70-80% avkastning på Teslas nya battericell

BatteryRolling

Ända sedan Battery Day i september i fjol har världen följt utvecklingen av Teslas nya 4680 batterier. Genom att elektroden påstrykes via en torr process, löpande band-princip och fliklösa elektroder hoppades Tesla tillverka battericeller med högre kapacitet snabbare och billigare. På eventet betecknade Elon Musk processen som “nära att fungera”. Hela eventet var egentligen en rekryteringsevent där de ville knyta världens bästa batteriforskare till sig.

Nu menar Tesla investeraren Galileo Russell att Tesla har lyckats höja avkastningen, andelen fungerande battericeller till 70-80% på tillverkningslinan. Det låter kanske inte mycket – men i fjol var andelen endast 20%. Tesla hade då ett fungerande koncept, kunde tillverka enstaka batterier i laboratoriemiljö men åkte på obehagliga överraskningar när de försökte skala upp tillverkningsprocessen. Ett av problemen var till exempel när katoden skulle bestrykas med pulver. Istället för att använda lösningsmedel limmas kobolt, nickel och manganpulver fast på katoden under tryck. Nickel är dock en väldigt hård metall som lätt bucklade till valsarna. Det är sådana produktionsproblem Teslas ingenjörer behövt övervinna.

20% yield, när endast 20% av de tillverkade batterierna dög och resten fick kasseras var oerhört låg och oanvändbar. 70-80% låter ju onekligen bättre – men duger det?

Etablerade litiumjon batterifabriker verkar ha runt 85-90% yield. Trots mångåriga förbättringar av produktionsprocessen klassas fortfarande 10-15% av de färdiga batterierna som icke dugliga och kasseras. Därför är det extra viktigt att jobba med återvinning av de kasserade batterierna, alla batterifabriker försöker återvinna så mycket som möjligt av råvarorna från de kasserade batterierna.

Om Galileo Russells information stämmer börjar Tesla sakta närma sig acceptabel kvalitetsnivå på sina nya battericeller. Vilket är glädjande med tanke på att de redan börjat bygget av sin batterifabrik i Giga Berlin. De första Model Y som lämnar fabriken tvingas ändå använda de äldre 2170 batterierna. Finjusteringen av nya batteri produktionslinan tog längre tid än Elon Musk hade hoppats på.

Tagged . Bookmark the permalink.
--- Stöd dessa sidor med en donation ---
--- Min referralkod: tibor72449 ---
--- Köp mina böcker ---
  • Pontus

    Va? Var det något som tog längre tid än vad Elon trodde/hoppades på.
    Är den någon som räknat på vad det verkliga resultatet brukar vara om Elon säger typ 100 dagar så brukar det ta 149 dagar eller så.

    • https://teslaclubsweden.se Tibor Blomhäll

      Elon Musk är tidsoptimist men han hoppas bli bättre på det inom två veckor. Max tre. :-)

  • Björn

    Genom att elektroden påstrykes via en torr process. Det borde väl vara elektrolyten som stryks på torr?

  • Bengt Sjöberg

    Jag såg rubriken och trodde man skulle få 60-70% avkastning om man investerade i battericeller (t ex tillsammans med solceller). Nu handlade det ju om utbytet i tillverkningsprocessen. Jag har inte sett att man använder ordet avkastning för det tidigare men jag kan ha fel. Känns som en miss i kontrollen av en Google-översättning.