Sveriges elimport

strand

-Din elbil går på kolkraft, hör jag ibland ifrån förståsigpåare.

När jag påtalar att vi i Sverige har ett väldigt rent elmix, med framför allt vatten-, kärn- och vindkraft brukar de hävda att Sverige importerar el från smutsiga tyska och polska kolkraftverk.

Hur ligger det till med det där egentligen? Sverige har ju ett elöverskott, dvs vi exporterar mer el per år än vi importerar, men varifrån importerar vi egentligen vårt el de gånger vi faktiskt måste göra det?

Elbolagens branschorganisation Energiföretagen publicerar löpande statistik om Sveriges kraftläge på svenskenergi.se. Där kan man bland annat matnyttigt även hitta följande tabell som visar just Sveriges elimport och elexport: till vilka länder exporterar vi el och var importerar vi el ifrån?

Elimport2015

I tabellen kan man se att så gott som all el vi importerar till Sverige kommer ifrån – Norge!
Ingenting från Polen och knappt mätbart från Tyskland.

elmix

Tittar vi på elmixen i de nordiska länderna ser vi att det finns endast ett land med ännu renare elmix än Sverige: Norge! Över 95% av all elproduktion i Norge kommer från vattenkraftverk. Så när vi importerar el till Sverige importerar vi ännu renare el än vad vi har i vårt land. Inte smutsigare, som vissa tror. Och absolut inte från tyska och polska kolkraftverk.

Folk brukar prata om det “långa avgasröret”. Att elbilar må sakna avgasrör, men att även de släpper ut avgaser – i skorstenen på kolkraftverken som genererar elen de laddas med! Det må vara så i vissa länder (fast även där släpper elbilar ut mindre avgaser än fossilbilar), men ju mer vi letar efter det där “långa avgasröret” i Sverige desto svårare är det att hitta ett kolkraftverk på elsladdens andra ände.

 


TCS ett år sedan: Problemet med skylten

Det finns flera problem med skylten Transportstyrelsen har tagit fram för att markera laddplatser med. Men kanske största problemet är att de bilister som inte “hänger med” och vet vad en elbil är tror skylten visar en motorvärmare!

 

Tagged . Bookmark the permalink.



  • Vad tycker du? Kommentera dagens artikel på vårt forum!
  • 22 Responses to Sveriges elimport

    1. Magnus Olsson says:

      Kondenskraft är alltså när man bränner nått och kokar vatten som driver en turbin, d.v.s. kol, olja, gas, sopor o.s.v. För den som inte är insatt eller orkar googla 🙂

    2. Fredrik says:

      Det är korrekt påstående som det är skrivet där ovan men vi importerar ibland från Danmark och Tyskland också och det sammanfaller med när det blåser mycket i dessa länder eller är soligt eller enkombination av dessa och då drar vi ner på vår vattenkraft som sparas för att senare tex exporteras

    3. Erik Åslund says:

      Fossilbilarnas “långa avgasrör” är mycket värre, längre och mer förgrenade. Men det har vi tränat så många decennier på att mörka och förtränga.

      • taliz says:

        Ja, lustigt nog jämförs så gott som alltid produktion av elen för en elbil, med förbränning av bränsle för en fossilbil.
        Man “glömmer” att bränslet inte magiskt dyker upp i pumpen för fossilbilen, utan det måste produceras det med. En produktion som är ofantligt mycket smutsigare än elproduktion, oavsett källa.

    4. Tony says:

      Kraftvärme, är det den smutsigaste elen då?

      • Magnus Olsson says:

        Som jag förstod av google så är kraftvärme när man eldar för el och producerar värme av överskottet. Så det lär kunna va lite blandade energikällor men förmodligen Olja, kol, gas eller sopor o dyl.

        Kondenskraften är nästan samma sak fast man får ingen värme av överskottet.

    5. Top 12 says:

      Finska St1 som köpte en massa bensinmackar av Norsk HYDRO ( för några år sedan när norrmännen förstod vart åt det barkar ) påstår i Di att Tesla kommer snart gå i konkurs och att elbilar är överskattade och onödiga. Surt sa räven !

      • Torkel says:

        Fast VDn sa inte att konkursen kommer snart. Och elbilar var överskattade – inte onödiga. Dessutom tyckte han att priset på elbilar var så högt att subventionerna mest gagnar de med mycket pengar och utländska företag.

    6. Tanaxia says:

      Vad händer med batterierna i elbilarna när bilarna skrotas? Det verkar vara ett återkommande argument jag hör när jag förespråkar elbilar.

    7. Pontus says:

      Varför är Litauen med i listan? Det skulle bli en väldigt lång lista om man ska ta med alla länder som har nollor i alla kolumner.

    8. Johannes Brorsson says:

      Men om Norge importerar ful-el från kolkraftverk i Polen och sen exporterar den elen till Sverige då?

    9. Pingback: Tesla Club Sweden 2017 – Tesla Club Sweden

    Lämna ett svar