hur det där med 140kwh gränsen för skatt skulle slå?

      • Ola Carlander says:

        Jag är tillräckligt nerdig för att ibland sitta och lyssna på Solar Citys earning calls också (Elons kusin måste ha något talfel så det är rätt frustrerande) och det har blivit lite av en grej att dom skall expandera i Europa “inom ett eller ett par år”, och likaså på deras senaste som var bara några dagar innan Teslas. (Så jag tror J.B är off the hook :)) Blir väl knappast sverige dom börjar med lansering i om man kollar på vilka delstater som är aktuella för dom dock. ;/ Men jag håller med, det skulle vara kul att se vad det skulle kosta i kronor. Mindre kul att se hur bottenfärgsklubben vill beskatta det..

    2. Axel Svensson says:

      Skulle Powerwall ha AC/DC inverter skulle man dels fördyra produkten till liten eller ingen vinst då en AC/DC inverter inte är billig samt att det är inte möjligt att seriekoppla Powerwall som ger AC ut. Alla som har solceller har som sagt redan en AC/DC inverter och en AC/DC-inverter måste anpassas efter kundens behov. De som gnäller om att den saknas AC/DC inverter visar att de inte vet vad det handlar om.

    3. Ragnar Olofsson says:

      Jag är inte jätteinsatt men är det inte så att man använder sig av elnätet som “batteri” här i Sverige om man har solpaneler? Det tar ju tyvärr bort ett av argumenten för Powerwall i dagsläget. Men rätta mig gärna. Jag vill hitta ett argument för att köpa en Teslaprodukt som jag har råd med.

      • Nilsev says:

        Om svenska kunder gör en kalkyl kommer inga Powerwall sälja. Passar inte vår miljö, med mycket låga energipriser, stabila leveranser och en lång vinter med dåliga förutsättningar för mikroproduktion av el och samtidigt stora behov. Tveksamt om det ens är särskilt bra för miljön. Brytningen av mineraler och tillverkning och återvinning av batterier och solceller torde ha svårt att konkurrera med vår svenska redan utbyggda vattenkraft.

    Lämna ett svar