Hela Sverige Supercharged

Sverige_2014_11

Förra veckan invigdes fyra nya Supercharger anläggningar i Sverige, i Krokom, Sundsvall, Stockholm, och Ödeshög. Därmed finns det Supercharger anläggningar på 12 orter i Sverige! Och snart invigs Sillekrog vid Nyköping också…

På bara ett halvår har antalet svenska Supercharger laddstolpar exploderat från 0 till dagens 86 stycken – långt fler än det finns ChaDeMo och CCS stolpar i Sverige!

Urexemplet i Sverige för långresor har alltid varit Stockholm-Göteborg, och då längst med E4 och riksväg 40. Tar 4 timmar 39 minuter med bil enligt Google maps. Tog två dagar då Ny Teknik teståkte med en Nissan Leaf. Tar från och med nu 4 timmar 59 minuter med en Tesla – endast 20 minuter längre tid än med en fossilbil. Och sådär 600 kronor billigare…

I och med detta finns det inte längre några ursäkter kvar för oljekramare. Nu när man kan åka med sin Tesla gratis från Umeå till Malmö, och fortsätta vidare till hela Europa, kan vi högtidligen avskaffa det där “men, men, du kan inte åka långt” argumentet. Vill du åka från Stockholm till Oslo? Fine, bara sätt dig i bilen och åk. Vill du åka till Göteborg? Inga problem. Umeå? Javisst! Barcelona? Bara å åk. Europas etthundrade Supercharger-anläggning öppnade i förrgår.

Tack vare utbyggnaden i vårt grannland Norge är nu faktiskt hela Sverige “täckt” – man kan nå alla orter i Sverige med Tesla Model S! Ska man nå norra Sverige ovanför Umeå måste man dock fuska än så länge och ta rejäla omvägar via Norge. På sex månader har dock Tesla Motors lyckats med det våra politiker har pratat om i åratal: att bygga ut Sveriges laddinfrastruktur. Och detta utan att ha kostat oss skattebetalare en enda krona. Det som var utopi för bara ett halvår sedan – att kunna ta elbilen på långsemester – är plötsligt verklighet idag. Superchargernätverket är exklusivt för Tesla Motors elbilar just nu, men som vi har kunnat rapportera är även andra biltillverkare välkomna att köpa sig tillgång till den.

Via mitt engagemang i elbilar har jag ofta träffat skeptiker, och debatterat mot vissa hårdnackade motståndare. Den roligaste debatten började som vanligt med “men man kan ju inte åka till sommarstugan med en elbil”. Varje gång jag sa “jo, det går fint” fyllde han på med fler och fler påhitt, medan han hela tiden vidhöll att jo det fortfarande är sånt som kan hända till vardags. Till slut var vi uppe i -och jag skojar inte- att “Men… om du har åkt runt med bilen hela dagen på jobbet, och kommer hem, och familjen plötsligt hittar på att ni ska åka till sommarstugan då på en gång när du kom hem, och det är 30 mil till stugan, och precis när ni kommit fram dit får grannen en hjärtattack och ska skjutsas till sjukhuset? Kan man ta elbilen då?” Svaret på den frågan från och med nu är “Ja, om det står Tesla bak på den.

Tesla Motors ska nu inför vintern snabbt få färdigt Supercharger anläggningen i Sillekrog på E4 vid Nyköping också (och 6 laddplatser till i Infra City i Stockholm), sedan tar de ett uppehåll medan tjälen ligger i marken. Nästa år ska de fortsätta utbyggnaden med stationer i närheten av Umeå, Malung, Västervik, Kalmar och Kristianstad. Och 2016 ska de avsluta arbetet med att skänka Sverige en fungerande heltäckande laddinfrastruktur genom anläggningarna i nordligaste Sverige: i närheten av Skellefteå, Luleå och Gällivare.

Thank you, Mr Elon Musk!

 

 

Tagged , . Bookmark the permalink.