Teslas senaste kvartalsrapport beskrivs av många som “förväntat”. Om man nu kan tycka att 51 miljarder kronor i nettovinst är “förväntat” och närapå tråkigt på något sätt.
Fast det som gått många förbi bland alla siffror i går var dock att Tesla har börjat tillverkning av Model Y i sin nya Giga Texas fabrik – och att de bilarna byggs med det nya strukturella batteripacket och Teslas egna, nya 4680 battericeller redan från dag ett. Tesla har alltså lyckats överkomma de tillverkningsproblem de hade med de nya batterierna och har börjat serietillverka bilar med dem.
Bilden ovan är tagen från Teslas kvartalsrapport och visar citat “Gigafactory Texas – attaching seats to a structural batterypack”. Istället för att försöka krångla in stolarna i färdigbyggda karossen kan man skruva fast dem på batteripacket innan den i sin tur monteras som bilens bottenplatta.
Det strukturella batteripacket är den “Heliga Graalen” som möjliggör inte enbart reducerad kostnad då batteripacket utgör bilens bottenplatta plus reducerad kostnad då battericellerna är färre och har billigare konstruktion – utan även mycket enklare, snabbare och billigare montering av bilarna. Det är det som fått Volkswagen ha panikmöte och börja bygga om sina egna fabriker.
Medan Tesla “fegade” i Berlin och bygger de första Model Y där med traditionella 2170 battericeller går de “all in” i Texas och bygger Model Y där med nya strukturella 4680 batteripacket redan nu från dag ett.
Detta bekräftades av Elon Musk redan under den första minuten av aktieägarmötet: “Så i Texas bygger vi Model Y med strukturella batteripacket och 4680-cellerna,” sa han “och vi kommer att börja leverera efter slutlig certifiering av fordonet, vilket borde vara ganska snart.”
Andrew Baglino som är vice VD för drivlinan fyllde i “Vi bygger 4680 strukturella pack varje dag, som monteras i fordon i Texas. Jag körde en igår och förrgår. Och vi tror att våra första 4680 fordon kommer att levereras detta kvartal.” Han bekräftade också att de nya 4680 cellerna byggs på plats i Giga Texas.
Tesla kommer alltså börja leverera nya Tesla Model Y i USA snart, som kanske ser snarlika ut de andra men är mycket annorlunda under skalet. Nya billigare battericeller i ny billigare bottenplatta i bilar som kan byggas betydligt snabbare än gamla kommer -när produktionen kommit igång på allvar- att resultera i rejält billigare bilar. Kommer Tesla då minska på bilarnas pris eller njuta av ökade marginaler istället?
De första Tesla Model Y från Berlin kommer dock fortfarande ha de gamla batterierna. Bygget av battericell fabriken är igång men vi kan inte räkna med produktion där förrän kanske om ett år. Tesla verkar använda Giga Texas som test och köra igång produktionen av nya förbättrade batteripacket i Europa först efter att den har visat sig fungera i USA. Vilket vi nog är tacksamma för.
Vissa hoppades få höra mer om den billigare “25 tusen dollars Teslan” som det ryktats om. Men Tesla verkar istället vilja få ner kostnaden på befintliga modeller, tillverka dem i så stora volymer som möjligt och få den självkörande mjukvaran att börja göra skäl för sitt namn. Hittills har 60 tusen Teslor i USA fått självkörande betatest mjukvaran och bilarna blir mer och mer kapabla för varje ny versionssläpp.
Elon Musk avskrev själva idén med en billigare bil. “Vi arbetar för närvarande inte på 25 tusen dollars bilen. Någon gång kommer vi att göra det, men vi har nog med annat att göra just nu, ärligt talat. Så någon gång kommer det att göras. Jag tror att det är fel typ av fråga. Det som verkligen är det stora frågan är när blir bilen autonom? Jag tror att, vid den tidpunkt då det är autonomt, sjunker transportkostnaderna med, jag vet inte, en faktor på 4 eller 5.” Sedan återupprepade han sin förhoppning om att Teslas bilar kan bli självkörande i år, uppnå en säkerhet bättre än genomsnittliga människan.
Det verkar bli en spännande år i år med en fördubbling av antal fabriker, minskning av produktionskostnader och fortsatt ökande leveranser.
Det “enda” problemet med kvartalsrapporten var att Elin lyckades med konststycket att förbruka det lilla förtroende han hade kvar hos de institutionella investerarna som nu rear ut alla sina aktier. Risken är att detta skadar Tesla och därmed hela det driv som Tesla lyckats etablera i teknikomställningen till elbilar och sol, vind och batterier i elproduktionen.
Bara för att någon har den åsikten betyder det inte att det är fakta. Tesla-aktien brukar drabbas av “buy the rumour, sell the news” vilket den också kanske gjorde den här gången. Andra elbilsaktier handlades dessutom ner lika hårt trots att de inte har Elon Musk dom VD.
Analytiker från institutioner är en bra indikation på hur institutioner agerar. Ingen analytiker sänkte sin riktkurs utan flera höjde istället riktkursen efter rapporten: https://twitter.com/piloly/status/1486799558743150599?t=8-hirnKOEvXBprHmDNOz9g&s=19
Bilar självkörande 2018, 2019, 2020, 2021, nu 2022. Till slut får han rätt. Typ 2025.
Ser inget problem med det.
Personligen så gissar jag på 2030.
Det är som apples telefoner (och många andra).
Finns både fördel och nackdel med designen.
Men jag tror de flesta trivs bra med smala telefoner även om lagning blir jobbigare och dyrare.