Tesla Motors bjuder in övriga biltillverkare att ta del av deras världsomspännande Supercharger nätverk. I ett led av Elon Musks “All our patents are belong to you” kampanj erbjuds andra biltillverkare att få ta del av snabbladdstationerna.
Idén är att andra biltillverkare ska erbjuda samma betalmodell till sina kunder som Tesla Motors: kunden betalar en engångssumma när hon köper bilen, sedan får hon gratis tillgång till alla Superchargers bilens livslängd ut. Köper man en Model S är det 19 500 kronor av bilens pris som är öronmärkta Superchargers. Konkurrerande biltillverkare får nog betala en högre summa.
Tesla Motors vinner på detta för de får in mer pengar till utbyggnaden och driften av deras Supercharger nätverk. De medverkande biltillverkarna vinner på detta för att de slipper bygga ut sina egna nätverk från noll och slipper administrera driften. Konsumenterna vinner tillgång till bra laddare – ja alla vinner!
Som vanligt med Elon Musk blir det som först låter som vansinne – att låta konkurrenterna få del av dina patent och laddare – en business case som alla vinner på! Speciellt med tanke på hans långsiktiga mål – som inte är att bli (ännu) rikare på Tesla Motors utan att skynda på införandet av elbilar i global skala.
Själva laddkontakten på Supercharger stationerna i Europa är väldigt snarlik Mennekes, så bilar som har Mode 3 Type 2 kontakt och CCS kontakt kan anslutas utan större problem. Bilar med Mode 3 Type 1 kontakter och ChaDeMo kan kräva en adapter.
Laddeffekten på 130 kW är nog mer än det de flesta andra elbilar kan ta emot, men tack vare Tesla Motors skalära uppbyggnad av Superchargern, med 12 st 11 kW laddare staplade på varandra, kan laddeffekten anpassas efter olika behov. Klarar en bil bara 80 kW laddeffekt kan 7 av de 12 laddarna kopplas in. Tesla Motors har också släppt sina patent fria om hur man kan bygga batteripack som tål höga laddströmmar.
Som en “plan B” kan andra biltillverkare få köpa tillgång till de högspänningskablarna Tesla Motors har dragit fram till sina transformatorstationer och installera sina egna laddare bredvid Tesla Motors.
Det har rapporterats om att Elon Musk är i samtal med flera andra biltillverkare, bla BMW, om att dela tillgången till sina Supercharger laddstationer.
Men det som framför allt behövs för att andra biltillverkare ska kunna använda Supercharger laddstationerna är att deras elbilar får tillräckligt räckvidd så de klarar de ca 20 mil avstånden mellan dem – på motorväg, på vintern. Elbilarna måste alltså få större batterier.
(Ni som fnissar vid åsynen av bilden högst uppe i den här artikeln: grattis, ni är riktiga elbilsnördar! Försök förklara det roliga för omgivningen. Innan ni tänker politiskt okorrekta tankar om blondiner, läs om vad som egentligen hände här.)
Finns ju helt klart en nackdel ned detta för Tesla-ägare… I.o.m. att andra elbilar inte klarar att ta emot 130kW så kommer det ju att ta mycket längre tid att ladda och således potentiellt skapa kö till laddarna. Nu är jag ju tvärr inte någon Tesla-ägare så jag vet inte hur det i dagsläget är på supercharger-stationerna… Men ni som har en Tesla: brukar det vara trångt?
Det är en del trängsel på vissa ställen i USA och Norge vid vissa tillfällen.
Men knappast i Sverige, det lär dröja.
Då får vi hoppas att pengarna räcker till att bygga ut så många superchargers att köerna försvinner av den anledningen.
Med patenten fria, vad hindrar egentligen andra biltillverkare att helt enkelt bara kopiera Teslas laddningsport och och laddare, men låta bli att betala för Superchargers?
Finns det någon elektronik i Superchargern som kollar att det är en Tesla som laddar, eller skulle någon annan isåfall helt enkelt kunna åka dit och “snylta” på laddningen?
Jo det sker en handskakning innan strömmen släpps på så det är inte bara att plugga in och sno.
Pingback: Hela Sverige Supercharged - Tesla Club Sweden