Amerikanska trafiksäkerhetsverket NHTSA har i onsdags officiellt krävt att Tesla ska återkalla alla Tesla Model S och X bilar tillverkade innan mars 2018 sålda i USA för att byta deras eMMC minneskapslar.
Problemet är att många äldre Tesla Model S och X har råkat ut för att deras mittskärm slocknar eller visar rappakalja efter ca 10,000 mil. Det är den så kallade eMMC minneschippet i mediaenheten MCU som går sönder och behöver bytas.
Datorn i Teslas bilar loggar allt som händer med bilen till ett logg i mediaenhetens minne. Minnet utgjordes fram till mars 2018 av ett 8GB stort så kallat eMMC minne, ett halvledarchips fastlödd på mediaenhetens moderkort. Problemet med eMMC minnen är att de har endast ett begränsat antal skrivcykler, skrivs det för mycket data för många gånger på dem går de till slut sönder. När eMMC minnet börjar fela blir mittskärmen “trög”: skärmen tar lång tid att reagera när man trycker på den, kartbilden hackar, likaså ljudet i Spotify. Till slut visar skärmen endast rappakalja eller slocknar helt. (Kom ihåg att stänga av Pin to Drive innan det händer – svårt att starta bilen om man inte kan se knappsatsen man ska mata in pinkoden med!)
Själva bilarna är dock körbara även med slocknad mittskärm. Tesla var därför först kallsinnig till att byta trasiga mittskärmar. Att byta kostade $3000 först, vilket Tesla efter ett tag sänkte till $2500 (man uppgraderade egentligen till nyare mittskärm, fick lite nya finesser på köpet). Hade man helförsäkring kunde man ta det på försäkringen, mot självrisk. Vissa ägare skickade istället skärmen på reparation hos oberoende verkstäder som lödde loss och bytte eMMC komponenten.
Bilar från och med mars 2018 har fått ett mycket större 64GB minneschip, dessutom ändrades programvaran till att inte logga lika mycket. Nya bilar har därför inte samma problem.
I november i fjol utökade så Tesla äntligen garantin på mittskärmen till 16 tusen mil. Kunder som fick problem med minneschippen fick den utbytt på garanti. Men Tesla bytte chippet först efter att felet inträffat. Kunder måste vänta tills mittskärmen börjar frysa till, visa rappakalja eller slockna innan de får kontakta Teslas verkstad via Tesla appen för byte.
NHTSA kom efter en utredning av problemet fram till att detta inte duger. De anser att Tesla inte ska vänta tills felet inträffar utan ska preventivt byta alla minneschip i alla 158 000 bilar som potentiellt kan drabbas av felet. “Under vår granskning av uppgifterna gav Tesla en bekräftelse på att alla enheter oundvikligen kommer att misslyckas med tanke på minnesenhetens begränsade lagringskapacitet” säger NHTSA.
I sig gör alltså NHTSA-s nya krav ingen större skillnad. Endast ifall chippen ska bytas redan innan eller först efter att kunden upptäckt felet. I och med att felet inträffar mellan 7-14 tusen körda mil och garantin gäller till 16 tusen mil är de allra flesta ägarna redan täckta av garantin. Att byta alla chip preventivt nu på en gång medför egentligen endast en ändring i tidpunkten för bytet.
NHTSA-s beslut gäller endast USA-sålda Teslor. Resten av världen påverkas inte. Tesla har nu två veckor på sig att bestrida beslutet. Vi får se vad som kommer hända, i USA och resten av världen. Tills vi hör något nytt gäller dock fortfarande nuvarande information i Sverige, som kan läsas på Teslas hemsida: är din Tesla Model S eller X tillverkad innan mars 2018, har den gått mindre än 16 tusen mil, och du upplever att mittskärmen börjar frysa till, visa rappakalja eller slockna ska du kontakta Tesla via Tesla appen för byte av eMMC minnet på garanti.
Vem vet, kanske i framtiden kommer du inte ens behöva vänta tills felet till slut inträffar.
Bra. Användarupplevelsen är hemsk i en S/X där minnet håller på att ge upp. Inte värdigt för en bil som kostar en miljon. Har personliga erfarenheter…
Men hur ska dom göra detta i praktiken är frågan. Det sämsta med Tesla är deras överbelastade Service Centers.
Ärligt tror jag att det bli bättre om de kan jämt fördela byte av chippet än nu när de hela tiden får stressade kunder på halsen med bilar som redan fallerat. Byte i föregående syfte kan planeras bättre än bilar som är trasiga och snabbt måste lagas.
Om dom hade lagt det som en service så hade det inte varit något problem.
Jag skulle se det som ett kamremsbyte. Begränsad livstid på en komponent.
Jag hade också betalat för det utan att protestera.
Min skärm har redan visat rappakalja och fryst till men ändå mente service tekniker inte det var nödvändigt att göra ett bytte av chippet. Istället skulle det räcka med en factory reset av minnet. Min skärm har blivit mycket slö sedan senaste mjukvara uppgradering vilket jag numera påpekad och förhoppningsvis ändra man praxis efter kravet från NTSHA. Vilken strategi man väljer med hänsyn till att bytte eller inte bytte utanför garantin, kan bero båda på praxis inom individuella service center nationellt som på ett samordnad beslut från centralt håll, varför ett krav som detta från amerikanske NTSHA är mycket viktigt och helt nödvändigt tas upp även av tillsvarande nationella myndigheter för att få effekt också inom Europa. Här är min uppfattning att vi dock ofta på nationell håll släpar efter med sådana krav mot biltillverkare. Några som har andra uppfattningar?
Nja, skulle säga att de vill att de åtgärdas. Återkalla ger intrycket att bilarna är felaktiga och måste bytas ut.
Är det rätt eller fel, jag ser det som rätt. bättre att de byts ut innan skärmarna (som kontrollerar hela bilen) slutar fungera. (om det bara hade varit en mediespelare tror jag inte myndigheten hade brytt sig).
Det här händer titt som tätt med andra tillverkare också. Bra att det görs.
Så hur länge tar det då innan det nya minnet fallerar? Eller har Tesla tänkt sig att 64 GB bör räcka för vem som helst? 😀 Varför byter man inte typ av minne?
https://t.co/uG1g4wfrwa?bQIK7gdCjl