Tesla lanserar idag sin Model Y som fabriksbyggd A-traktor. Tack vare sin nya europeiska närvaro i och med den nyöppnade fabriken i Berlin kan Tesla nu anpassa sitt produktutbud efter de lokala marknaderna. Berlinbyggda Tesla Model Y typgodkännandedokument avslöjar en spännande nyhet: bilarna kommer kunna A-traktorkonverteras direkt från fabrik!
Tack vare en ny mjukvaruuppdatering kommer de Berlinbyggda Tesla Model Y till punkt och pricka uppfylla VVFS 2003:19, det vi populärt brukar kalla för A-traktor eller ”EPA” i Sverige. Konverteringen kommer kosta 19 900 kronor och måste beställas innan leverans på företagets designsida.
A-traktor paketet innehåller både LGF-skylten (reflextriangeln) och dragkrok som ju är krav på A-traktorer. LGF skylten är dock magnetisk och bortplockbar.
För det mest genialiska med Teslas A-traktorkonvertering är att den är enbart utförd i mjukvara! Om bilen ska bete sig som en vanlig Tesla eller bli strypt till A-traktor bestäms av vilken mobil eller nyckelkort bilen låses upp med. Öppnas Tesla Model Y med pappans nyckelkort beter sig bilen som vanligt.
Men används sonens nyckelkort spärras bilens maxhastighet automatiskt till 33 km/h. Bakdörrar, bakrutor och bakluckan kopplas ur så att handtag och strömställare inte kan öppna något av detta, varken inifrån eller utifrån. Detta på grund av att enligt VVFS 2003:19 får baksätet ej användas i bilen.
Om man nu hypotetiskt krånglar sig förbi framstolarna och sätter sig i baksätet kommer “occupant sensing” sensorn, den lilla kameran ovanför innerspegeln detektera detta och bilen saktar omedelbart ner och stannar. Det går inte ens att ställa en väska i baksätet.
Övriga funktioner av bilen behålls. Autopilot kan aktiveras. Acceleration 0-33 km/h sker på blixtrande 0,97 sekunder. Bilens säkerhetsfunktioner som till exempel autobroms fungerar fortfarande. Det är betryggande att även A-traktorer nu kan få moderna säkerhetsfunktioner.
Innan du bockar för A-Traktorkonverteringen när du beställer din Tesla Model Y bör du dock veta att de svenska reglerna släpar fortfarande efter. Medan de nya tyska reglerna som klubbades igenom tidigare i år tillåter mjukvaruaktivering, att samma bil kan både användas som reguljärt fordon och A-traktor beroende på vem som framför den, släpar den svenska lagstiftningen efter. I Sverige registreras fortfarande de fysiska fordonen, som bil eller A-traktor, och därmed måste de alltid vara spärrade oberoende av vem som kör dem. Vi hoppas på snabb ändring, att även Sverige inför de virtuella fordonsklass som behövs för nya lagstiftningen.
När barnet fyllt 18 år och skaffat körkort kan A-Traktorkonverteringen enkelt hävas via mjukvara. Tesla plockar trådlöst bort mjukvaruspärren för 5 000 kronor och omregistrerar de virtuella fordonsklass som behövs.
Så istället för att behöva köpa en Tesla till de vuxna och en gammal stinkande ombyggd Volvo till tonåringen kan de snart samsas om samma bil. Bara tonåringen kommer ihåg att plocka bort luddiga tärningarna från backspegeln och LGF-skylten från baksidan varje gång han kommit hem.
Tesla har öppnat beställningssidan idag och vi får hoppas att Trafikverket hinner ändra sina bestämmelser tills bilarna når de svenska köparna. Den första Model Y som konverterats till A-traktor rullar dock redan nu i Västsverige, se nedan Youtube-film om den:
Spännande nyheter redan idag den första april, den första dagen på nya kvartalet!
April april.
Det hade ju varit lite kul om det vore så, men A-traktorer är ett svenskt fenomen. Berlin-fabriken kommer nog inte bry sig om oss tror jag.
Det hade säkert kunna vara en ganska enkel implementering och bli en kassako för Tesla.
Mmm, för det är ju väldigt många 16-åringar som har råd med en Tesla 😉
Själv betalade jag 8000 för min. A-traktor alltså. 1% av en Tesla 😉
Mer som ett tillbehör till den befintliga. Förövrigt är det väldigt många 16 åringar som har råd med 200 tkr på en bil idag som inte går att använda senare.
Men undra hur lång räckvidd den skulle ha? Skulle ju aldrig behöva ladda…
April april. Men många köper en bil, och mjukvarulåser den till EPA fart. (Får disabla baksätesdörrarna. Och sedan när de får körkort återställer de funktionerna.
Det riktiga skämtet är försäkringen som blir mycket billigare.där kan de som köper okapade känna sig riktigt dragna vid näsan.
Hade ju varit en ganska smart lösning om det var sant och om det inte vore för att A-traktorer som är något annat än någon form jord-/skogsbruksredskap är ett otyg som inte borde få finnas på allmänna vägar
Pingback: Vad Kostar Det Att Bygga Om En Bil Till Epa? - Snickeri
Pingback: Vad Kostar Det Att Bygga Om En Bil Till A-Traktor? - Snickeri
Pingback: Bygga Om Bil Till Epa Pris? - Snickeri