Tesla tillkännagav för några veckor sedan att de ska återuppta deras “ranger” service – reparatörer som gör hembesök hos kunderna. Verksamheten har döpts om till “Tesla Mobile Service”. Meningen är att öka tillgängligheten av service på bilarna utan att behöva öppna nya verkstäder i tusentals städer.
Vid mindre fel på bilen ska då kunden inte längre behöva åka till en Tesla serviceverkstad utan verkstaden kommer hem till honom och lagar bilen hemma hos kunden, eller utanför kundens arbetsplats. Enligt Tesla kan upp till 80% av alla reparationer på bilen utföras så.
Lösningen blir bättre service för kunderna – och billigare även för Tesla. Istället för att öppna verkstäder i varenda liten stad kan de då ha några verkstäder i de större städerna som tar hand om allvarliga reparationsfall medan ambulerande personal tar hand om smågrejerna som bara skulle skapa långa väntetider på verkstaden.
De första kunderna i USA har redan fått hembesök av de första Tesla Mobile Service bilarna rapporterar sajten Electrec. Skåpbilar fyllda med de viktigaste verktygen och maskinerna i en bilverkstad. En kund fick till exempel punktering och efter ett telefonsamtal till Tesla var en Mobile Service bil på plats hemma hos honom på 20 minuter. Kunden erbjöds en läsk medan han väntade och reparatören satte igång. Däcket var för svårt skadad för lappning, men det var inga problem för reparatören hade extra däck med sig! 40 minuter senare var däcket bytt och Tesla Mobile Service bilen åkte vidare till nästa kund.
Kunden slapp ödsla timmar på att boka tid, åka till verkstad, vänta där, och sedan åka hem igen. Om det ens finns tid på verkstaden de närmsta dagarna. Och om det är ett större jobb kanske rentav lämna bilen på verkstan och åka lånebil istället. För Tesla är det nog också billigare åka ut till kund än att behöva öppna flera verkstäder, fixa lånebilar, mm. Alla vinner.
Vi hoppas Tesla kommer introducera tjänsten i Sverige också. I de större städerna skulle den avlasta servicecentren – som redan nu, bara några år efter de öppnade redan är överbelastade. På landsbygden skulle de kunna följa en rullande schema, en vecka per stad eller så. Där blir väntetiderna längre, men man slipper åka långväga till verkstan i alla fall.
En väldigt innovativ lösning på service, som Tesla är tvungen att ta för att kunna serva de hundratusentals ägare som snart kommer få sina Tesla Model 3.
Lite trist att servicebilen är en avgasbil. Det kanske kan prata med Tyska Posten som håller på att utveckla egna batteribilar.
En minibuss/skåpbil ligger ju på agendan i Teslas Master Plan, Part Deux
https://teslaclubsweden.se/teslabussen/
Jag skiter i prestandan på en sådan bil, motsvarar den min diesel buss så är det helt ok, men jag vill ha en minibuss i 9 manna klass med vettig räckvidd oh so badly. Med tre barn varav två med speciella behov så är utrymmet så viktigt. Den behöver inte ha någon exotisk utrustning heller, ekonomi och utrymme är prio. Men snälla Tesla bygg en sådan!
Det finns redan el-skåpbilar på marknaden. Men när det kommer till utgifter så väljer även Tesla som vinstdrivande företag den lägsta kostnaden.
Samtidigt försöker de övertyga sina kunder att köpa elbilar, fast de är dyrare än motsvarande diesel bil. 🙂
de behöver inte “försöka övertyga kunderna”…… alldrig nånsin att jag skaffar mig en stinkande Dieselbil som sakta men säker försvinner från personbilsmarknaden.
Inte jag heller naturligtvis, har inte handlat nått annat än fika på macken på över fyra år nu.
Men lite ironiskt är det, vist hade det varit trevligare om de glidit upp i nått sånt här istället. http://www.mestmotor.se/recharge/artiklar/nyheter/20170116/renault-kangoo-och-master-med-eldrift-vill-bli-hantverkarens-nya-favorit/