Ända sedan Elon Musk på Battery Day presenterade Teslas nya strukturella batteripack har folk undrat hur den ska kunna bytas? För även om elbilars batteripack håller längre än själva bilen och behöver normalt inte bytas så kan det ju hända -om än ytterst sällan- att något går sönder inuti och behöver åtgärdas.
Strukturellt batteripack innebär att batterierna blir en del av bilens bärande kaross. Batteripacket fästs inte längre på bottenplattan – det är bottenplattan. Säten etc monteras direkt på batteripacket. Och då uppstår på en gång frågan hur man då ska kunna montera bort batterierna vid behov?
Teslas nysläppta verkstadshandbok ger svaret: man monterar bort batteripacket med säten och allt! Det lämnar ett rejält hål i botten av bilen:
Instruktionerna för att byta batteripack består av 314 steg. 143 steg för att montera bort gamla batteripacket plus 171 steg till för att montera dit nya. Det låter kanske som väldigt många steg men det är ju ett stort antal bultar etc som ska lossas. I och med att batteripacket är själva bottenplattan av bilen följer en stor del av inredningen med när den lossas.
Det enda som i stort sett finns kvar efteråt är ryggstöden till baksätet. På bilden syns även den ställningen bilen hissas upp i och som ser till att karossen inte vrider sig när den stabiliserande bottenplattan är borta.
Stora frågan är förstås varför man skulle vilja plocka bort batteripacket och hur ofta det kommer behövas göras?
Felet som oftast inträffar på batteripack i elbilar är att en av packets hundratals battericeller försämras så pass mycket att den påverkar resten av packet. En enda riktigt dålig battericell kan minska hela batteripackets prestanda.
Tesla har ett patenterat system där varje battericell kopplas med en väldigt tunn ledare som fungerar som en slags säkring och ska smälta vid onormalt höga strömstyrkor. Trasiga battericeller kopplas automatiskt bort utan att bilens ens behöver besöka verkstad.
Ifall den trasiga cellen mot förmodan inte kopplas bort kan teknikern istället knipsa av kopplingen med en tång. Då minskas batteripackets kapacitet med en hundradel men det är enklare att bara klippa bort den trasiga cellen än att försöka plocka isär batteripacket och byta den.
Hittills har Tesla föredragit att byta hela batteripack först och sedan felsöka, lokalisera och klippa bort trasiga cellen i lugn och ro på den urlyfta batteripacket. I framtiden kanske sådant jobb kommer göras oftare på plats medan packet fortfarande sitter kvar i bilen.
Men om nu hela batteripacket behöver bytas så vet vi nu att det går – i alla fall i teorin. Stora frågan är om försäkringsbolag kommer bedöma att det är värt att göras eller om det anses vara så komplicerat att bilen hellre skrivs av som totalkvaddad?
Att montera loss batterierna när bilen skrotas blir knappt krångligare än i dag. Då behöver man inte längre vara försiktig med resten av karossen, skydda den från att vridas och deformeras. Tvärtom blir det nog färre steg att skrota bilen i och med att har du plockat loss batteripacket följde redan säten etc med, du behöver inte hålla på med en separat bottenplatta också.