De som har en elbil som förmånsbil kommer få en otrevlig överraskning i lönekuvertet nästa vecka: den 1 januari 2021 upphörde extra nedsättningen av förmånsvärdet för elbilar. Rabatten var 40% av förmånsvärdet, upp till 10 000 kronor per år. För många kommer den slopade rabatten betyda en extra kostnad för bilen på över 5 000 kronor per år – över 400 kronor mindre i lönekuvertet varje månad.
Förmånsvärdet för en Long Range Tesla Model 3 var 3 753 kronor per månad i fjol – i år höjs det till 4 573 kronor.
De som har en mindre, billigare elbil får en procentuellt ännu högre höjning. Förmånsvärdet för Renault Zoe Life var 1 401 kronor per månad i fjol. I år chockhöjs den till 2 242 kronor. En höjning på hela 60%!
Det höjda förmånsvärdet drabbar alla som har elbil som förmånsbil – även dem som redan haft bilen i ett eller två år. Även om nedsättningen av förmånsvärdet kallats för “tillfällig” var det nog många elbilister som hoppades att reglerna skulle förlängas när de kalkylerade sin budget för sitt bilköp.
Det kostar att vara miljövänlig i dagens Sverige.
Är det bara dom som har rena elbilar eller även dom som har hybrider?
Även laddhybrider och gasbilar hade extra nedsättning av förmånsvärdet, som nu upphört. Även de får höjd månadskostnad nu. Vår fokus ligger dock på elbilar.
Lönen betalas ut i kronor, inte i procent. Jag menar att vad kostnaden ökar per månad i procent är mindre intressant än vad det betyder i kronor. Till detta vill jag sticka ut hakan lite till och säga att om man inte kan hantera en ökad kostnad på ca 5000 per år så har man nog köpt för dyr bil.
Frågan är om det är rätt eller fel. Det missas helt i artikeln. Varför gör myndigheterna detta et.c. Behövs argument för båda sidor tycker jag.
Som jag förstått det så är tanken att kostnaden för en tjänstebil ska motsvara vad bilen hade kostat att äga privat. Något jag tycker är sunt. Jag har ganska svårt att se varför mina skattepengar ska subentionera en viss grupp människors bilar.
Tibor skrev “Det kostar att vara miljövänlig i dagens Sverige.”
Är det inte mycket bättre att lägga de skattepengarna på ett gennerellt stöd så som supermiljöbilspremien än nishat stöd som subventionerade tjänstebilar? Höjd supermiljöbilspremie borde väl även gynna tjänstebilisterna?
Håller med.
Höjd supermiljöbilspremie gynnar inte befintliga tjänstebilister.
Kan tillägga att det inte är optimalt för de tjänstebilar som redan är i tjänst, de kunde haftkvar de gamla systemet. De lär ändå vara utfasade på ett par år.
Varför det är “sunt” att en bil som man inte äger ska kosta lika mycket i skatt som kostnaden för en bil som man äger? Om bilen, t ex en Tesla Model 3 , visar sig har väldigt bra andranhandsvärde så kan totalkostnaden för ägandet blir låg, får man då tillbaka pengar på skatten? Om en tjänstebil kostar lika mycket som att äga den privat, så kommer många att välja en privat bil. Det blir billigare att istället ta ut skattefri milersättning. Skattebetalarna får subventionera milersättningen istället.
Förmånsvärdet skulle kunna motsvara kostnaden att leasa en bil av denna typ. Ingen orimlig lösning. En bil med bra andrahandsvärde har lägre kostnad för att leasa.
Jag saknar en konsekvens och förutsägbarhet i reglerna kring både beskattning och bidrag.
Som det är nu så ändras de hela tiden ganska oförutsägbart av våra politiker, och som många upplever det, även relativt slumpmässigt.
Kan tillägga att tjänstebilar inte är “nischat” gällande nybilsförsäljningen i Sverige (som vissa verkar tro).
Tvärtom; den är i högsta grad med och aktivt driver på omställningen till en modernare fordonspark i landet.
En fordonspark bestående av väldigt stora och tunga bilar jämfört med hur det ser ut i övriga Europa.
Exakt. Viktigt för miljön att så fort som möjligt elektrifiera denna. Borde vara prio på det!
Det kanske inte är så nishat i volym, men det nishat demografiskt. Jag kan inte skaffa tjänstebil, hur mycket jag än vill, liksom de flesta andra. Varför ska jag och många andra subventionera bilar till en demografisk grupp som på många sätt har det ganska förspännt. Skulle gissa att de flesta som har tjänstebil till hör de 25 % med högst inkomst i landet.
Vaf det gäller morderna fordonspark etc så önskar en mindre skev marknad än den vi har nu. Att så många nya bilar kommer ut som tjänstebilar tror jag inte gynnar den vanlige konsumenten direkt.
Önskar att vi fick bilar som höll längre, var lättare att reparera och uppgradera. Tjänstebilsmarknade motverkar detta. Visserligen kan det hjälpa att få in ny teknik som elbilar på markanden, men det finns många bättre sätt att uppnå samma sak, som höjd co2 skatt.
Med det resonemanget så bör isf alla förmåner beskattas så att det kostar lika mycket som om man betalar dem privat.
Kommer det gynna samhället/klimatet tror du? Det tror inte jag.
Det bör väl tilläggas att förmånsvärdena för model 3 som du räknar upp är för årsmodell 2019 och inte 2020 och för AWD. Förra årets modell hade ett förmånsvärde på 4283 kr/mån och i år går det upp till 5103 kr/mån.
Lägger man till det nya förslaget på detta blir det: Har du en model 3 nu som du köpte 2019 kostar den skatt på förmånsvärdet 3753 kr/mån och byter till en likadan efter Juli i år kommer beskattningen ske på typ 6400 kr/mån i stället för en likadan bil…
Man kan undra varför oljenationen Norge är så mycket bättre på att få sina landsmedborgare att köra elbil? I Stockholm där det finns mycket bilavgaser, borde man ta bort trängselskatten för elbilar. Enkel, billig åtgärd som skulle ge effekt. Folk gillar sånt!