I dag fyller Tesla Club Sweden 10 år!
Vår sajt kom online den andra augusti 2013. Den grundades av Sebastian Stegrin som ett forum för både Teslaägare och dem som ville lära sig mer om dem. Redan från dag ett var Tesla Club Sweden välkomnande för alla elbilsentusiaster, inte enbart för Tesla. När sajten lanserades fanns det ju inga Tesla Model S i Sverige än!
Första inlägget från 2013 hittar du här.
Sidan var väldigt minimal från början. Knappt några besökare. Det behövdes någon som skulle fylla den med artiklar och liv. Där kom jag, Tibor Blomhäll, in i bilden två veckor efter grundandet.
Min första artikel “Verkstad men ingen butik?” lades upp den 18:e augusti 2013 på sidan. Det har blivit 2 500 till sedan dess.
Efter några månader “gjorde jag ett Elon” och tog över ledningen av Tesla Club Sweden. Uppdaterade servrarna, forumet och nyhetssidorna, byggde klubben till vad det är idag.
2016 kontaktade Tesla oss och berättade att de valt oss som officiell Tesla märkesklubb i Sverige. Förutom erkännandet medförde det inga förändringar alls, vi är fortfarande helt oberoende dem.
De närmsta dagarna kommer vi djupdyka i nostalgi och titta bakåt, vad har hänt under dessa tio år?
Vi börjar med året då allt började:
2013
Året präglades av informativa artiklar om Tesla, Tesla Model S och elbilar. På den tiden undrade folk om elbilar över huvud taget kunde fungera? Tvivlade på om de kunde komma längre än nån kilometer. Tvivlade på om de över huvud taget fungerade på vintern. Okunskapen var enorm.
Norge fick sina första Superchargers. Svenska lades till som språk på Tesla Motors (som de hette på den tiden) hemsida och lanserade de svenska priserna: Tesla Model S kostade från 619 150 kronor.
Tesla började erbjuda provkörningar i Stockholm. En anställd med en danskskyltad Model S som man kunde boka tid för provkörning hos. Han hade inte ens en kontorslokal i början. Det dröjde till december det året innan Tesla öppnade en tillfällig pop-up butik i Täby Centrum. Vi höll vår första klubbträff där.
Den 4 oktober 2013 levererades den första Tesla Model S till en svensk kund. Som trots att han fick hemleverans inte fick köra den. Bilen skulle först registreras hos Transportstyrelsen, få skyltar och försäkras.
Vi lanserade vår sida “elbilsmyter” som bemötte de flesta missuppfattningar folk hade om elbilar. Det är smått tragiskt att vi fortfarande än idag behöver hänvisa folk dit.
Du hittar alla gamla artiklar i vårt nyhetsarkiv.
Pingback: Tesla Club Sweden 2014 – Tesla Club Sweden
Pingback: Tesla Club Sweden 2015 – Tesla Club Sweden
Pingback: Tesla Club Sweden 2019 – Tesla Club Sweden