Renault har slutat med batterihyra

Zoe2020

När biltillverkaren Renault släppte sin Zoe elbil år 2012 hade de ett udda affärskoncept: kunderna köpte bilen – men inte batterierna. Batterierna hyrdes för en månadskostnad som var beroende på körsträcka. Det var först år 2017 man kunde köpa en komplett bil, inklusive batterier. De senaste tre åren sedan dess kunde kunder välja om de ville köpa bilen med eller utan batterihyra.

Renault har nu i all tysthet helt plockat bort batterihyran från sin sajt. I konfiguratorn kan nu endast bilar med batteriköp att väljas, i prislistan står det “batterihyra gäller endast lagerbilar”. Ändringen är global för alla länder Renault Zoe säljs i.

Zoe-batteri

Enligt franska sajten automobile-propre har allt färre kunder köpt Zoe med batterihyra. Från att ha varit ett sätt att kunna sälja nymodigheten elbil till oroliga kunder har det blivit en marginell företeelse. Den ängslan tidiga kunder hade om batteriers livslängd visade sig vara ogrundad. De allra flesta kunder vill idag hellre köpa hela bilen, inklusive batterier. Då har batterihyra spelat ut sin roll och Renault har därför tagit beslutet att ej längre sälja elbilar med batterihyra.

Speciellt när man ska försöka sälja bilen begagnad kan det vara svårt att övertyga nästa kund varför det ska tillkomma en avgift på tusen kronor i månaden på en flera år gammal bil. Batterihyran har gjort begagnatmarknaden för Zoe krånglig. Många annonsörer ska ha heder för att de skriver ut “batterihyra” respektive “batteriköp” – men långt ifrån alla. Då vet man inte om den där bilen som annonseras har några dolda kostnader. Det där fyndet blir inte lika förträffligt längre när första hyresavin för batterihyra plötsligt, oväntat dimper ner från Renault. Ska du köpa en begagnad Zoe: fråga alltid om batterihyra tillkommer!

Bookmark the permalink.