Vad är egentligen mer energieffektivt? Att åka kollektivt – eller att åka elbil?
Tåg:
Att åka tåg är ju miljövänligare än att åka bil, det har man ju hört ofta. Men är det även miljövänligare än att åka elbil?
Enligt SJ-s hemsida förbrukar SJ2000 (tidigare X2000) tågen 0,07 kWh per passagerare och kilometer. SJ2000 är enligt SJ deras mest energieffektiva tåg – andra tågtyper förbrukar 0,08-0,09 kWh/pkm.
Enligt EPA drar Tesla Model S 0,21 kWh el per kilometer. Sitter det tre personer i en Tesla Model S blir det 0,21 / 3 = 0,07 kWh per passagerare och kilometer. Andra elbilar har lägre elförbrukning och därmed lägre energiåtgång per passagerare.
Sitter det alltså tre eller fler personer i en elbil åker de energieffektivare än tåget!
Spårvagn, tunnelbana:
Enligt Energimyndigheten drar spårvagn och tunnelbana ca 0,14 kWh per passagerare och kilometer. De drar mer än tåg för de startar och stannar oftare. Elbilens kilometerförbrukning 0,21 kWh utslagen på två passagerare blir under 0,11 kWh per passagerarkilometer.
Sitter det två personer i en elbil åker de energieffektivare än tunnelbanan!
Betänk sedan att man får dessa energivinster i hela Sverige – även i städer som saknar tåg, tunnelbana och spårvagnar! Man sparar energi inte bara i Stockholm utan även i Nollberga.
I Norge har de redan märkt av dessa effekter. Enligt norska transportekonomiska institutets rapport kommer Norges satsning på elbilar ha minskat landets CO2-utsläpp med 4 miljoner ton.
Utredarna jämförde det med andra sätt att minska utsläpp. En lika stor satsning på tex kollektivtrafiken skulle inte ha resulterat i samma minskning av CO2-utsläpp. Att subventionera elbilar verkar ha varit det mest optimala sättet att minska utsläppen:
– Jag är säker på att det inte finns andra metoder inom transportsektorn som minskar koldioxidutsläppen med flera miljoner ton per år och till en så pass låg kostnad, säger forskaren Lasse Fridstrøm på Transportøkonomisk institutt.
Nu menar vi absolut inte att all kollektivtrafik skall avvecklas och ersättas med elbilar, det är inte alls det det handlar om. Utan betänk att med en elbil kan man åka till ställen dit det inte går några tåg eller tunnelbanor – med samma energivinst som om det skulle ha funnits! Och man behöver inte först åka till en centralstation med en dieseltaxi heller.
Om 10% av alla bilar i Sverige skulle bytas till elbilar -en inte alls omöjlig siffra i långa loppet- skulle vi få samma miljöeffekt som om vi skulle byggt tunnelbanor i varenda en svensk stad!
Nu är det ju inte enbart CO2 man slipper i och med elbilar. Inte så roligt att andas in bland annat kolväten, svaveloxider eller sotaerosoler. Kommer visserligen inte från tunnelbana eller tåg heller. Från tågstationen kan många vilja ta sig vidare till annan plats, kanske taxi eller buss, och då finns risk för utsläpp från förbränning av fosila bränslen eller biogas.
Så om miljöpartiet skulle gå efter fakta så borde dom alltså prioretera elbilar över kolektivtrafiken
Vad tror du händer med trafiken på motorvägen om man lyfter ut alla tågpassagerare i så gott som varsin egen elbil, eller till ett säte i en dieselbuss? Mera motorvägsbyggen kanske? Inte så miljövänligt precis, Det är inte el tågen som vi ska kriga mot, det är de fossila transport sätten som är fienden!
Med andra ord så ska vi bygga elbilsparkeringar vid tågstationerna så vi slipper dieselbussarna.
Bra förslag, mer laddstolpar på tågstationerna för de som mycket sällan åker långt och kan klara sej med en billigare 12mils elbil 99% av tiden. Eller för pendlare.
Ja tyker inte vi ska kriga mot kolektivtrafiken, vi ska apsolut inte ha mindre kollektivtrafik.
Jag tycker bara pengar ska läggas där de gör störst nytta helt enkelt
Dvs på kollektivtrafiken, samt cykelinfrastruktur.
Fast nu visade ju den norska studien just att de INTE va lika effektivt som att lägga samma pengar på incement för att få folk att gå över till elbilar när det kommer till att minska co2 utsläppen.
Om man jämför två olika saker måste man göra det rättvist. Exempelvis tar SJ2000 dej på 3 timmar mellan Sth och Gbg i upp till 200km/h. Ska man hålla den hastigheten i Teslan med 3 passagerare med bagage drar den runt 4KW/h km. Så under en mer likvärdig jämförelse blir Tåget ca dubbelt så effektiv och ändå snabbare, samtidigt kan man jobba / koppla av hela vägen (100% autopilot). Samma med tunnelbanan försök komma före den med en elbil i rusningstrafik. 🙂
Ja, samtidigt som för att åka tåg måste du ta dig till/från centralstationer som tar både tid och energi.
Precis, det är lite som att jämföra äpplen och päron. Båda är bra att ha fast till olika ändamål!
Helt överens, båda har sina fördelar. Men det är ändå en viktig punkt att föra till debatten tycker jag att miljömässigt är det inte så stor skillnad i att åka tåg eller elbil. Iallafall inte om man jämför med tåg mot bensinbil.
Sedan kan dom två ta olika lång tid och ha andra för och nackdelar beroende på förutsättningarna, och om jag förstår dig rätt så tycker du inte att det skall bli en debatt om tåg MOT Elbilar vilket jag också håller med om. Det är nog inte Tibors avsikt heller, men det är i så många lägen då det inte fungerar eller ens finns tåg att tillgå, och då blir det här ett tydligt sätt att visa vad bästa alternativet är.
Kör du bil måste du leta parkering…
Jag har lagt till ett sista stycke för att betona att jag inte försöker kriga mot kollektivtrafiken med artikeln.
Bra, tack!
Även om det är fantastiskt att elbilar är så energieffektiva så löser de ju tyvärr inte trängselproblemet som biltrafik dras med. Tunnelbana är svårslaget i det fallet. Personligen bor jag på cykelavstånd till jobbet och cyklar alltså, vilket om jag minns rätt är det enda transportmedel människan uppfunnit som faktiskt energimässigt slår promenerandet 🙂
För resor av typen till-från-sommarstugan är ju elbilen däremot något helt revolutionerande. På sådana sträckor fungerar ju tåg aldrig, och att med rent samvete kunna åka bil sådana sträckor skulle åtminstone jag uppskatta.
Ja skulle tippa på segling
Att gå tror jag inte är så effektivt. Även om man bara skulle räkna på den energi som finns i natten och inte den som går åt till att producera och frakta den är verkningsgraden på en kropp rätt kass
http://physics.ucsd.edu/do-the-math/2011/11/mpg-of-a-human/
Ca 0,3-0,6 l/mil räknar Tom Murphy ut.
Eftersom pendeln mellan Uppsala och Stockholm ständigt har problem så är E4an redan fullsmetad med bensin och dieselbilar. Vore fantastiskt om alla blev elbilar. En annan miljöffekt är buller. Elbilar drar ned den negativa bullereffekten från vägarna rejält. En grym bonus. elbilar är framtiden. Hoppas vi även ser fler elbussar och lastbilar på sikt…
På skoj räknade jag lite på trådbussar av typen de har i tex Landskrona: förbrukning 1,6 kWh / km, 63 passagerares kapacitet. Med 30% beläggning blir det 20 passagerare, dvs 0,08 kWh / km per passagerare. I paritet med tåg alltså.
I varje svensk bil åker i genomsnitt 1,2 personer. Det är det man borde räkna på. Ändå intressant att elbilar är så pass snåla
Det är som det skrivs här inte ett krig mot kollektivtrafiken som självklart behövs och till och med bör byggas ut. Men att minska uptläpp genom att ersätta befintliga fossilbilar mot elbilar i snabbare takt än nu med statliga incitament som i Norge är vägen framåt. många av de som vääljer att köra bil kommer även i fortsättningen att göra det. De kommer inte åka kommunalt ändå. Det är dem och deras fossilbilar man vill åt, och det är många det, både i storstäder och på landsbyggden. Tåg ska så klart vara kvar, lokaltrafik likaså, men man borde skynda på takten av utbyte av fossilbil till elbil. Det är nog även vad som avses med resultaten i den Norska undersökningen, att miljöeffekten i landet som helhet bli bättre om ett stort antal bilar slutar släppa ut avgaser kontra om man skulle skippa bilen och åka kollektivt….
Pingback: Hur Fort Går Tunnelbanan I Stockholm? - [Uppdaterad]