Regeringen har infört en ny skattereduktion för grön teknik vid årsskiftet som bland annat gäller laddboxar för elbilar.
Skatteverket förklarar de nya reglerna på sin hemsida:
“Om du ska installera grön teknik kan du få skattereduktion för kostnaden för arbete och material. Det fungerar på liknande sätt som med rot och rut. Installation av laddningspunkt till elfordon: skattereduktion ges med 50 procent av kostnaden för arbete och material.”
Det finns dock en hake:
“I de fall kunden själv köper in material från någon annan än det företag som utför installationen av grön teknik kan skattereduktion enbart medges för installationsarbetet. I denna situation medges alltså inte skattereduktion för materialkostnaden.”
Man måste köpa laddboxen från elektrikern. Ber du elektrikern montera en laddbox du själv köpt kan du inte få skattereduktion för laddboxen, endast för installationsarbetet!
Teslas egen laddbox kostar 5200 kronor på företagets webbutik. En väldigt prisvärd laddbox med tanke på att den även klarar lastbalansering mellan upp till fyra enheter. Med nya skattereduktionen minskar priset till endast 2600 kronor.
Men du måste be elektrikern själv gå in på Teslas webbutik, beställa laddboxen och fakturera dig för att kunna utnyttja full skattereduktion!
(Nuförtiden kan vem som helst köpa Teslas laddbox i Teslas webbutik, inte endast Teslaägare som för några år sedan.)
Vi på Tesla Club Sweden råder alla elbilister (oavsett bilmärke) att alltid skaffa de laddbox bilens tillverkare rekommenderar. Visst fungerar även laddbox från andra tillverkare lika bra rent tekniskt – men händer det något, går något fel ska man inte råka ut för att biltillverkaren och laddboxens tillverkare skyller felet på varandra. (Vi har tyvärr sett skräckexempel på sånt.)
Vi har då laddat ett flertal bilmärken på våra Tesla wallboxes fungerar hur bra som helst. 5.200 kr är klart marknadens bästa pris och mycket hög kvalitet då våra står oskyddade i ur och skur sedan 4 år.
Man blir så trött…
För mig som hyr huset vi bor i är det trist att ROT och även detta bidraget gäller bara för de som äger fastigheten. Min hyresvärd vill inte ha besväret med att beställa i sitt namn…
Kan Tibor eller nån annan utveckla Teslas laddbox lastbalansering? Är det nått nytt?
För 2 år sedan när vi köpte vår Tesla, ville vi köpa deras laddbox. Var i kontakt med flera elektriker, då sade de att man inte kunde få lasbalansering med Teslas laddbox. Fick bli Garo.
Upp till 4 Tesla laddbox kan lastbalansera mellan varandra. Det är ett eget protokoll de kör så det går inte blanda med andra burkar. Det är en fungerande men ganska basic lösning som duger för villaägare men inte i större installationer. Det är inget nytt, har alltid funnits.
Mer info finns på https://www.tesla.com/sv_SE/support/load-sharing-tesla-wall-connector
Manual finns på https://www.tesla.com/sites/default/files/pdfs/wall-connector-eu/20161208/tesla-32a-wall-connector-installation-manual-sv-SE-v2.pdf
Tack Tibor, men Snåla Grisen satte nog huvudet på spiken. 🙂
Du tänker inte på lastbalansering mellan husets tre faser? det tror jag inte teslas box klarar av, den är ganska “dum” på så sätt jämfört med t.ex. Zappi och Easee.
Jag läste också inlägget ovan som att Teslas box klarar lastbalansering mellan faser, men trot som sagt inte att så är fallet. Då hade den nog varit dyrare.
Precis. Är det jag menade! 🙂
Klarar Garo det?
Jag var sugen på en Tesla wallbox till min VW e-up! Dett var någon gång 2018, men då ville inte Tesla sälja någon till mig så det fick bli en Zappi istället.
Har viss förståelse för att endast hantverkaren kan gör avdraget, hade blivt meckigt med kvitton från privatpersoner som skatteverket ska ha koll på. Betydligt enklare att ta rut och rot sytemet och bara gör det tillgänglit för laddboxar också.
Säkert superdum fråga.. men om man sätter upp en sån här i en carport – finns det något som hindrar vem som helst från att ställa sig och ladda när man är på jobbet exempelvis? Kan man låsa den till en bil, eller behöver “godkänna” en laddning i nån app eller dylikt?
Det är olika för olika laddboxar. Vissa har funktion för att starta laddning med RFID kort eller plupp. Teslas egen laddbox kan begränsas till att endast fungera mot Tesla bilar. Andra har inga sådana spärrar alls.
Å andra sidan: vem vill stanna och ladda på Långtbortagatan 12 egentligen?
Teslas box kan ej låsas till endast tesla.
Bara boxar som ges ut genom destinationsladdnings programmet är låsta, och de går ej att låsa upp.
Dip switch 2 används för den inställningen även om den inte är dokumenterad. (Manualen säger bara “always ON”)
Dip 2 ändrar bara kommunikationsprotokoll, äldre manualer dokumenterade detta (normal/legacy). De flesta bilar ignorerar teslas special-kommunikation och kan laddas oavsett position på switchen.
Installerade en ID laddare igår med Bjelke metoden, denna box var mycket enklare att installera än Teslas wallcharger pga ID chargers luftigare innanmäte. Tog 10 minuter.
Varför inte då?