Många var besvikna efter förra veckans kvartalsresultat då Tesla inte visade upp några nya bilmodeller. De som väntade på nyheter om den ryktade “25 tusen dollars Teslan” fick något utav en kalldusch då Elon Musk svarade “vi arbetar för närvarande inte på 25 tusen dollars bilen. Någon gång kommer vi att göra det, men vi har nog med annat att göra just nu, ärligt talat.”
Varken Cybertruck, Roadster eller ellastbilen Tesla Semi kommer komma i år. “Vi kommer inte introducera några nya bilmodeller i år” sa Elon Musk rent ut under aktieägarmötet och många menar det är därför aktiekursen störtdök med flera hundra dollar.
Många frågar sig varför vill Tesla inte släppa några nya bilmodeller? Är det tecken på någon slags kris?
Fast egentligen borde man vända på frågan:
Varför släpper biltillverkare nya bilmodeller egentligen?
Biltillverkare brukar släppa nya modeller när försäljningen av den gamla börjar dala. När de har överkapacitet, outnyttjade fabriker som kan tillverka den nya bilen och de tror de kan få upp försäljningssiffrorna och intäkterna genom förnyelsen.
Tesla befinner sig just nu i den motsatta situationen. Model 3 och Y säljer som aldrig förr. Teslas fabriker jobbar dygnet runt för att försöka tillverka så många bilar de bara kan. Kunder står i lång kö för att köpa varenda bil företaget kan leverera. Det är därför Tesla inte gör någon reklam heller. De skulle inte kunna tillverka fler bilar för det, bara kön med kunder skulle bli längre.
Teslas ledning hade två vägar att välja mellan: att introducera nya bilmodeller – eller att försöka tillverka så många av de befintliga de bara kan. Har du bara två bilfabriker, i Fremont och Shanghai, som sprutar ut så många bilar de bara kan har du två val: försöka optimera tillverkningen så att du kan bygga ännu fler av de befintliga modellerna – eller stänga ner tillverkningen i veckor, kanske månader medan fabriken byggs om för de nya modellerna. Då kommer man dels förlora massa pengar under stilleståndet, men även efteråt medan nya modellens tillverkningslina körs in och går långsammare än den gamla.
“Både förra året och i år, om vi skulle introducera nya fordon, skulle vår totala fordonsproduktion minska” sa Elon Musk på aktieägarmötet. “Detta är en mycket viktig punkt som jag tror att folk inte förstår.”
Tesla sitter alltså… i en rävsax eller på ett gyllene ägg beroende på hur man ser det. Att börja tillverka nya bilmodeller nu skulle minska rejält på kvartalsvinsterna.
Men spelar Tesla ett farligt spel? Visst går försäljningen bra nu, till och med lysande, men vad kommer hända den dagen det inte går så bra längre? Då blir det kanske för sent att satsa på nya modeller, försöka ta igen förlorade marknadsandelar?
Tesla har dock några ess i rockärmen. Både Cybertruck och Tesla Semi är inte enbart nya bilmodeller utan öppnar upp helt nya marknadsområden som knappt ens börjat elektrifieras än. Elon Musk betonade att Tesla håller på att förbereda produktionsstart av dessa produkter. Så snart det finns fabriker, produktionskapacitet och framför allt tillräckligt med batterier för att dessa produkter ska kunna börja tillverkas utan att befintlig produktion och vinst påverkas kommer de lanseras. Men innan dess är det faktiskt ekonomiskt vansinne.
Vi är så vana att befintliga biltillverkare ständigt lanserar nya produkter, olika facelift och nya årsmodeller att vi glömt bort fråga varför. Och inte riktigt förstått effekten av att Tesla inte har samma problem med att försöka fylla sina fabriker med produkter att tillverka som andra har.
Att det faktiskt inte lönar sig att lansera nya produkter är en ovanlig och sockersöt “problem” för Tesla. Situationen kommer inte vara för evigt men i år kommer Tesla i alla fall att satsa allt på att tillverka så många av de befintliga modellerna de bara kan, bygga nya fabriker och förbereda för lansering av nya modeller nästa år. Samtidigt kommer de satsa allt på självkörande mjukvaran för att försöka få den så pass färdig att den kan bli nyckeln till nya billigare självkörande poddbilar. Och “spinoffet” från självkörande bilar är självgående robotar.
Istället för kortsiktiga satsningar på nya bilmodeller som bara skulle sänka företagets vinst satsar Tesla på att förbereda sig inför expansion på nya marknader som härnäst eldrivna pick-ups och långtradare samt på längre sikt robotaxis och humanoida robotar.
Just nu behöver Tesla varken nya bilmodeller eller dyra reklamkampanjer för att kunna sälja varenda bil de hinner tillverka. De utnyttjar tillfället för att lägga grunden till företagets fortsatta expansion inte nästa kvartal eller ens år utan decennium.
Man kan även nämna att Tesla som inget annat företag gör förändringar på befintliga modeller löpande
Lite besvikelse är det lite rävsax. En sak är ju som du Tibor skriver vad som gäller idag och vad som hinner hända till 2023-2025. Många kommer att kriga i Teslas pris segment visst Tesla vinner men de kommer naturligtvis inte ta 100% av försäljningen. Samtidigt så börjar konkurenterna att ta andelar i pris segmentet under Tesla.
Kanske väl mycket focus på Robotaxi/FSD och den där Humanoid robot ?
Elon är ju lite optimistisk ibland.
Hur det än må vara med detta så kommer Tesla bli klar vinnare 2022 då Texas och Berlin borde få starta riktig produktion snart.
Teslas snitt kostnad för att tillverka en bil var 36.000 USD enligt rapporten om jag minns rätt. Troligen kommer den minska efter upprampningen av Berlin och Texas. Samtidigt höjer Tesla sina priser och har tagit bort eller förlängt leveranserna av enklare modeller. Tesla har också marknadsledande marginaler i sin bilförsäljning.
Om efterfrågan av någon anledning skulle minska så kan de alltid minska priset eller öppna upp för beställning av enklare modeller av TM3 och TMY och på så sätt öka efterfrågan.
Jag tycker det här var ett mycket bra beslut av ledningen.
Kris? Tja samma kris som många andra tillverkare har. De har efterfrågan men inte möjlighet att producera ens för den. Så rätt eller fel, jag tycker det är helt rimligt, men aktien störtdök av nyheten.
Tesla har öven navigerat den här krisen långt mycket bättre än andra i bilindustrin. Tex går VAGs största fabrik i Wolfsburg som ska vara världens största enskilda bilfabrik på halvfart. Giga Shanghai tillverkar kanske fler bilar än Wolfsburg redan idag.
Bra analys, det är sannolikt så att försörjningen av batterier (och därmed kanske pris på dessa?) kommer att vara det som begränsar elektrifieringen de närmaste åren. Frågan är om Model 3 kommer att fortsätta växa under 2022? Inte så mycket enligt Troy Teslike som varit en av de mer träffsäkra “siarna” om framtiden hittills. Och när det gäller både pickuper och lastbilar levererar nu konkurrenterna före Tesla till dessa nya marknadsområden. Så lite risky är det, framför allt om förtroendet för service och kvalitet fortsätter att naggas i kanten.
Vilka pickuper och lastbilar tänker du på? Rivian tillverkade 1015 exemplar under 2021, och skalar upp väldigt sakta. Vad gäller tunga lastbilar är de flesta kvar på “prov-serie-stadiet”, i alla fall extremt låga produktionsvolymer, om de ens nått dit, och vad jag känner till är det bara för måttliga transportsträckor, vilket inte konkurrerar direkt med Tesla Semi.
Nikola motors hävdar att de 2st [sic] specialbyggda lastbilarna Iveco specialtillverkat åt dem [sic!] har 753 kWh batterikapacitet, och en räckvidd på 350 miles, det skulle alltså konkurrera med Tesla Semis lilla batterialternativ, om det vore en massproducerad modell, och om det fanns laddinfrastruktur till dem, och om de gick att ladda med högre effekt än 240 kW, och om priset var konkurrenskraftigt. Flera avgörande “om” där som inte är uppfyllda.
Tesla utvecklade inte sin Semi primärt för att tjäna pengar, utan för att fylla en marknadslucka de visste inte var intressant att fylla för de konventionella tillverkarna, ellastbilar för lokala transporter har tillverkats i försöksskala sedan långt innan Tesla presenterade Semi.
Teslas produktion är begränsad av hur mycket batterikapacitet de kan få fram, men det gäller ju alla andra företag som ska massproducera elfordon också, förutom det att alla andra företag, i alla fall utanför Kina, har mycket svårare att hantera problemet än vad Tesla har för verklig massproduktion.
Om det inte hinner hända något annat riktigt revolutionerande på batterifronten innan dess är det “game set and match” för Tesla i alla segment som behöver energitäta batterier när de får ordentlig snurr på produktionen av 4680-cellerna. Mediaskrammel kring fordonsmodeller som av olika anledningar inte kan hota Teslas försäljning är just bara det, mediaskrammel.
3/Y plattformen kommer “växa” enormt under 2022, om Y kommer stå för hela den ökningen så är det inte ett problem för Tesla, de har om något bättre marginal på Y än på 3. Musk sa ju att Y kan bli världens mest sålda bilmodell 2022, dock har tyska “miljö”-aktivister fortsatt att krångla efter det, så jag vet inte hur sannolikheten för det ser ut nu, antar att det ska mycket till för att det ska bli så redan i år, jag tror det är mer sannolikt att vi får vänta till nästa år på att en Teslamodell ska bli världens mest sålda bilmodell.
Tänkte nog primärt på Ford vad gäller pickup – har för mig att en av deras mer populära modeller kommer med eldrift redan i år. Är det Rivian som ägs av GM? För lastbilar tänker jag spontant på Volvo men i princip alla tillverkare har börjat leverera eldrivna lastbilar idag, om än med sikte på regionala transporter till en början. håller helt med dig om att batteribrist inte är ett Tesla-specifikt problem. Det gäller för hela elektrifieringen som riskerar att bromsas när det skriks efter batterier till alla typer av fordon samtidigt, plus för många andra ändamål. Vad är det man säger om stor efterfrågan – då brukar priserna går ner, eller?
Rivian är ett eget bolag, men Ford äger en del av det.
Utöver Rivian R1T så är det främst kommande Ford F-150 Lightning, GMC Hummer EV och Chevrolet Silverado EV som är konkurrenter till Cybertruck.
Kommer alla dessa under 2022?
Rivian R1T började levereras redan förra året.
F-150 Lightning sägs komma i maj 2022.
Hummer EV sägs komma hösten 2022.
Silverado EV sägs komma våren 2023.
Man kan sammanfatta artikeln med ett ord: batteribrist
(Om det fanns fler batterier att tillgå så hade Tesla byggt fler fabriker).
Frågan är varför dom inte bygger fler batterifabriker, brist på råvaror eller väntar dom på validering av 4680 innan ramp-up?
Enligt Tesla själva är 2022 första året de inte begränsas av batteritillgång. Däremot begränsas de istället av den komponentbrist och logistikproblematik som har drabbat många industrier.
Jag tror att Tesla nått produktionstaket i sina fabriker och då finns ju ingen kapacitet kvar för nya modeller.
I nu påbörjade fabriksprojekt har Tesla 5-6 miljoner bilar till per år i expansion kvar innan man når full kapacitet. Tesla sa också under rapporten att de kommer tillkännage fler nya fabriksprojekt under 2022.
Kommer kanske köpa en ny Model S om det någon gång i framtiden går att beställa en och få den levererad inom några veckor. Förrut stod det att leveransen skulle bli mitten på 2022, nu står det slutet på 2022 och priset är borttaget.. Herregud det går ju inte at sälja bilar och ha en lev tid på över 1 år. Aktiekursen är också väldigt konstigt P/E talet saknar förankring i verkligheten.