Svenska tekniktidningen Ny Teknik har infört ännu en debattartikel från oss. Läs den på deras sajt eller här nedan:
”Alternativa bränslet finns i eluttaget”
Publicerad 8 mars 2014 06:51
REPLIK. Alla gårdar i Sverige har redan tillgång till ett billigt fossilfritt alternativ – i eluttagen. Det skriver Tibor Blomhäll och Ulf Holmerin på Tesla Club Sweden.
Christel Gustafsson och Martin Sjödahl på Jordbruksverket frågar sig i sin debattartikel om man måste flytta ifrån landsbygden. De menar att det är svårt att agera klimatsmart då det ofta saknas tillgång till fossilfria bränslen. De efterfrågar fler ställen där förnybara bränslen kan tankas.
Men redan i dag har alla gårdar i Sverige tillgång till ett billigt fossilfritt alternativ – i eluttagen.
I norra Sverige produceras enorma mängder miljövänlig, förnybar, fossilfri el i vattenkraftverk, men ändå drivs bilarna med importerad olja som fraktas långa vägar till bensinmackar. Mackdöden, att fler och fler bensinmackar i glesbygden läggs ned, medför dessutom längre och längre omväger för biliterna när de ska tanka bilen.
Elbilar laddas hemma på gården över natten och är varje morgon fulladdade och redo för dagens åkturer. Ägarna behöver inte åka flera mil omvägar för att tanka dem. Moderna elbilar klarar dessutom kyla bra, med räckviddsförluster kring 30 procent vid -10 grader. Vid -40 grader har elbilar förlorat halva sin räckvidd – bensinbilar har svårt att överhuvudtaget starta. Norge är ett precis lika avlångt och kallt land som Sverige och elbilarna där har visat sig fungera över förväntan, även på landsbygden.
Det är naturligtvis inte små elbilar, avsedda för stadstrafik som BMW i3, Nissan Leaf, VW E-Up, etc som vi förespråkar för landsbygden. Men väl elbilar med längre räckvidd, såsom Tesla Model S, Model X, kommande elbilen från NEVS, och plug-in hybrider som tex Mitsubishi Outlander och Volvo V60 D6. Tittar vi lite längre fram har bla Audi aviserat elbilar med över 40 mils räckvidd, och bilarna sjunker i pris för varje år som går. Fler och fler elbilar erbjuds också med fyrhjulsdrift.
Plug-in hybrider är också en enkel väg att sänka utsläpp av växthusgaser. Genom att ladda dem med miljövänligt framställd vattenkrafts-el hemma på natten sänker man bilens totala utsläpp mer än om närmsta bensinmack (kanske mer än 10 mil bort) skulle börja erbjuda E85 som alternativ.
Elbilars akilleshäl är den begränsade räckvidden. Vid färder över 20 mil behövs det tillgång till snabbladdstationer även för elbilar med de största batterierna på marknaden idag. Och det är just på glesbygden, speciellt i Norrland, som sådana färder är vanliga.
Att bygga upp en infrastruktur för långfärder med elbilar i Norrland skulle kunna vara en viktig del av den svenska ambitionen om ett samhälle utan fossildrivna bilar. Att placera snabbladdstationer var 10-20 mil på de större vägnäten borde inte vara omöjligt. Argumentet att elfordon inte passar för norrländska förhållanden är ett hönan och äggetresonemang. Bygg infrastrukturen så kommer bilarna.
Sverige har en av världens renaste elproduktion. Över 97 procent av elen som används i Sverige har framställts utan fossila utsläpp, i framför allt vatten- och kärnkraftverk. För befolkningen i Norrland skulle det kännas klart bättre att få använda sina egna vattenkraftsresurser som annars mest exporteras söderöver, istället för att importera dyr miljöovänligt bränsle.
Varför transportera olja tusentals mil till Norrland när miljövänlig el finns tillgänglig nästgårds? Varför vänta på att bensinmacken flera mil bort ska ta in E85 i sortimentet när du redan i dag kan byta till en elbil eller laddhybrid?
Tibor Blomhäll och Ulf Holmerin, Tesla Club Sweden
En nerkortad version hamnade i tryckta tidningen också:
Pingback: Årets tjänstebil 2014 - Tesla Club Sweden
Pingback: Tesla Club Sweden 2014 – Tesla Club Sweden