Närapå 100 Supercharger laddstolpar i Sverige

Superchargers_nr

Vanligaste snabbladdaren i Sverige heter Tesla Supercharger. Det pågår en revolution helt i det tysta. Nu när anläggningen vid Sillekrog nära Nyköping också har invigts finns det sammanlagt 96 Supercharger laddstolpar i Sverige. Långt fler än de 54 ChaDeMo laddstolpar och 41 CCS dito som finns i vårt land. De 96 Supercharger laddstolparna är fördelade på 13 orter i Sverige – varje Supercharger anläggning har mellan 6 och 8 laddstolpar.

Utvecklingen har gått svindlande snabbt: första anläggningen i Sverige invigdes för bara 5 månader sedan! På dessa korta fem månader har Tesla Motors sprungit förbi alla andra så kallade “satsningar” och “projekt” och “framtidsoptimism” – så går det när man gör saker istället för att bara klämma ur sig fina ord.

Samma snabba utveckling har skett över hela världen: Tesla Motors har nu sammanlagt ca 850 Supercharger laddstolpar fördelade på ca 110 ställen i Europa! Jag skriver “cirka” för nya anläggningar invigs bokstavligen dagligen, alla siffror blir snabbt inaktuella. Utbyggnaden sker i sådan hög fart att Tesla Motors har slutat ha högtidliga invigningar av varje enskild station. De bara byggs och slås på, utan fanfarer.

Superchargers_country

Ovanstående graf från supercharge.info visar att Kina har snabbt kommit upp till andraplats (efter USA med fn 136 anläggningar som inte är med i diagrammet) över länder med flest Supercharger-anläggningar. Sverige är på en hedrande sjätteplats. Räknar man istället Superchargers per invånare kommer Sverige faktiskt på andraplats, efter vinnarlandet Norge.

Trots att Tesla Motors alltså redan har byggt långt fler laddstolpar än alla andra i Sverige och Europa så läser man fortfarande utredningar och artiklar om “satsningar som ska göras” någon gång i en avlägsen framtid. Det blir nästan roligt när man läser om EU-kommissionens plan på 35 snabbladdare i Sverige, eller Tyskland som ska satsa 5 miljarder kronor på att bygga ett laddnätverk som ska möjliggöra resor från Nordsjökusten till alperna. Tesla Motors har redan byggt ett sådant nätverk! Du kan redan idag åka kors och tvärs i Europa med elbil! Du kan redan idag nå de flesta städerna i Sverige med Tesla Model S (medges, med enorma omvägar via Norge i nordligaste Sverige ovanför Umeå). Och utbyggnaden av Superchargers kommer att fortsätta år efter år. På Tesla Motors hemsida kan man se deras planer för de kommande två åren.

Christian von Koenigsegg sa när han talade på Elbilskonferensen i Helsingborg tidigare i år att elbilsrevolutionen kommer att hända vad än politikerna gör. När det gäller snabbladdare har revolutionen redan hänt. När ska beslutsfattare vakna och inse att det där Europa-omfattande laddnätverket de fantiserar om finns redan! Att en aktör har redan byggt behövlig infrastruktur helt ur egen ficka. Inte nog med att Tesla Motors inte fick en enda krona i bidrag för att bygga sina laddstolpar – de fick betala för nöjet i form av miljoner kronor i moms och arbetsgivaravgifter!

Vissa tror fortfarande att Supercharger-nätverket endast är till för Tesla Motors bilar. Men Tesla Motors VD Elon Musk har faktiskt bjudit in alla biltillverkare att köpa in sig i den. Infrastrukturen är på plats, allt de behöver göra för att få tillgång till den är en engångsavgift per såld bil. Sedan får bilen livstids tillgång till gratis el från alla Supercharger laddstationer. Och ju fler som ansluter sig desto mer kommer nätverket att byggas ut. Enda stället skon klämmer på är övriga elbilars klena räckvidd – de måste klara minst 20 mil för att kunna ta sig mellan Superchargerstationerna. När ska någon (annan än Tesla) släppa en elbil med vettig räckvidd?

 

Bookmark the permalink.