Nu när Tesla Club Sweden fyller 10 år går vi igenom vad som har hänt under alla dessa år.
Turen har kommit till 2014: året då Tesla etablerade sig i Sverige.
2014 fick vi både Tesla butik i Täby Centrum, Service Center i Infra City, och Sveriges första Supercharger stationer. Redan innan slutet av året hade de vuxit till 13 stationer runt om i landet. Intressant i dessa dagar är att redan 2014 föreslog Elon Musk att andra biltillverkare ska också få använda Supercharger nätverket. Det tog tio år för dem att vakna, inse verkligheten och göra det.
Tesla införde även vagnskadegaranti och försäkring i Sverige. Innan dess fick de första pionjärer som köpt bilarna fixa sånt själva.
Den största nyheten från Tesla 2014 var ändå autopiloten. Att en bil skulle kunna styra sig själv och följa filen på en motorväg var rena science fiction år 2014. Nyheten slog ner som en bomb. Idag finns funktionen på nästan alla nya bilar – men Teslas tillhör fortfarande en av de smidigaste och mest kapabla.
Tesla Club Sweden växte så det knakade under året. Bokstavligen. Vi växte ur både vår kommentarsfält– och forummotor och var tvungna att byta till mer kapabla versioner som vi använder än idag.
Vår äldsta, fortfarande aktiva forummedlem är Sofie som registrerade sig kl 05:42(!) den femte mars 2014 och blev medlem nummer 2.
Vi skrev också vår första debattartikel, som hamnade i tekniktidningen NyTeknik. Den handlade om att man behöver inte flytta från landsbygden på grund av dålig tillgång till fossilfria bränslen som Jordbruksverket var oroliga för – det finns ju fossilfri el i vägguttaget!
Pingback: Tesla Club Sweden 2020 – Tesla Club Sweden