HyperLoop One heter företaget som har tagit Elon Musks Hyperloop koncept och försöker kommersialisera det. Deras första fullskaliga prototypsträcka är nu färdig, 500 meter stålrör mitt i Nevadaöknen.
När installationerna av linjärmotorn blir färdig om några veckor kommer vakumpumparna pumpa ut luften ur röret och den första testturen kan ta vid. 500 meter kommer det inte ta några sekunder att tillryggalägga men den korta sträckan ska räcka till att verifiera alla beräkningar de har gjort. Sedan kommer en längre, cirkulär testbana att byggas där podden som åker i röret kan komma upp i högre farter, närma sig planerade maxfarten.
Lika bra att bygga en teststräcka mellan Göteborg och Sthlm med andra ord 😀
Då kan man bo i Götet och jobba i Sthlm. Restid ca 25 min till arbetet, inte dumt.
Jag var positiv till idén när den kom ut, men efter att ha lyssnat på endel kritik om konceptet Hyperloop så är jag nu tveksam till om det någonsin blir av för att transportera människor, på grund av riskerna för bland annat läckage.
Om hastigheten ska vara 1200 km/h och man inte vill ha mer än 1 g så får jag det till att radien måste vara drygt 11 km och drygt 71 km i omkrets. Ett halv g ger det dubbla. Stora svängar blir det.
Det blir stora svängar, ungefär i samma klass, med snabbtåg också. Medan hyperloop kan tilta upp till 90 grader på podden och därmed optimera g påkänningen till just 1g (dvs du kan inte känna att det svänger övrhuvudtaget), så kan ett snabbtåg inte tilta tillnärmelsevis lika mycket. Jag har inte räknat på det, men blir det verkligen kurvradien 11km? Hur räknade du ut det?
Du menar luta 45 grader antar jag eftersom gravitationen inte försvinner bara för att man adderar en till kraft. 1 g i 90 graders riktning + gravitationen ger ju 1,4 g i 45 graders riktning. Så nog känner man av den men bara som en ökad kraft i kroppens riktning.
Hur långt har man kommit med Hyperloopprojektet i Dubai? Tror man sa att det skulle vara klart 2020? Källa Teslapodden