De franska elmoppebilarna

Twizy

Franska biltillverkaren Renault var tidigt ute med en el”bil” i en helt egen fordonsklass: elmoppebilar. Renault Twizy kom redan 2012, ett eldrivet stadsfordon registrerad som “fyrhjuling”. Den finns i två olika utföranden: Twizy Urban 80 klarar köra i upp till 80 km/h – medan Tozy Urban 45 är klassad som mopedbil och kan därför köras av 15 åringar.

Med 9 mils NEDC räckvidd och avsaknad av snabbladdning var Renault Twizy utan tvekan en stadsbil, ej avsedd för långresor. Benämningen “bil” är egentligen missvisande, man ska snarare tänka på Renault Twizy som vad den just är: en fyrhjulig moped med tak. Man sitter bekvämare och mer skyddad än på en moped – men avsaknaden av sidorutor och värmeanläggning gör att det blir ingen “bilkänsla” när man kör.

RenaultEZ-1

I onsdags visade Renault upp Twizys ersättare. Renault EZ-1 har utan tvekan lånat drag från dess föregångare men visar upp två viktiga förbättringar: den har fått sidofönster och utbytbara batterier.

EZ-1 kommer precis som Twizy erbjuda sittplats för två bakom varandra. Passageraren sitter bakom föraren. Tack vare sidofönster kommer nog resan bli mer ombonad än förut dock. Även om Twizy faktiskt var förvånansvärt bekväm för föraren även i minusgrader på vintern var det ingen rolig upplevelse för passageraren som fick iskall fartvind på sig. Eller regn, när det regnade.

EZ-1 har fått fyra luckor i bottenplattan bakom vilka de utbytbara batteripacken ligger. Snabba batteribytet är inte så mycket för långresor utan för att kunna erbjuda fordonen för bilpooler. Renault tänker lansera EZ-1 framför allt som “urban mobilitetslösning”: man köper inte bilen utan hyr den per minut när man vill åka någonstans, ungefär som de bolag som erbjuder eldrivna sparkcyklar i våra städer.

Lanseringen av EZ-1 var en del av Renaults lansering av sin Mobilize bildelningsplattform. Kunder förväntas skaffa abonnemang och sedan hyra den transportlösning de för tillfället behöver: elsparkcykel, elmoped, elmopedbil eller fullstorleks elbil. Tillverkaren kommer lansera fordon inom varje segment.

CitroenAmi

Inhemska konkurrenten Citroën ligger heller inte still utan har lanserat sin egen elmopedbil Ami. Även den klarar 45 km/h max hastighet och runt 7 mils räckvidd. De två sittplatserna är dock bredvid varandra, passageraren sitter bredvid föraren. På så sätt ger den en mer “bil-lik” åkupplevelse.

Citroën Ami är designad för att vara så billig som möjligt att tillverka. Höger- och vänsterdörrarna är till exempel helt identiska – vilket medför att medan den högra dörren öppnas som vanligt är den vänstra en “självmordsdörr” som öppnas framåt. Bilens kaross består av utbytbara plastpaneler och det finns ett stort antal kombinationsmöjligheter av färger och stilar på de externa och interna panelerna.

I Frankrike kan man leasa Citroën Ami för €19.99 per månad :shock: !!! En perfekt pendlarbil till och från jobbet.

Båda de franska tillverkarna vänder sig alltså till dem som bor i storstäder och behöver något litet att förflytta sig med. Det behövs inte en stor plåtburk på flera ton bara för att förflytta en eller två personer några km i en storstad. Renault verkar mer rikta in sig på stadscentrum medan Citroën siktar på dem i närförorterna, som har en plats bilen kan stå på natten utan att det kostar tusentals kronor per månad i parkeringsavgift.

Med omslutande kaross och värmeanläggning har dessa nya elmopedbilar mycket större chans att erövra även svenska konsumenters hjärtan än den för vårt klimat lite väl spartanska Renault Twizy någonsin kunde.

Bookmark the permalink.
--- Stöd dessa sidor med en donation ---
--- Min referralkod: tibor72449 ---
--- Köp mina böcker ---
  • Westerlund

    Borde kunna konkurrera ut moppebilarna med yanmardiesel även här. Lägre pris och full tank varje dag på föräldrarnas elräkning.

    • https://teslaclubsweden.se Tibor Blomhäll

      Motiveringen varför min tonårsson inte ville ha elmoppe är dock svår att slå: “då hör ju inte brudarna att jag kommer”

      • Kenneth

        Men då kan de höra musiken från dubbeldäckaren istället. :D

  • Kenneth

    19.99 låter ju billigt, men första hyran är 40000. Jag körde en google översätt på den.

    From 19 € 99 /month*
    1st rent € 3,941 *

    Original
    19€99/mois*

    1er loyer 3 941 €*

  • Markus Westerberg

    Räckvidd på EZ-1? Och kontantpris?

    • https://teslaclubsweden.se Tibor Blomhäll

      Ingen som vet. Osäkert om den ens kommer gå att köpa eller om den endast kommer släppas som abonnemang. Renault snackar om släpp år 2023 :-(

      Citroën Ami går däremot att köpa redan idag (i Frankrike). Kontantpris €6000 ifall nån vill importera :-)

  • nickysixeight

    Vi hade två st Twizy 45. Helt suveräna. Sommartid kom barnen upp i de 9 milen i räckvidd. Vi hade även Powerbox installerad så de kunde hålla 55 samt fick max vrid och max regen. Kunde göra 80 men tyckte det räckte m 55. Bodde 17km från skolan och 8km från centrum. De accelererade ifrån alla sina polares EPA/A-traktorer, scootrar och vanliga bilar från rödljusen. Och alla visste vilka det var. Så det där att ha en stånkadiesel i mopedbil för att brudarna ska veta att man kommer, det funkar inte när nån kommer med dessa – brudarna med klass vill hellre spana in killarna med koll.

    • nickysixeight

      Sedan att jag å min sida slapp skit som service mm är ju en annan punkt men det vet ni redan. 0,9kWh/mil på vintern när de hade tung gasfot. Medan deras kompisars föräldrar la hundratals kronor i månaden på soppa så hade mina nytankad bil redo för 7-9 mils körning varje morgon och för min del till löjliga 10 spänn

  • Roberth Klarquist

    Bor mitt i Dalarna och het kört min Twizy året runt i tre år. Kör barn till dagis varje morgon.
    Köper julgran och slänger på taket. Har även kört en dubbelsäng på taket. Får in sex fulla matkassar när jag storhandlar.
    Har plastsidorrutor på vintern.
    Perfekt bil om man inte har längre än 2 mil till arbetet och oftast kör själv.
    Dessutom den ultimata reklampelaren.