-Din elbil går på kolkraft, hör jag ibland ifrån förståsigpåare.
När jag påtalar att vi i Sverige har ett väldigt rent elmix, med framför allt vatten-, kärn- och vindkraft brukar de hävda att Sverige importerar el från smutsiga tyska och polska kolkraftverk.
Hur ligger det till med det där egentligen? Sverige har ju ett elöverskott, dvs vi exporterar mer el per år än vi importerar, men varifrån importerar vi egentligen vårt el de gånger vi faktiskt måste göra det?
Elbolagens branschorganisation Energiföretagen publicerar löpande statistik om Sveriges kraftläge på svenskenergi.se. Där kan man bland annat matnyttigt även hitta följande tabell som visar just Sveriges elimport och elexport: till vilka länder exporterar vi el och var importerar vi el ifrån?
I tabellen kan man se att så gott som all el vi importerar till Sverige kommer ifrån – Norge!
Ingenting från Polen och knappt mätbart från Tyskland.
Tittar vi på elmixen i de nordiska länderna ser vi att det finns endast ett land med ännu renare elmix än Sverige: Norge! Över 95% av all elproduktion i Norge kommer från vattenkraftverk. Så när vi importerar el till Sverige importerar vi ännu renare el än vad vi har i vårt land. Inte smutsigare, som vissa tror. Och absolut inte från tyska och polska kolkraftverk.
Folk brukar prata om det “långa avgasröret”. Att elbilar må sakna avgasrör, men att även de släpper ut avgaser – i skorstenen på kolkraftverken som genererar elen de laddas med! Det må vara så i vissa länder (fast även där släpper elbilar ut mindre avgaser än fossilbilar), men ju mer vi letar efter det där “långa avgasröret” i Sverige desto svårare är det att hitta ett kolkraftverk på elsladdens andra ände.
TCS ett år sedan: Problemet med skylten
Det finns flera problem med skylten Transportstyrelsen har tagit fram för att markera laddplatser med. Men kanske största problemet är att de bilister som inte “hänger med” och vet vad en elbil är tror skylten visar en motorvärmare!
Kondenskraft är alltså när man bränner nått och kokar vatten som driver en turbin, d.v.s. kol, olja, gas, sopor o.s.v. För den som inte är insatt eller orkar googla 🙂
Det är korrekt påstående som det är skrivet där ovan men vi importerar ibland från Danmark och Tyskland också och det sammanfaller med när det blåser mycket i dessa länder eller är soligt eller enkombination av dessa och då drar vi ner på vår vattenkraft som sparas för att senare tex exporteras
Grafen ovan gäller vecka 04 2017. Andra veckor ger andra bilder, t.ex vecka 41 2016. Då importerade vi 128 GWh från Norge men 206 från Danmark! Tydligen en blåsig vecka.
Jag har ändrat grafen i artikeln till årstabellen istället. Budskapet i de båda är dock detsamma: vi importerar el från Norge, inte Tyskland och Polen.
Enligt svensk energi så importerade vi 0,1 TWh el från Tyskland under hela 2015 vilket får anses väldigt lite.
http://www.svenskenergi.se/Elfakta/Statistik/Elaret/
Då pratar vi netto över ett år summan av export och import vi importerar tex från Tyskland o Danmark när det blåser och exporterar när det är tex vindstilla
Nej, import och export är listade i två olika kolumner, inte nettosumma.
Fossilbilarnas “långa avgasrör” är mycket värre, längre och mer förgrenade. Men det har vi tränat så många decennier på att mörka och förtränga.
Ja, lustigt nog jämförs så gott som alltid produktion av elen för en elbil, med förbränning av bränsle för en fossilbil.
Man “glömmer” att bränslet inte magiskt dyker upp i pumpen för fossilbilen, utan det måste produceras det med. En produktion som är ofantligt mycket smutsigare än elproduktion, oavsett källa.
Kraftvärme, är det den smutsigaste elen då?
Som jag förstod av google så är kraftvärme när man eldar för el och producerar värme av överskottet. Så det lär kunna va lite blandade energikällor men förmodligen Olja, kol, gas eller sopor o dyl.
Kondenskraften är nästan samma sak fast man får ingen värme av överskottet.
Finska St1 som köpte en massa bensinmackar av Norsk HYDRO ( för några år sedan när norrmännen förstod vart åt det barkar ) påstår i Di att Tesla kommer snart gå i konkurs och att elbilar är överskattade och onödiga. Surt sa räven !
Fast VDn sa inte att konkursen kommer snart. Och elbilar var överskattade – inte onödiga. Dessutom tyckte han att priset på elbilar var så högt att subventionerna mest gagnar de med mycket pengar och utländska företag.
Vad händer med batterierna i elbilarna när bilarna skrotas? Det verkar vara ett återkommande argument jag hör när jag förespråkar elbilar.
De fortsätter användas som energilager (stationära batterianläggningar i tex hem för att lagra el från solceller). Och när de inte ens duger för det återvinns de till att bygga nya batterier. (Hmm… kanske nåt att skriva en egen artikel om 😉
Det håller inte JB Straubel med om så tankarna där går isär.
https://cleantechnica.com/2016/08/22/vehicle-to-grid-used-ev-batteries-grid-storage/
Idén passar säkert bra när man extrapolerar nutida användning där nya batterier är på tok för dyra för ellagring men där man kanske kan lagra litegrann om man får tag på begagnade batterier väldigt billigt.
Jag misstänker dock att i den framtid Tesla Energy siktar på så kommer stationära batterier att vara en konkurrenskraftig produkt som köps av alla elbolag och en hel del elkunder. Där dessa levereras i större volym än batterier till elbilar. I en sådan framtid är förståss ingen intresserad av uttjänta batterier optimerade för fel användningsområde.
Varför är Litauen med i listan? Det skulle bli en väldigt lång lista om man ska ta med alla länder som har nollor i alla kolumner.
Antagligen för att det finns en kabel mellan Sverige och Litauen. Den öppnade i december 2015, så den hann nog inte överföra så mycket det året.
Men om Norge importerar ful-el från kolkraftverk i Polen och sen exporterar den elen till Sverige då?
Norge har väll inge kraftnät mot polen? den elen skulle väll gå via sverige och dyka upp som importerad från polen
Pingback: Tesla Club Sweden 2017 – Tesla Club Sweden