Under Tesla Motors telefonkonferens efter kvartalsrapporten pratades det lite om Tesla Model 3 också.
Tesla Model 3 är den beryktade “folkelbilen” som Tesla Motors planerar lansera år 2017, som ska ha över 30 mils riktig räckvidd och kosta från 350,000 kronor.
Elon Musk berättade på telefonkonferensen att första prototypen till Tesla Model 3 planerar de kunna visa upp i Mars nästa år. Omedelbart betonade han dock att den månaden är bara målet de siktar på, inte säkert att det blir just då. Och de första leveranserna sa han också skulle inträffa mitten eller slutet av 2017, troligtvis slutet av 2017.
Med tanke på Elon Musks tidigare tidsoptimism är det skönt att höra att han börjar lära sig uttrycka sig lite mer eftertänksamt kring tidsplaner. Både Tesla Roadster, Model S och Model X blev försenade och levererades långt efter Elon Musks första optimistiska tidsplaner.
En sak talar dock för att Tesla Model 3 tidsplan faktiskt kommer att hålla. Nu är det inte “bara” kunder som väntar på sina bilar – nu är det också en gigafabrik som börjar spotta ur sig enorma mängder batterier år 2017 vars produkter måste ta vägen nånstans. Varje fördröjning av Model 3 kommer skapa problem i två fabriker: bilfabriken och batterifabriken.
Vi får hoppas att de ändå inte stressar igenom bilen genom utvecklingsfasen, med massor av barnsjukdomar som följd. Elon Musks perfektionism garanterar dock iofs att så inte kommer bli fallet – fast nu kommer han ändå behöva stålsätta sig lite och acceptera vissa kompromisser.
En sådan kompromiss har redan läckt ut: det ryktades ett tag om en lite mer “häftig” och “annorlunda” design på Tesla Model 3. “Den skulle inte likna någon annan bil” enligt Elon Musk. Dock har de fått backa lite där – kanske har de lärt sig av Tesla Model X bakdörrar? Nu heter det att första versionen av Tesla Model 3 kommer likna Tesla Model S fast 20% mindre – först generation 2 av Tesla Model 3 kommer få den “annorlunda” designen. Storleksmässigt och prestandamässigt kommer Tesla Model 3 att direkt konkurrera med BMW 3-serien.
Tesla Model 3 kommer även få gratis tillgång till Tesla Motors europatäckande Supercharger nätverk av snabbladdstationer. Tesla Model 3 kommer klara tillryggalägga de ca 20 milen mellan Supercharger stationerna i motorvägsfart, och sedan snabbladdas där innan fortsatt färd.
Ovanstående data har fått folk spekulera i hur stort batteri Model 3 troligtvis kommer få. För att klara 30 mil borde den få minst 50 kWh batterier. Fast redan Tesla Model S med 60 kWh batterierna hade problem med Superchargerna. Inte så mycket att åka mellan dem, utan att laddningen där tog snarare 40 minuter isf reklamens 20. Batterierna skulle laddas inte till 50% utan uppemot 80% för att klara färden till nästa Supercharger – och ju mer laddat batteriet blir desto långsammare går det att ladda.
Basmodellen av Model 3 kan alltså få samma problem vid långfärder som 60 kWh Model S hade. Men man ska komma ihåg att den 30 mils räckvidd det talas om är Tesla Model 3 grundmodellens räckvidd. Precis som Tesla Model S kommer säkerligen även Tesla Model 3 att erbjudas med olika batteristorlekar. Och kunder kommer säkert också frestas med fyrhjulsdrift, prestandamodeller, mm. Basmodellens 350,000 kronor kommer säkert skena iväg uppåt 500,000 kronor när man har valt större batteriet och prestandamodellen – för det vill man ju ha, eller hur? 😉
Andra elbilstillverkare har också presenterat planer på elbilar med 30 mils räckvidd kring 2017. Skillnaden mellan deras elbilar och Tesla Model 3 är vad som händer efter de 30 milen: Model 3 laddas snabbt gratis på Tesla Motors egna laddstationer över hela Europa – konkurrerande biltillverkares kunder får leta efter enstaka laddstolpar från elbolagen med långa laddtider och ockerpris på el.
Vissa jag har pratat med menar att 350,000 kronor för en bil är väl trevligt, men fortfarande ganska så högt. Det de inte räknar med då är att drivmedlet för Tesla Model 3 kommer att kosta 2 kronor milen, precis som alla elbilar. En BMW 320i kostar visserligen från 306,000 kronor (iaf innan man plockar på den godsakerna från BMW-s långa tillbehörslista). Men jämför vi basmodellerna Tesla Model 3 och BMW 320i ser vi följande:
BMW 320i kostar 306,000 kronor och drar 0,61 liter bensin per mil. Med 14 kronor litern blir det över 8 kronor per mil.
Tesla Model 3 kostar 350,000 kronor och drar ca 2 kWh per mil, dvs ca 2 kronor per mil. Om du laddar hemma. Laddar du bilen på Tesla Motors Superchargers blir kostnaden 0 (noll) kronor milen.
Besparingen blir alltså dryga 6 kronor per mil – minst. Efter 7000 mil har du tjänat in merkostnaden Tesla Model 3 kostade dig. 7000 mil, det kör normalbilisten på fyra år. Efter det börjar Tesla Model 3 kosta mindre än motsvarande bensinbil.
Dagen Tesla Model 3 lanseras och folk gör ovanstående huvudräkning kommer Tesla Motors börja leva upp till den ärligt talat för höga aktiekursen de nu har. Fabriken i Fremont kommer nog inte ensam orka med tillverka bilarna i tillräcklig takt, utan Elon Musk får nog börja se sig om efter fler bilfabriker att köpa (psst, Trollhättan) och fler gigafabriker att bygga!
Enda rimliga lösningen för övriga tillverkare är ju att gå med Tesla i superchargernätverket. Tesla är ju positiva till detta, så länge bilarna klarar av att ta emot laddningen och givetvis är med på Teslas sätt att prissätta tillgången till nätverket. Det ger förstås mer trafik i nätverket – men också många fler pengar till att utvidga ytterligare!
Tanken är helt rätt men det ligger nog för mycket prestige i vägen.
BMW och company saknar verkligen the key component, ladd nätverk. Och det verkar inte som man lärt sig ett dyft under den tid som gått..
Det skulle vara roligt om NEVS hakade på tåget och samarbetade med Tesla om batteri och supercharger. Det skulle då bli en hajp att de var de första som gick in supercharger systemet och kunde rida på den vågen. Jag tror att det är enda sättet för NEVS att komma ut på elbilsmarknaden i dagens läge eftersom de stora märkena hunnit före. Det också skulle betyda betydligt fler superchargerstationer i Sverige på sikt 🙂
Det är väl trevligt att det finns fortfarande folk som tror och hoppas att NEVS någonsin kan producera en elbil. Själv har jag gett upp hoppet för ett år sedan. Och definitivt när de visade sin “prototyp”.
Ja risken att tesla skulle köpa trolhättan blev genast lite mindre nu när regeringen vill att företag skattar på el de tilvärkar och använder själva. Tesla verkar ju gilla att sätta solpaneler på saker.
Nu lär vi ju inte få soltak över superchargers heller.
Ja detta är klart oroväckande. Straffskatt för att man vill värna om miljön genom att binda mycket kapital som man eventuellt tjänar in på lång sikt.
Vad blir nästa steg, straffskatt på elbilar ?
Vi straffats ju redan med biltullar som är till för att förbättra miljön i innerstan fast vi inte har några utsläpp !