Varför släpper Tesla inga nya bilmodeller?

TeslaModel2

Många var besvikna efter förra veckans kvartalsresultat då Tesla inte visade upp några nya bilmodeller. De som väntade på nyheter om den ryktade “25 tusen dollars Teslan” fick något utav en kalldusch då Elon Musk svarade “vi arbetar för närvarande inte på 25 tusen dollars bilen. Någon gång kommer vi att göra det, men vi har nog med annat att göra just nu, ärligt talat.”

Varken Cybertruck, Roadster eller ellastbilen Tesla Semi kommer komma i år. “Vi kommer inte introducera några nya bilmodeller i år” sa Elon Musk rent ut under aktieägarmötet och många menar det är därför aktiekursen störtdök med flera hundra dollar.

Många frågar sig varför vill Tesla inte släppa några nya bilmodeller? Är det tecken på någon slags kris?

Fast egentligen borde man vända på frågan:

Varför släpper biltillverkare nya bilmodeller egentligen?

Biltillverkare brukar släppa nya modeller när försäljningen av den gamla börjar dala. När de har överkapacitet, outnyttjade fabriker som kan tillverka den nya bilen och de tror de kan få upp försäljningssiffrorna och intäkterna genom förnyelsen.

Tesla befinner sig just nu i den motsatta situationen. Model 3 och Y säljer som aldrig förr. Teslas fabriker jobbar dygnet runt för att försöka tillverka så många bilar de bara kan. Kunder står i lång kö för att köpa varenda bil företaget kan leverera. Det är därför Tesla inte gör någon reklam heller. De skulle inte kunna tillverka fler bilar för det, bara kön med kunder skulle bli längre.

Teslas ledning hade två vägar att välja mellan: att introducera nya bilmodeller – eller att försöka tillverka så många av de befintliga de bara kan. Har du bara två bilfabriker, i Fremont och Shanghai, som sprutar ut så många bilar de bara kan har du två val: försöka optimera tillverkningen så att du kan bygga ännu fler av de befintliga modellerna – eller stänga ner tillverkningen i veckor, kanske månader medan fabriken byggs om för de nya modellerna. Då kommer man dels förlora massa pengar under stilleståndet, men även efteråt medan nya modellens tillverkningslina körs in och går långsammare än den gamla.

“Både förra året och i år, om vi skulle introducera nya fordon, skulle vår totala fordonsproduktion minska” sa Elon Musk på aktieägarmötet. “Detta är en mycket viktig punkt som jag tror att folk inte förstår.”

Tesla sitter alltså… i en rävsax eller på ett gyllene ägg beroende på hur man ser det. Att börja tillverka nya bilmodeller nu skulle minska rejält på kvartalsvinsterna.

Men spelar Tesla ett farligt spel? Visst går försäljningen bra nu, till och med lysande, men vad kommer hända den dagen det inte går så bra längre? Då blir det kanske för sent att satsa på nya modeller, försöka ta igen förlorade marknadsandelar?

Tesla har dock några ess i rockärmen. Både Cybertruck och Tesla Semi är inte enbart nya bilmodeller utan öppnar upp helt nya marknadsområden som knappt ens börjat elektrifieras än. Elon Musk betonade att Tesla håller på att förbereda produktionsstart av dessa produkter. Så snart det finns fabriker, produktionskapacitet och framför allt tillräckligt med batterier för att dessa produkter ska kunna börja tillverkas utan att befintlig produktion och vinst påverkas kommer de lanseras. Men innan dess är det faktiskt ekonomiskt vansinne.

Vi är så vana att befintliga biltillverkare ständigt lanserar nya produkter, olika facelift och nya årsmodeller att vi glömt bort fråga varför. Och inte riktigt förstått effekten av att Tesla inte har samma problem med att försöka fylla sina fabriker med produkter att tillverka som andra har.

Att det faktiskt inte lönar sig att lansera nya produkter är en ovanlig och sockersöt “problem” för Tesla. Situationen kommer inte vara för evigt men i år kommer Tesla i alla fall att satsa allt på att tillverka så många av de befintliga modellerna de bara kan, bygga nya fabriker och förbereda för lansering av nya modeller nästa år. Samtidigt kommer de satsa allt på självkörande mjukvaran för att försöka få den så pass färdig att den kan bli nyckeln till nya billigare självkörande poddbilar. Och “spinoffet” från självkörande bilar är självgående robotar.

Istället för kortsiktiga satsningar på nya bilmodeller som bara skulle sänka företagets vinst satsar Tesla på att förbereda sig inför expansion på nya marknader som härnäst eldrivna pick-ups och långtradare samt på längre sikt robotaxis och humanoida robotar.

Just nu behöver Tesla varken nya bilmodeller eller dyra reklamkampanjer för att kunna sälja varenda bil de hinner tillverka. De utnyttjar tillfället för att lägga grunden till företagets fortsatta expansion inte nästa kvartal eller ens år utan decennium.

Bookmark the permalink.