Självkörande bilar blir tillåtna i Tyskland redan nästa år

Lidar

Tyska Transportministeriet publicerade i måndags ett lagförslag som kan tillåta helt självkörande förarlösa bilar på Tysklands gator redan nästa år. “Målet är att sätta fordon med autonoma körfunktioner i ordinarie drift till 2022” står det på deras hemsida.

“Tyskland blir det första landet i världen som låter autonoma fordon köra från forskningslaboratorier ut på vägen” säger förbundsminister Andreas Scheuer, “Jag är mycket nöjd med att departementet har stakat ut vägen för vår lag om autonom körning.”

Det är autonomi level 4 de siktar på: “systemet har full kontroll och behöver inte övervakas. Om automatiseringsläget måste avslutas ber systemet föraren att ta över, om detta tillhandahålls av konstruktionen. Om föraren inte reagerar kan systemet automatiskt sätta fordonet i låg riskläge (till exempel genom att stanna vid vägrenen). Förarlösa applikationer är också möjliga där det inte längre är möjligt att ta över köruppgiften. Alla i fordonet blir passagerare.” (Level 5 är där det inte längre ens går att styra fordonet manuellt.)

Som användningsområden listas:

  • Shuttle trafik,
  • People-mover,
  • Hub2Hub- trafik,
  • efterfrågeorienterade erbjudanden i lågtrafik,
  • transport av människor och / eller gods på första eller sista milen,
  • Dual mode- fordon” såsom Automated Valet Parking (AVP).

“Efterfrågeorienterade erbjudanden” är det man brukar kalla “robotaxi”. Lagförslaget öppnar också upp för förarlösa varutransporter.

Resizer_15696990692410

Lagförslaget verkar vara som klippt och skuret för Teslas bilar. Som redan idag klarar köra runt på parkeringsplatser själva, det tyskarna kallar för Automated Valet Parking (AVP). Och som håller på att utveckla fullständig självkörningsförmåga som ska kunna framföra fordonet självt – men som larmar och ber människan bakom ratten ta över vid behov.

Hittills var sådana funktioner förbjudna i Europa. Teslas bilar får inte ens byta fil själva när de kör på motorväg. Funktionen som har fungerat utan större missöden i USA i över ett år är fortfarande totalförbjuden i Europa – här får bilen endast föreslå filbyte, föraren måste sedan godkänna det genom att manuellt slå på blinkersen.

Men nu blir det snart andra bullar. Teslas fabrik utanför Berlin håller på att bli färdig och kommer snart börja producera bilar. Plötsligt är det tyska arbetstillfällen vi pratar om – och då är det annat ljud i skällan!

AudiFSDcomputer

Tyska transportministeriets hemsida visar dock stolt upp ett heltyskt projekt med självkörande bilar. En ombyggd BMW som kör runt på tyska vägar. Fast bagageutrymmet får de nog snygga till innan lansering.

Lyckas Tyskland få till lagändringen kan det öppna även för resten av Europa. Äntligen skulle vi då kunna bli av med den rent skadliga UN/ECE lagen som har lagt sordin över utvecklingen av självkörande bilar i hela Europa.

Extra glädjande är att lagstiftningen vågar sikta hela vägen: “riktiga” förarlösa fordon där alla i bilen är passagerare.

Ministerpropositionen godkändes av kabinettet i onsdags, nu går den vidare till parlamentet och förbundsrådet. Lagen förväntas antas i mitten av 2021. EU: s anmälningsförfarande har redan inletts.

Vi håller tummarna!

 


Autopilot2TCS två år sedan: EU tvingar biltillverkarna fördumma sina bilar

För två år sedan berättade vi om UN/ECE R79, den illa genomtänkta och rent av trafikfarliga EU lagen som skadeskjutit utvecklingen av självkörande bilar i Europa.

Tagged , , . Bookmark the permalink.