Självkörande Teslor i Sverige redan i sommar?

FSDnewMarkets

Testversionen av Teslas självkörande mjukvara kan komma släppas i Europa redan till sommaren enligt en tweet från Elon Musk. England några månader senare. Om myndigheterna tillåter det.

Företaget har precis släppt mjukvaran till utvalda testförare i Kanada. I USA finns det nu över 60 000 användare som kan låta bilen köra sig själv. Och de rapporterar att mjukvaran blir allt bättre på att göra det. För varje ny version som skickas trådlöst till bilarna blir det allt färre gånger föraren behöver ta över. Många rapporterar nu om hur bilen kan skjutsa dem till jobbet utan att de behöver ta över ratten en enda gång.

För den självkörande mjukvaran är fortfarande i test stadie. FSD Beta som den heter kör visserligen bilen själv men föraren bakom ratten måste vara alert, övervaka åkturen och vara beredd på att ta över ratten när som helst. Tesla hoppas att genom tiotusentals personer som kör bilarna i alla upptänkliga scenarios kan mjukvaran snabbare lära sig.

Ett steg i processen är att introducera bilen på nya marknader, i nya länder och lära den varje lands egenheter, unika trafikregler unika situationer. I Kanada fick bilarna till exempel problem i centrala Toronto där spårvagnar ofta delar gatorna med bilister. De kanadensiska spårvagnarna skiljde sig så pass mycket från dem som förekommer i vissa städer i USA att Tesla insåg att det behövs mer träning av självkörande mjukvaran innan den kan hantera dem säkert. Tills dess har företaget infört geofencing: Tesla FSD Beta kan för tillfället aktiveras i hela Kanada – förutom i Torontos innerstad.

M3license

Elon Musk är väldigt optimistisk och hoppas Tesla ska kunna släppa FSD Beta mjukvaran även till europeiska bilar redan nu till sommaren. England till hösten. Men bränd av sina erfarenheter med europeiska och tyska myndigheter la han till brasklappen “om myndigheterna tillåter” till sin tweet.

För tyvärr ligger Europa långt efter USA i sina regler angående avancerade förarstödsfunktioner. Teslas autopilot är mycket mer kapabel i USA, den kan både byta fil själv och till och med köra utan att någon sitter i på parkeringsplatser och andra liknande områden. Den i Europa ratificerade bestämmelsen UN/ECE R79 satte effektivt stopp för sådana funktioner. Inte nog med det: genom att tvinga autopiloten stänga av sig mitt i tvära svängar var den bestämmelsen rent av trafikfarlig.

Tack och lov har den europeiska lagstiftningen nu börjat stöta på lokalt motstånd, i takt med att även europeiska biltillverkare lyckats utveckla liknande förarstödsystem som Teslas autopilot. Tyskland har godkänt lagar som ska tillåta vissa typer av självkörande bilar på sina vägar och ska utfärda “körkort” för olika självkörande system.

Blir Teslas FSD Beta verkligen tillåten i Europa redan nu till sommaren? Vi är tyvärr skeptiska. Men hoppas att Tesla gör allt för att övertyga våra beslutsfattare att våga ta steget till framtiden. För det är knappast något okänt nytt system med teoretiska faror Tesla vill införa i våra bilar – 60 000 amerikaner kör ju redan runt med den utan större problem.

Bookmark the permalink.
  • Pontus

    60.000 amerikaner utan större problem var väl kanske en sanning med modifikation. Jag vet inte exakt men det vore ju intressant om det fanns några siffror att jämföra med vanliga bilister. För problem har det väl varit då och då?

    • https://teslaclubsweden.se Tibor Blomhäll

      En eller två plåtskador på 60 tusen förare är att betrakta som just “utan större problem”.
      Olyckskorparna förutspådde döda i drivor längs med vägarna.

      • Jan-Erik Sebestyen

        Det finns ärligt talat för lite data för att säga något säkert. Tesla kan förmodligen se tendenser, och eftersom de rullar ut FSD till allt fler ser det förmodligen bra ut. Men för att bevisa att FSD i nuvarande skick bidrar till färre olyckor krävs förmodligen betydligt fler användare med FSD Beta och inte bara utvalda förare som tillhör gruppen de som kör allra bäst.

        Sedan har jag samma uppfattning som Elon och Tesla. Det enda sättet att ta fram en fungerande FSD är i små steg med verkliga förare som testpiloter. Att göra detta in house och tro att det ska komma ut en perfekt lösning tror jag inte på. EU måste därför ändra sin lagstiftning även på denna punkt och sluta säga nej till allt (dvs. sluta att outsourca sina problem och därmed sin frihet till någon annan).

      • Pontus

        Det kanske till och med är bra. En snabb sökning på nätet säger att det dog 11 st personer per 60.000 bilar i trafik dog i USA per år. Låter mycket men kanske stämmer.

      • Stefan N

        Den enda anledningen till att det inte är särskilt många olyckor är att systemet helt enkelt är för dåligt. Det kommer att ske dödsolyckor om systemet blir 10x bättre men fortfarande är 1000x sämre än en människa.

    • Daniel

      Läser man grupperna från amerikanska ägarna så verkar det inte vara särskilt imponerande med betan. Men sen är det ju oftast det negativa man ser mest av på internet. Bara för att man inte kraschar så betyder det inte att man är nöjd och att man inte var tvungen att sitta på helspänn för att korrigera flera gånger per resa.

  • Stefan N

    Detta text är full av faktafel.

    “tyvärr ligger Europa långt efter USA i sina regler angående självkörande bilar.”
    Detta är fullkomligt fel. EU ligger långt före USA när det gäller lagstiftning. Både Tyskland och England t ex. Ingenstans i USA är person-ägda självkörande bilar tillåtna. I USA finns bara lokal lagstiftning för testversamhet och taxiverksamhet och det finns inga planer i närtid för annan lagstiftning.

    Ingen Tesla är självkörande och är inte i närheten av det heller. Det är föraren som kör och man får inte släppa ögonen från vägen. De enda bilar man kan köpa som kan anses vara självkörande är Mercedes S-klass och EQS på förmappade vägar och upp till 60 km/h. Nya drafts av UNECE R157 stödjer upp till 130 km/h.

    • https://teslaclubsweden.se Tibor Blomhäll

      Ja ordvalet var fel i den meningen, tack nu har jag rättat den.

    • Pontus

      Kassa L4, nu har jag inte testat det men om man ska döma av hur bra en Tesla följer filerna här i Sverige vs hur bra en EQS följer filerna så borde även Teslas “självkörande” system vara bättre än EQS. Vad är det som du anser vara bättre i EQS och än i Teslan på denna punkten (tar för givet av dina startka ord att du testat båda systemen)?

      • Stefan N

        Det som skiljer mellan L2 (förarassistans) L3 och högre nivåer (autonomi) är reliabilitet inom designområdet. Till exempel tar Mercedes på sig ansvar för skador om dom vållar en olycka. När Tesla är så trygga med sitt system att de gör samma sak så är dom på samma nivå. Kanske om 5-10 år? Just nu kan inte en Tesla med FSD-betan köra mer än några kilometer inom dess designdomän utan att krocka.

        • Pontus

          Har du själv provat det eller varifrån får du dessa uppgifter? Jag har själv bara läst omett fåtal krockar och det med flera miljoner km körda med den.

          • Stefan N

            Jag bor inte i USA men följer utvecklingen noga. Här kan du se lite statistik till exempel: https://sites.google.com/view/fsdbetacommunitytracker/home
            Alla “miljoner km körda” med Teslas programvara är med en aktiv förare som räddar bilen från olyckor. Skulle föraren inte gripa in skulle som sagt inte Teslorna köra många km utan olyckor eller avbrott.

          • Pontus

            Intressant ska titta på det i helgen när jag har mer tid, tack.

          • Stefan N

            Generellt sett så behöver man definiera en ODD (operational design domain) som inte är hela vägnätet utan t ex “motorväg i torrt väglag på dagstid” för att man ska kunna ge funktionsgarantier. Tekniken kan hantera smala applikationsområden som detta. Självkörande bilar som kan köra “överallt” finns inte och kommer inte att finnas på 10-20 år tippar jag.

        • DeltaJesus

          ” Till exempel tar Mercedes på sig ansvar för skador om dom vållar en olycka.”
          Ja det stämmer, i en scenario som princip aldrig kommer uppfyllas. Du måste köra på en Autobahn men får max köra i 60 km/h. I de flesta tillfällena är det rent av livsfarligt och kommer alltså inte hända.

          Man kan alltså använda det vid köer, men då finns det sju miljoner andra system som klara av det.

  • Tanaxia

    Förstår att många är hype:ade för FSD, speciellt dom som är nedgrottade i Tesla och kanske t.om. köpt det till sin bil. Men man måste förstå att riktig FSD är lååångt bort. Tekniken är minst 10 år bort. Sen ytterligare 10 år för att få det godkänt i många länder. Minst. Se bara hur lång tid det tagit för Tesla att få den någorlunda OK? Flera år. Och det blir exponentiellt svårare att få till dom sista percentilerna i accuracy. Menar såklart inte att Tesla legat på latsidan eller varit dåliga, menar bara att det är ett svårt problem som blir svårare och svårare ju bättre den blir.

    Att EU ska godkänna att Tesla, ett amerikanskt företag, använder europeiska bilförare som beta-testare på riktigt vägar ser jag som väldigt osannolikt. Skillnaden mellan Tesla och andra bilföretag är att Tesla låter sina kunder beta-testa funktioner, dessutom har dom mage att ta saftigt betalt för det också. Med det sagt så är det ju en av fördelarna Tesla har också, en extremt stor fordonsflotta att träna upp sina neurala nätverk med. Men jag ser bara inte hur ett sånt system, säkerhetsmässigt, kan bli godkänt inom EU.

    Men vem vet, kanske får vi nyheten i sommar att det är godkänt :)