Elbilar bra affär för Norge

dagblad

Norska Transportøkonomisk institutt har publicerat en rapport om Norges satsning på elbilar. Norge har ju väldigt generösa rabatter på elbilar: förutom att elbilar slipper den registreringsavgift på uppemot 200 000 kronor Norge har på varje nysåld bil slipper de också moms, vilket gör att en Tesla Model S i Norge kostar som en bättre utrustad Volvo ungefär. Men är det ekonomiskt försvarbart med sådana extrema rabatter på elbilar?

Enligt transportekonomiska institutets rapport har elbilsrabatterna hittills kostat norska staten 2,3 miljarder (norska) kronor i inkomstbortfall. De elbilar som norrmännen har köpt har samtidigt minskat Norges CO2-utsläpp med 4 miljoner ton per år.

Utredarna jämförde det sedan med andra sätt att minska utsläpp. En lika stor satsning på tex kollektivtrafiken skulle inte ha resulterat i samma minskning av CO2-utsläpp. Att subventionera elbilar verkar ha varit den mest optimala sätt att minska utsläppen:

– Jag är säker på att det inte finns andra metoder inom transportsektorn som minskar koldioxidutsläppen med flera miljoner ton per år och till en så pass låg kostnad, säger forskaren Lasse Fridstrøm på Transportøkonomisk institutt.

I Sverige har vi inte tillgång till samma kraftiga styrmedel som norrmännen har, i och med att vi inte har samma astronomiska registreringsavgift på bilar. En momsbefrielse skulle bara resultera i en sänkning med 20% av elbilarnas pris – att jämföra med den över 50-procentiga prissänkningen norska registreringsavgifts- och momsbefrielsen ger.

Men vi borde även i det här landet sluta betrakta elbilssubventioner som en utgift, utan börja inse att de är det billigaste sättet att minska landets CO2-utsläpp och därmed är en samhällsekonomisk vinst – kalkylerbar i kronor och ören.

Läs gärna vår artikel som anknyter ämnet: Teslan går som tåget, där vi räknade ut att åka elbil är lika miljövänligt som att åka tåg!

 


TCS ett år sedan: Att tanka en bränslecellsbil

Vår nyhet för exakt ett år sedan handlade om Green Car Reports som fick inte bara teståka en bränslecellsbil utan även följa med när den tankats! Läser man deras rapport förstår vi varför så få andra har fått vara med när vätgasbilar tankas. Det var inte alls som att tanka en bensinbil. Efter att de anslöt slangen tog det först en minut innan gasen ens börjat fyllas på, det tog pumpen så pass lång tid att bygga upp arbetstrycket. Sedan tog det 10 minuter att fylla tanken en tredjedel… tider som snarare förknippas med elbilar än bensinbilar!

 

Tagged . Bookmark the permalink.