Att tanka en bränslecellsbil

Bilar med bränsleceller utmålas ofta som teknologin som kommer att tävla med batterielbilar i framtiden. Bränslecellbilarnas fördel är att det är lika lätt att tanka dem som bensinbilar, sägs det. Men hur är det i verkligheten?

Nu har Green Car Reports fått testköra en bränslecellsbil, en Hyundai Tucson Fuel Cell, och även varit med om att tanka den.

Redan under testkörningen av bilen blir man tveksam när man får höra att Hyundai har lyckats minska oljudet från de olika pumparna och kompressorerna som behövs till att driva och kyla bränslecellen. Minska oljudet…

Dessutom rapporterar de att bilen är slö och accelererar långsamt (“agonizingly slowly”). Det beror iofs inte på bränslecellen per se, utan på klent dimensionerad motor – men Hyundai kanske var tvungna att välja en så klen motor för att bränslecellen inte orkar leverera mer effekt? Nåja, maxeffekten kan höjas i framtida bränsleceller, eller genom att använda batteripack som tillfällig buffert för effekttoppar.

Men det mest anmärkningsvärda är när testkörningen stannar till vid vätgasmacken (en av de 10 stationer som öht finns i USA). Det är väl nu bränslecellsbilen kommer att briljera?

Reportern berättar istället att efter att slangen har anslutits och munstycket låsts fast så tar det över en minut tills kompressorn i vätgasmacken har fått upp trycket och tankingen kunde påbörjas! Sedan pumpades iskall vätgas in i bilens tankar.

Att fylla vätgastanken en tredjedel tog tio minuter.

En tredjedel. Tio minuter. Långt ifrån de tider det pratas om det tar att tanka bensin. Snarare jämförbart med de tjugo minuter det tar att ladda sin Tesla på en Supercharger laddstation. Skillnaden är bara att bränslecellsbilar måste alltid tankas på vätgasmackar! Du kan inte tanka dem hemma.

Så istället för att bränslecellsbilar skulle ge bensinbilens fördelar med snabb tankning verkar de istället ge deras nackdel med att du måste alltid hitta särskilda mackar för att tanka dem – fast med vätgas tar det jättelång tid att tanka! Inget som vanligtvis lyfts fram när bränsleceller diskuteras.

Med en bränslecellsbil måste man alltså några gånger i månaden jaga vätgasmackar, och tanka dem där i typ tjugo minuter. Du måste, du har inget val, du kan inte tanka hemma. Och lycka till att hitta vätgasmackar.

Att jämföra med elbilar som du enkelt laddar hemma över natten. Du märker bara sekunderna det tar att ansluta sladden på kvällen och att ta bort den på morgonen. Du behöver aldrig jaga mackar, eller laddstationer. På långturer -och endast då!- måste du ladda bilen tjugo minuter på Supercharger laddstationer.

Hoppsan, elbilen laddas snabbare och bekvämare än bränslecellsbilen? Jag börjar förstå Elon Musk när han sa: “Fuel cells are so bullshit”

 
Tagged , , , . Bookmark the permalink.