32% av alla nyregistrerade bilar förra månaden var elbilar enligt branschorganisationen Mobility Sweden (fd Bil Sweden). Plus 24% laddhybrider gjorde att 56% av alla bilar levererade till kund i mars 2022 var laddbara. Endast 22% av bilarna var bensindrivna och 12% diesel.
“Klassiska” hybridbilar, alltså bilar som har både bensin- och eldrivlina men där bilen inte kan anslutas till laddning har blivit helt passé, endast 9% av alla nyregistrerade bilarna förra månaden var hybridbilar. Toyota kan försöka göra reklam för “självladdande elhybrider” men gemene man verkar nu i rask takt överge alla biltyper som måste tankas.
Jämför vi mot ett år sedan har antal nyregistrerade elbilar ökat med 250% – samtidigt som laddhybrider minskat med 54%. De senaste månadernas kraftiga ökning av laddbara fordon har framför allt skett hos privatkunder på grund av de förändrade förmånsreglerna.
Det är intressant hur folk nu vågar löpa linan ut och köpa rena elbilar. Allt färre känner att de behöver även ha en förbränningsmotor under motorhuven “för säkerhets skull”. Kan det vara så att de som köpt laddhybrider för tre år sedan nu går över till “riktiga” elbilar när det är dags att lämna tillbaka förra leasingbilen och köpa en ny?
En av orsakerna för kraftiga ökningen av efterfrågan för laddbara fordon är de höga drivmedelspriserna senaste tiden enligt Mobility Sweden. “No shit” säger vi och undrar hur kommande månaders statistik kommer att se ut. De flesta som köpte bil i mars månad i år har ju beställt den för flera veckor, månader sedan, innan bränslepriserna chockhöjdes på grund av kriget. Vi ser nog bara början av utvecklingen.
Bland elbilar var Tesla i topp förra månaden, med 1365 Model Y och 991 Model 3. Volkswagen ID.4 kom på tredjeplats med 907 nyregistrerade bilar följt av Kia e-Niro (773), Volvo XC40 (599) och Polestar 2 (505).
Det är dock vanskligt att titta på enskilda månader, då Tesla brukar leverera bilar stötvis var tredje månad i takt med att båtarna från Kina och USA anländer. Sista månaden varje kvartal är det rekordleveranser, sedan stiltje i två månader innan nästa stöt. Vi hoppas detta kommer ändra sig nu när leveranserna av Tesla Model Y från Berlin kommer igång, att vi kommer se en jämnare leverans varje månad.
Tittar vi på hela första kvartalet i år leder Kia e-Niro bland elbilarna med 2480 nyregistrerade bilar, följt av Volkswagen ID.4 (2024 bilar) och Tesla Model Y kommer först på tredje plats med 1955 levererade bilar.
Drygt 26% av alla nyregistrerade bilar under årets första kvartal har varit rena elbilar, plus 23% laddhybrider. Sammanlagt 49,6% av alla nyregistrerade bilar under årets första kvartal har varit laddbara.
Hälften av alla nya bilar levererade i år har varit laddbara! Av Sveriges totalt 5 miljoner personbilar i trafik är nu drygt 7% laddbara, drygt 4% laddhybrider och nästan 3% rena elbilar.
Med tanke på dagens bränslepriser och de mörka prognoserna för prisutvecklingen framöver bör man tänka sig för både en och två gånger innan man går och köper en avgasbil.
Till och med hybrid- och laddhybridbilar håller snabbt på att bli passé. Ingen vill ha en bil längre som man måste åka till bensinmacken med!
Äntligen
Laddhybrider har en uppenbar nackdel som blir extra tydlig nu med elpriset som åker jojo hela tiden. Vi som har elbil med hyfsat stort batteri kan välja att ladda bilen när elen är billig. En ägare till en laddhybrid har oftast inte den möjligheten. I värsta fall är det billigare att inte ladda och att köra på bensin istället. Jag har en bekant som har precis skaffat en laddhybrid och nu klagar han över den astronomiska elräkningen. Han kör bara korta turer flera gånger om dagen och laddar alltid hemma mellan turerna. Idén är ju bra, han slipper tanka bensin, men tyvärr är det inte särskilt ekonomiskt att göra så. En ren elbil hade helt klart varit ett bättre val.