2022: The year of the Supercharger für Alles
2022 öppnade Tesla upp sitt Supercharger laddnätverk för alla elbilister, även dem som inte körde Tesla. Folk frågade oroligt “Hur trångt kan det bli på Tesla Supercharger?” men bortsett från enstaka gånger fanns det gott om plats för alla på Teslas laddstationer.
Tesla började bygga bilar med strukturella batteripack. Folk var oroliga om det gick att byta batterier om de är en del av den bärande karossen men Tesla visade hur man gör. Model Y fick oväntade problem med värmepumpen i vårt vinterklimat vilket tog några kalla veckor att fixa.
När Tesla plockade bort radarn från sina bilar och stängde av radarn i befintliga bilar utbrast vi “Snälla Tesla sluta demontera våra bilar!”
Tesla visade upp första prototypen av sin humanoida robot på sin AI day och som vanligt fattade media ingenting. Men vi började skönja att de inte vill överträffa Boston Robotics parkour hoppande robotar utan snarare bygga Star Wars roboten C-3PO “på riktigt”.
Tesla släppte sin självkörande mjukvara till alla som köpt den i USA. Plötsligt fanns det hundratusentals bilar som rattade sig själva – fast förarna fick fortfarande hålla i ratten och övervaka körningen. Undan för undan blev mjukvaran allt bättre.
I december 2022 levererade Tesla de första eldrivna långtradarna till Pepsi.
När Ryssland försökte invadera Ukraina frågade sig många “Fungerar elbilar i kris?” Vi fick snabbt bevis på att de fungerar alldeles utmärkt. Det blev faktiskt rusning efter elbilar i Ukraina.
I början av 2022 fanns det runt 127 tusen elbilar i Sverige varav runt 24 tusen Teslor. I takt med att bensin- och dieselpriserna rusade i höjden började dock allt fler svenskar byta till elbil. I december 2022 var 50% av alla nyregistrerade bilar en ren elbil och antalet elbilar i landet hade nästan fördubblats till 223 tusen.
Den 8 november 2022 går till historien som Elbilens Dag i Sverige. Det var nämligen den dagen den nya regeringen avskaffade elbilsbonus och köparna stormade bilförsäljarna för att hinna köpa en elbil fortfarande berättigad till rabatten. Försäljarna höll öppet extra länge, folk köpte hundratals elbilar i timmen ända fram till midnatt!
Vi avslöjade hur Boverket hindrade Sveriges klimatmål genom att hindra folk som bor i lägenhet att skaffa laddplats åt sina elbilar.
För att enklare visa vilka behov vi elbilister har tog vi fram Blomhälls behovstrappa, och visade hur myndigheter ofta försöker angripa problem på fel nivå i behovstrappan.
Laddoperatörerna påstod att nu kan man betala laddningen med kreditkort – vi genomskådade bluffen.
En uppmärksammad artikel under året var den där vi undersökte om solpaneler kan ersätta kärnkraftverk?
Vi på Tesla Club Sweden höll vår första Track Day där nyfikna kunde köra några varv på GTR Motorpark utanför Eskilstuna. Det blev en stor succé med 30 elbilar av olika fabrikat som nötte däck.
En av våra medlemmar till och med slog banrekord för standardbilar med gatdäck. När vi rapporterade om nyheten slog det ut säkringarna för Peder Karlsson på Auto Motor & Sport.
Årets upplaga av SECC, Swedish Electric Car Championship var en tävling Ystad-Haparanda-Ystad, 330 mil fram och tillbaka längs vårt avlånga land. Den vanns av Joacim Eriksson som körde sträckan med sin Tesla Model 3 på 37:08 timmar.
Årets första april skämt var om att Tesla släppt Model Y som A-traktor.
Årets fake news var från försäkringsbolaget AXA som visade en Tesla Model S som välte och började brinna efter en “kraschtest”.
Ganska snabbt framkom det att “testet” i själva verket var en “uppvisning av hur en brand skulle kunna se ut”. Saken var bara den att de plockade ur batterierna ur bilen så den kunde välta och installerade istället pyroteknik, bokstavligen hällde fotogen i elbilen så den skulle kunna brinna.
Bilderna spred sig som en löpeld runt jordklotet – naturligtvis utan att berätta om att allt var fusk och fejk.
Vi bad ChatGPT skriva oss en artikel om Tesla Semi och bad Dall-E göra en illustration till den. Vi var bland de allra första i Sverige med en automatgenererad artikel. Dall-E överraskade oss med att oombett även drömma fram en mindre Tesla leveranslastbil.
Med anledning av Tesla Club Swedens 10 års jubileum gick vi i en serie artiklar igenom allt som hänt under dessa år:
2014: The year of the Supercharger
2015: The year of the Autopilot
2019: The year of the Cybertruck
2020: The year of the TSLA (and Covid)
Vi återgår nu till vår sedvanliga nyhetsrapportering.