Nationellt snabbladdarnät

elbro

Ofta när man pratar med folk om elbilar kommer frågan om långresor upp, och avsaknaden av snabbladdare. Tesla Motors är pionjärer med sitt Europaomspännande nät av Supercharger snabbladdstationer – men vad finns att tillgå utanför deras täckningszon? Och vad kan elbilar som det inte står Tesla på ta sig till?

Hur många snabbladdstationer skulle det egentligen behövas för att täcka in hela Sverige? Hela. Varenda en riksväg från Ystad till Haparanda och alla kringelkrokar däremellan?

I Sverige har vi enligt Trafikverket 670 mil europaväg och 890 mil riksvägar. Sammanlagt 1560 mil. För att alla elbilar ska kunna ta sig mellan laddstationerna skulle de behövas ha max 10 mil mellan dem. Sätter vi en snabbladdare var tionde mil behövs det alltså sammanlagt 156 laddare. 156. Egentligen färre, för i många områden kommer vägarna vara så nära varandra så en station kan betjäna båda. Eller de som hamnar i en korsning.

156 snabbladdare, det är inte mycket. Klart genomförbart, om man bestämmer sig. Inte ens någon stor kostnad i sammanhanget. Om varje laddare kostar en miljon kronor skulle de alla sammanlagt kosta lika mycket som 5 km motorväg. 5 kilometer.

Med dessa 156 laddare skulle man kunna åka kors och tvärs i hela Sverige även med de simplaste elbilar. Med energieffektivitet i paritet med tåg och tunnelbana. Inte bara i Stockholms innerstad, inte bara dit stamnätet järnväg når – utan från dörr till dörr i hela landet.

Vårt grannland har redan installerat mer än 156 snabbladdare i ett rikstäckande nätverk.

Nej, inte Norge. Andra hållet.

Estland

Estland har 165 snabbladdare i ett nätverk över hela landet. I och med att Estland är mindre än Sverige är avstånden mellan stationerna också 5 mil isf 10. I Estland finns ingen räckviddsångest. Prissättningen för att ladda är också föredömlig: för €30 kan man ladda 150 kWh i månaden. Andra prisplan finns också.

Är det de ekonomiska musklerna eller viljan som saknas i Sverige?

 

Tagged , . Bookmark the permalink.



  • Vad tycker du? Kommentera dagens artikel på vårt forum!
  • 31 Responses to Nationellt snabbladdarnät

    1. Lasse Larsson says:

      Föra regeringen hade en idé om att man skulle erbjuda bidrag till alla som byggde snabbladdare. Vill inte ha detta och vill minska bidragen kraftigt till både el-bilar och laddare. När budgeten hamnade i utskottet tog man helt enkelt bort det från budgeten med hjälp av SD.

    2. Mikael Jonsson says:

      Ekonomiska muskler och vilja har väl aldrig varit en brist vara i Regeringen? Hjärna däremot…….

    3. Ola Carlander says:

      156st.. sätter ju lite perspektiv på saker. Men däremot så tror jag att jag tycker att branschen borde kunna lösa snabbladdning mellan städer likt Tesla (Hoppas att dom kommer att kunna samarbeta bara).
      Det jag tycker stat och kommun borde satsa på är nattladdning i städerna så att alla som bor i lägenhet har en sportslig chans att skaffa elbil. Göra det enklare att dra en elkabel till en garageplats/fast p-plats helt enkelt, behöver inte vara så mycket mer. Att sätta upp en laddstolpe vid varenda gatuparkering blir såklart svårt.
      Men inne i städerna ser jag inte riktigt hur Tesla,BMW, Nissan etc. har nån möjlighet att lösa problemet själva så här tror jag dom behöver lite politisk draghjälp.
      Tänk vad snabbt dom hade kunna poppa upp 150 laddare om alla elbilstillverkare var med och chippade in..

      • Björn says:

        Det vore ju inte helt orättvisst att man kunde få bidrag/subvention av detta i stan när man som villaägare kan få (har kunnat iaf.) avdrag för 3-glas fönster och bergvärme.

    4. Filip says:

      Intressant, men det är snarare 156 ställen, inte antal. Laddare blir lätt fyllda.

      • Ja det har du rätt i. Det är därför jag räknade med en miljon per ställe – för de pengarna kan man nog få två multiladdare (CHAdeMO / CCS / Type 2 combo) monterad per ställe. Och när det blir succé kan antalet laddare per ställe utökas, i bästa Tesla-stil. Har man bara monterat första laddstolpen och fixat el till den är stolpe nummer två mycket enklare att få dit.

        • JH says:

          Snittpris för chademo med ccs handske ligger på omkring 150-250kkr beroende på märke och annat. I runda slänger 500kkr per installation. När jag gjorde en beräkning på detta på elbilsforum så räknade jag på 10% av vad koldioxidskatten drog under ett enda år, och då kom jag fram till att man kunde placera laddare med 5 km mellan rum (om inte minnet sviker mig, det var ett tag sedan, men kan gräva upp beräkningsunderlaget och se om det håller fortfarande). Över hela sverige yta (inkluderat kebnekaise, och vattnet mellan gotland och fastland. Det fattas inte pengar. Koldioxidskatten var ju ämnad för denna typ av investering. Återstår väl vilja då, att faktiskt såga av denna inkomst källan är kanske inte så attraktivt…

          EDIT (hmm nu räkande jag fel) :
          2012 – > 68 miljarder in på koldioxidskatt. 68*1000*0.1 = 6800 miljoner, 0.5 miljoner i installationskostnad 1 laddpunkt = 2*6800 = 13600 laddpunkter. Koldioxidskatten har inte minskat i intäkter sedan dess…

          EDIT: missade en nolla

    5. Driver28 says:

      156 stycken är lite, 156 miljoner räknat i överkant är väldigt lite pengar i sammanhanget, och med en laddningskostnad som ligger på vettig nivå så kommer elbilar att booma. Det är nödvändigt för att kunna resa långt utan alltför mycket hinder. Som det är nu kommer det bli problem med en laddare i varje ort och kö till denna framöver.

      Vad gäller laddning hemma för boende i lägenhet, påverka hyresvärden och bostadsrättsföreningen att sätta upp landningsplatser. Det handlas ju om långsam laddning med billig utrustning. Lätt att ta igen investeringen via hyra av plats med laddare.

      • Ola Carlander says:

        Jo jag har försökt lite men det är inte lätt. I USA hade alla ställen jag bodde på laddplatser i garaget, typ 3-5 st för att locka elbilsägare. Eftersom bostadsmarknaden inte fungerar i sverige behöver dom inte göra nånting för att få kunder.

        • Driver28 says:

          BRF:er är ju medlemsägda, så där kan man påverka. Dessutom kan man visa att det finns vinst att göra på en sådan parkering för en privat hyresvärd så……….

          • Ola Carlander says:

            Ja då har du lite större möjligheter. Samt att om du har en plats som är din med lägenheten kan du ev höja värdet lite. Men det är ändå inte smidigt. Jag kan tycka att elbolagen borde driva på lite, dom ser väl hellre att dom får pengarna än bp..

    6. JH says:

      Snittpris för chademo med ccs handske ligger på omkring 150-250kkr
      beroende på märke och annat. I runda slänger 500kkr per installation.
      När jag gjorde en beräkning på detta på elbilsforum så räknade jag på
      10% av vad koldioxidskatten drog under ett enda år, och då kom jag fram
      till att man kunde placera laddare med 5 km mellan rum (om inte minnet
      sviker mig, det var ett tag sedan, men kan gräva upp
      beräkningsunderlaget och se om det håller fortfarande). Över hela
      sverige yta (inkluderat kebnekaise, och vattnet mellan gotland och
      fastland. Det fattas inte pengar. Koldioxidskatten var ju ämnad för
      denna typ av investering. Återstår väl vilja då, att faktiskt såga av
      denna inkomst källan är kanske inte så attraktivt…

      2012 – > 68 miljarder in på koldioxidskatt. 68*1000*0.1 = 6800
      miljoner, 0.5 miljoner i installationskostnad 1 laddpunkt = 2*6800 =
      13600 laddpunkter. Koldioxidskatten har inte minskat i intäkter sedan
      dess… (om jag inte tappat bort någon nolla nu, detta är gjort på en höft).

    7. G F says:

      Problemet är med de elbilarna som bara går ca 10 mil motorväg att att det, typ inte funkar med långresor. Man måste vara entusiast för att ge sej ut på sådana. Köra en timme, ladda en halvtimme, köra en timme, ladda en halvtimme, köra……osv. Någon som klara 20 mil motorväg framöver, blir en helt annan sak.
      Men det är bra om laddare finns tätt, för reser där man bara behöver stanna vid ett tillfälle. Runt 15-20 mil funkar nog bra (Bra för oss Tesla ägare också om vi ska “off the grid”. Längre än så blir i praktiken olidligt. Med Teslan är det ungefär som att köra etanol eller gas bil man får stanna någon gång extra och tanka, samt ta reda på var man kan tanka innan man ger sej av. Men i stort sett som att köra en “vanlig” bil. Ska köra drygt 140 mil imorgon med min Tesla, föreställ er att göra det med en 10 milare!

      • JH says:

        En laddstation i 50 kilowatt klassen i sveg skulle faktiskt funka ganska bra på väg till funäsdalen. På 30 minuter har man 12 mil extra, vilket skulle räcka bra till fjällen :-). Dessa laddare är enkla oich billiga i installation i jämförelse med super chargers och kan därför lämpa sig väl som mellanliggande alternativ (dvs ej ersätta SC) för att hälpa en upp på gridden när det kniper.

      • Thorsten Handler says:

        Problem?
        Jag lägger gärna den tiden heller än 5 timmar på en schuko

        • JH says:

          Jag ser faktiskt en ny nisch för tesla att expandera sitt supercharger nät. Istället för att göra det tätare mellan fullskaliga supercharge lösningar, lägg krutet på laddare i klassen 50kw. De är extremt mycket billigare att sätta upp. SC:na måste naturligtvis också byggas ut, men förtätningen kan skötas av de mindre laddarna eftersom de ger access till gridden oavsett på omkring en halvtimme (om sc:na verkligen ligger var 20 mil). Dessa små laddare kan ju ställas ut i avtal med näringsidkare där näringsidkaren faktiskt kan vara med och ta en del av kostnaden. Ännu mindre destinatiosnlösningar (i storleksordningen 11kw) behövs för destinationsladdning (hotell, campingar, turistmål mf). I det segmentet vet jag att tesla är på g. Men mellan klass laddarna skulle faktisk fungera utefter 45:an där det inte kan anses vara ekonomiskt motiverat med en full SC anläggning.

    8. Thorsten Handler says:

      Sist jag gick igenom Sverigekartan fattades det 56 Snabbladdare då var mina krav max 80 km till nästa Snabbladdare samt alla färjelägen och landsvägar till grannländerna.
      Jag byggde en Snabbladdare 2012 för 270 000 inklusive en smartladdare intill.
      Så för mindre än 20 miljoner så är hela Sverige nåbart.

    9. Lars Löwgren says:

      156 miljoner vore bättre använda här än på supermiljöpremien till laddhybrider. Men jag är egentligen emot subventioner eftersom sånt bara leder till att bränslecells sidan vill ha bidrag till sina 20-50 miljoners mackar också. Därför hade det varit väldigt intressant om någon privat ville gå in med den här investeringen, en biltillverkare, energibolag eller någon som vill etablera sig som den nya “macken”. Vad kostade det att sätta upp mobilmaster över hela Sverige?

      • JH says:

        Intressant fråga, men man jämför äpplen med päron. Staten äger, via PTS, frekvensutrymmet i sverige. Och man ställde från Staten tydliga krav på köpare av frekvensutrymme att de *måste* ha täckning inom en given (mycket kort tilltagen) period, av 95% av sverige. Om man gjorde inga undantag för fjällvärlden. Kraven var mycket hårda, och det fanns bestraffningsklausuler för misslyckande.

        I det här fallet så fanns det en begränsad resurs som hade högt värde inom en begränsad del av landet. Tillräckligt högt för att man kunde ställa explicita krav på köparen.

        Läget är inte riktigt detsamma i det här fallet.Man får nog tänka sig en annan modell.

        • Lars Löwgren says:

          Nja, jag tänkte lite åt andra hållet, delvis. Vi eller bolag lägger ut enorma resurser på att täcka in vårat land så att vi kan… göra inlägg på Twitter, typ. Och det är inte det att jag inte gillar mobiltelefoner, men vi borde investera åtminstone en tiondel i våran miljö och möjlighet att röra oss fritt. 😉
          Det borde vara enklare och billigare att få ut laddstationer över hela landet. Helst så tätt att jag laddar där jag stannar och inte stannar för att ladda.

          • JH says:

            Skilnaden torde vara att frekvensutrymmet var så åtråvärt att telebolaget tog smällen av den olönsamma gsm stationen i lapp-porten för att täcka hipstern på södermalm. Och det gick att få lönsamhet i det. Det är inte lika självklart att det finns en lika stor åtråvärdhet i att ha laddningsmöjlighet i säg, karesuando, som att ha det på södermalm.

    10. Lars Löwgren says:

      Som jämförelse, motorvägspåfarten mellan. Landvetter och Mölnlycke kostade 180 miljoner kr. Hmm…

    11. Filip says:

      Fortfarande en av de bästa artiklarna! Tänk att vi inte är där än…

    Lämna ett svar