Tyska Transportministeriet publicerade i måndags ett lagförslag som kan tillåta helt självkörande förarlösa bilar på Tysklands gator redan nästa år. “Målet är att sätta fordon med autonoma körfunktioner i ordinarie drift till 2022” står det på deras hemsida.
“Tyskland blir det första landet i världen som låter autonoma fordon köra från forskningslaboratorier ut på vägen” säger förbundsminister Andreas Scheuer, “Jag är mycket nöjd med att departementet har stakat ut vägen för vår lag om autonom körning.”
Det är autonomi level 4 de siktar på: “systemet har full kontroll och behöver inte övervakas. Om automatiseringsläget måste avslutas ber systemet föraren att ta över, om detta tillhandahålls av konstruktionen. Om föraren inte reagerar kan systemet automatiskt sätta fordonet i låg riskläge (till exempel genom att stanna vid vägrenen). Förarlösa applikationer är också möjliga där det inte längre är möjligt att ta över köruppgiften. Alla i fordonet blir passagerare.” (Level 5 är där det inte längre ens går att styra fordonet manuellt.)
Som användningsområden listas:
- Shuttle trafik,
- People-mover,
- Hub2Hub- trafik,
- efterfrågeorienterade erbjudanden i lågtrafik,
- transport av människor och / eller gods på första eller sista milen,
- “Dual mode- fordon” såsom Automated Valet Parking (AVP).
“Efterfrågeorienterade erbjudanden” är det man brukar kalla “robotaxi”. Lagförslaget öppnar också upp för förarlösa varutransporter.
Lagförslaget verkar vara som klippt och skuret för Teslas bilar. Som redan idag klarar köra runt på parkeringsplatser själva, det tyskarna kallar för Automated Valet Parking (AVP). Och som håller på att utveckla fullständig självkörningsförmåga som ska kunna framföra fordonet självt – men som larmar och ber människan bakom ratten ta över vid behov.
Hittills var sådana funktioner förbjudna i Europa. Teslas bilar får inte ens byta fil själva när de kör på motorväg. Funktionen som har fungerat utan större missöden i USA i över ett år är fortfarande totalförbjuden i Europa – här får bilen endast föreslå filbyte, föraren måste sedan godkänna det genom att manuellt slå på blinkersen.
Men nu blir det snart andra bullar. Teslas fabrik utanför Berlin håller på att bli färdig och kommer snart börja producera bilar. Plötsligt är det tyska arbetstillfällen vi pratar om – och då är det annat ljud i skällan!
Tyska transportministeriets hemsida visar dock stolt upp ett heltyskt projekt med självkörande bilar. En ombyggd BMW som kör runt på tyska vägar. Fast bagageutrymmet får de nog snygga till innan lansering.
Lyckas Tyskland få till lagändringen kan det öppna även för resten av Europa. Äntligen skulle vi då kunna bli av med den rent skadliga UN/ECE lagen som har lagt sordin över utvecklingen av självkörande bilar i hela Europa.
Extra glädjande är att lagstiftningen vågar sikta hela vägen: “riktiga” förarlösa fordon där alla i bilen är passagerare.
Ministerpropositionen godkändes av kabinettet i onsdags, nu går den vidare till parlamentet och förbundsrådet. Lagen förväntas antas i mitten av 2021. EU: s anmälningsförfarande har redan inletts.
Vi håller tummarna!
TCS två år sedan: EU tvingar biltillverkarna fördumma sina bilar
För två år sedan berättade vi om UN/ECE R79, den illa genomtänkta och rent av trafikfarliga EU lagen som skadeskjutit utvecklingen av självkörande bilar i Europa.
Fantastiska framsteg.
Verkligen efterlängtad! Intressant hur certifiering kommer att ske och hur ställer de sig mot OTA? Alla vi i Teslor upplever vissa beteende förändringar av AP beroende på firmware version.
Lagen ska bland annat reglera citat “Provning och förfarande för utfärdande av körkort för fordon med autonoma körfunktioner av Federal Motor Transport Authority”. Bilarna ska få körkort!!! 🙂
Jag tror de kommer likställa detta med att människor blir också bättre (eller sämre) förare efter att de tagit körkort.
De ska också skapa “enhetliga regler för att möjliggöra testning av automatiserade och autonoma fordon”.
https://www.bmvi.de/SharedDocs/DE/Artikel/DG/gesetz-zum-autonomen-fahren.html
Det var väl Mr Benz som fick världens första körkort så kanske passande om en bil med hans namn får det första för bilar 🙂
Dock ligger väl inte dom först i kön som det ser ut nu.
Undrar hur utförandet går till om det är för varje bil (kan så bli att det är en som får åka en bit för varje bil till att börja med för att utfärda körkortet) För det måste vara individuellt för varje bil annars kan det bli jobbigt för alla när en bil blir påkommen göra något som byter mot förordningen.
Man gör givetvis en testbana där bilen skall ta sig från A till B med en massa utmaningar längs vägen. Programmet är ju samma i alla bilar.
Bilar kommer knappast att vara individer på samma sätt som människor. Om en förarlös blir blir olämplig som förare och körkortet behöver dras in beror det sannolikt på en mjukvaruuppgradering, och då är det faktiskt fullt rimligt — och nödvändigt — att “dra in körkortet” för alla bilar av den modellen. Kanske till och med att “dra in körkortet” för alla bilar från den tillverkaren, som ju uppenbarligen inte kan garantera kvalitet i uppgraderingsprocess.
Mycket mycket (!!!!) anmärkningsvärt att det är just Tyskland som verkar bli drivande i den här frågan. Hur kommer det sig? Vad är det som har hänt? Jag trodde att mycket skulle kunna hända, men inte det här.
1. Tesla bygger fabrik där = nu är det plötsligt tyska arbetstillfällen det handlar om
2. Audi är också långt framme med självkörande bilar. De har också klagat om UN/ECE R79 lagen
Vw har autonoma bilar på gång.
Är det verkligen en audi på bilden? Ser mer ut som en BMW.
Det har du alldeles rätt i. Jag har nu ändrat i texten.
Transportministeriet har till och med lagt ut en hel video om bilen: https://www.youtube.com/watch?v=3KJn5KcWdok
Wow! Är mycket imponerad. Trodde aldrig det skulle bli lagligt så här snabbt i ett EU land. Nu har det inte gått igenom än om jag förstod det rätt, men det sätter ändå ribban för deras mål! Riktigt bra.
Får en ev Tysk lagändring någon inverkan i övriga EU-länder med automatik?
Det är bra. På sikt kommer förarlösa bilar att vara mycket säkrare än mänskliga förare. Men hur funkar lagkraven nedåt? Att det är teoretiskt möjligt att göra säkra förarlösa bilar innebär ju inte att de som finns är bra, framförallt inte att _alla_ som finns är bra. Vad kommer att hindra oseriösa leverantörer att sälja riktigt farliga “självkörande” bilar?