Tyskland ska ge körkort till bilar

M3license

Nya tyska lagförslaget som kan tillåta självkörande bilar redan nästa år föreskriver att bilarna ska först köra upp och skaffa körkort innan de får släppas loss på de tyska gatorna. Precis som människor.

Enligt lagförslaget ska tyska trafikverket Kraftfahrt-Bundesamt utfärda “körkort för motorfordon med autonom körfunktion”. Bilens tillverkare ska säkerställa och demonstrera att fordonet klarar av att köra i olika trafiksituationer på ett säkert sätt och utan att utgöra hinder för andra. Det talas om att det måste utarbetas en procedur för sådana “uppkörningar” men utan att gå in i detalj hur en sådan ska gå till. Som krav nämns dock bland annat att fordonets “elektriska arkitektur” måste vara skyddad mot attacker. Tillverkaren ska också kunna demonstrera att fordonet ska kunna stanna på ett säkert sätt om det uppstår problem eller fel på utrustningen, köra åt sidan och slå på varningsblinkers. Körkortet verkar gälla sedan alla bilar av samma märke och modell, det handlar alltså inte om individuella körkort och separata uppkörningar. Det pratas om olika användningsområden körkortet kan gälla, utan att specificera exakt – men det kan alltså bli tal om enklare körkort som tillåter till exempel endast körning i låg fart eller endast på parkeringsplatser.

Det nämns också att kunna hantera “vilande”, “sovande” funktioner. Bilar som är kapabla till självkörning men som inte ingår vid leverans utan köps till i efterhand. Som klippt och skuret för Tesla.

Det blir bilens ägare som blir ansvarig för eventuella olyckor. Även om denne inte befann sig i fordonet vid olyckan! Ägaren får även ansvar för teknisk tillsyn, att se till att de autonoma funktionerna på hans bil fungerar, bland annat att alla sensorer är rena.

Lagförslaget är ganska övergriplig än så länge. Det talas om vilka myndigheter som ska utforma detaljerade lagar och bestämmelser och övergripande mål, inte så mycket detaljer än.

330px-Karl_Benz_Führerschein

Världens första körkort utfärdades år 1888 till Karl Benz. Hans grannar klagade så mycket på oljudet och de illaluktande avgaserna från världens första bil med förbränningsmotor att han gick till myndigheterna för att införskaffa ett tillstånd att få framföra sitt fordon. Världens första tillstånd att få köra bil, världens första “körkort” var därmed faktum. (Världens första lag som tvingade ägarna att registrera motorfordon kom sedan 1904 i England och de första kunskapskraven kom i Tyskland 1910. Sista landet att införa krav på uppkörning för att få körkort var Belgium, år 1977!!! :shock: )

Därför skulle det vara väldigt passande om första bilen som får ett eget körkort skulle vara från samma bilmärke som än idag bär Benz namn. Mercedes-Benz får dock anstränga sig lite mer då, vi har inte hört mycket om deras satsning på självkörande bilar. Audi, BMW och Volkswagen verkar vara längre fram.

Och så Tesla förstås.


LidarTCS i fredags: Självkörande bilar blir tillåtna i Tyskland redan nästa år

I fredags berättade vi om nya tyska lagförslaget som kan tillåta självkörande bilar på Tysklands gator redan nästa år!

Tagged , , , . Bookmark the permalink.
--- Stöd dessa sidor med en donation ---
--- Min referralkod: tibor72449 ---
--- Köp mina böcker ---
  • Tanaxia

    Väldigt intressant!
    Undrar hur försäkringsbolagen tänker om man hamnar i en olycka med självkörningen igång? Täcker det ens?

    På sikt, när vi väl har självkörning och det är lagligt, så tror jag väldigt få vill sätta sig i en bil om det innebär att du själv är ytterst ansvarig för eventuella olyckor. Hur många skulle sätta sig i en taxi om du som passagerare är ansvarig för olyckor som taxi-chauffören hamnar i :) Tror antingen försäkringsbolagen behöver göra något här, eller att bilföretagen är ansvariga och betalar ut ersättning (så länge man haft självkörning igång dvs vilket dom bör kunna verifiera).

    • https://teslaclubsweden.se Tibor Blomhäll

      Tyska lagen är tydlig att det är bilens ÄGARE som blir ansvarig. Om sedan ägaren i sin tur försöker stämma någon annan (passageraren eller tillverkaren) är väl upp till ägaren. Lagen föreskriver dock att bilen måste ha försäkring. Det blir nog ett nytt slags försäkring med helt andra premier än dagens.

      Taxibolag kommer nog ta på sig ansvaret, inte passagerarna, precis som idag.

      Laget föreskriver också loggning av körningar, så vid olycka ska man kunna se vad som hänt.

      • Xtuz

        Säkerligen blir premien för självkörande bilar mycket lägre då dom kommer att orsaka mycket färre olyckor än människan.

      • Tanaxia

        Jag menade om du som ägare åker din egen bil, med självkörning aktiverat, och bilen hamnar i en olycka. Om det då är DU som är ansvarig och inte bilen, är det jättekonstigt. Det för mig, är att likställa med att du istället sätter dig i en taxi (för det är ju det din bil egentligen är om du inte själv kör den) idag, men det är inte taxibolaget som är ansvariga vid krock, utan du som passagerare ..

        Skulle någon våga aktivera en självkörningsförmåga som “ska vara 100% ansvarig för körningen” men så fort det blir en olycka så är det du som är ansvarig för hur din bil har kört? Självklart kommer det vara så just nu innan självkörningen är helt på plats, men jag menar när den väl är det.

  • Vs

    Superintressant! Plötsligt går Tyskland fram i bräschen för detta! Trodde de var styrda av EU? Men uppenbarligen inte?

    Och hur stor betydelse har Elon och kommande Giga Berlin på detta intensifiering?

  • Eldaria

    Hmm, Ägaren är ansvarig när bilen kör själv? Osäker på hur det är i Tyskland, men i Sverige är det i de flesta fall föraren som är ansvarig för körningen. Det enda scenario jag kan tänka mig som jämförelse är att man ber en annan person att köra ens bil, då har man ett visst ansvar att kontrollera att den personen är behörig samt lämplig att köra bilen. Att kolla att de har ett körkort är väl första steget, det borde då vara en garant för att personen är behörig. Och om Tyskarna ska utfärda körkort för bilarna så är det väl jämförbart. Sen nästa steg är väl att man har ett ansvar att kontrollera att personen just nu är lämplig att framföra fordonet, att de inte är i ett mentalt dåligt tillstånd eller påverkad, den är svårare med ett AI. Speciellt med tanke på att de flesta inte har kontroll eller insyn i mjukvaran i bilarna blir det ju omöjligt att ta det ansvaret. Speciellt inte med OTA uppdateringar. Det måste vara någon sorts haverikommission som undersöker och utdömer ansvar, var det på grund av undermåligt underhåll, att sensorerna inte gjordes rena, en attack eller en undermålig mjukvara? En sådan myndighet skulle även kunna samla statistik och se mönster.

  • Björn

    “bland annat att alla sensorer är rena.” Där sprack det för Tesla i vart fall