Renault har slutat med batterihyra

Zoe2020

När biltillverkaren Renault släppte sin Zoe elbil år 2012 hade de ett udda affärskoncept: kunderna köpte bilen – men inte batterierna. Batterierna hyrdes för en månadskostnad som var beroende på körsträcka. Det var först år 2017 man kunde köpa en komplett bil, inklusive batterier. De senaste tre åren sedan dess kunde kunder välja om de ville köpa bilen med eller utan batterihyra.

Renault har nu i all tysthet helt plockat bort batterihyran från sin sajt. I konfiguratorn kan nu endast bilar med batteriköp att väljas, i prislistan står det “batterihyra gäller endast lagerbilar”. Ändringen är global för alla länder Renault Zoe säljs i.

Zoe-batteri

Enligt franska sajten automobile-propre har allt färre kunder köpt Zoe med batterihyra. Från att ha varit ett sätt att kunna sälja nymodigheten elbil till oroliga kunder har det blivit en marginell företeelse. Den ängslan tidiga kunder hade om batteriers livslängd visade sig vara ogrundad. De allra flesta kunder vill idag hellre köpa hela bilen, inklusive batterier. Då har batterihyra spelat ut sin roll och Renault har därför tagit beslutet att ej längre sälja elbilar med batterihyra.

Speciellt när man ska försöka sälja bilen begagnad kan det vara svårt att övertyga nästa kund varför det ska tillkomma en avgift på tusen kronor i månaden på en flera år gammal bil. Batterihyran har gjort begagnatmarknaden för Zoe krånglig. Många annonsörer ska ha heder för att de skriver ut “batterihyra” respektive “batteriköp” – men långt ifrån alla. Då vet man inte om den där bilen som annonseras har några dolda kostnader. Det där fyndet blir inte lika förträffligt längre när första hyresavin för batterihyra plötsligt, oväntat dimper ner från Renault. Ska du köpa en begagnad Zoe: fråga alltid om batterihyra tillkommer!

Bookmark the permalink.
--- Stöd dessa sidor med en donation ---
--- Min referralkod: tibor72449 ---
--- Köp mina böcker ---
  • Jan-Erik Sebestyen

    På tal om prisförändringar, har priset på model 3 sänkts?

    • Axel Holm

      Ja, i flera länder i europa. Inte koll på hur det är i sverige. Inte sänkt pris i norge som jag förstått.
      https://electrek.co/2021/01/20/tesla-drops-model-3-prices-in-europe/

      • Jan-Erik Sebestyen

        När Berlin börjar rulla sin produktion om några månader bör Tesla kunna tillverka model Y med lägre kostnader än de gör i USA och Shanghai. Jag föreställer mig att de behöver göra som i Kina, sätta konkurrenskraftiga priser. Ska bli intressant se hur de hanterar prissättningarna. Ska de sälja miljontals bilar om ett par år måste priserna ner fortsätta neråt.

        • Anders Nyman

          Ett motargument mot det är att tyska löner är höga, och lokala underleverantörer med Kinapriser saknas. Vinsten på utebliven tull och frakt kan ätas upp.

          Med det sagt så är Model Y för dyr just nu jämfört med Skoda Enyaq, ID4 etc. Hade priset varit samma som vid lanseringen, dvs 686 000 (?) för en LR hade det varit mycket bättre. Jag hoppas att det höjda priset är ett dummypris på samma sätt som i Kina, för att inte sätta käppar i hjulen för Model 3-försäljning i väntan på Y. Men lika stor prisjustering nedåt som det blev i Kina när leveranserna väl kom igång tror jag inte på.

    • https://teslaclubsweden.se Tibor Blomhäll

      LR och P har sänkts med 20′ i går, men inte SR+

  • Aman Aljaberty

    Aldrig mer med Zoe sämsta köpte jag har gjort, bilen är i verkstad från 2 månader sen och ingen bryr sig.

    • Snåla Grisen

      Där ser man. Vi är supernöjda med vår Renault Zoe 52. Den äldre modellen har vi också haft ett tag och den var ingen höjdare även om den funkade bra. Alla bilar kan såklart bli bättre, och hade man fixat detta i nya Zoe hade den blivit full pott.

      – Snabbare snabbladdning, 50 kW som är 20-30 i praktiken. Enklare och billigare att köra full fart på en 22kW-stolpe.
      – Lampa i taket, det är kolsvart i baksätet och barnen klagar på att de inte ser att ta på bältet o sånt.
      – Liiite större skuff så man man sätta ner en ihopvikt barnvagn.
      – En app där man faktiskt kan göra något vettigt. Gäller även bilens infodisplayer. Visa lite vettig elbilsdata som t.ex. laddhastighet.
      – Ta bort lite av fossilbilstänket, t.ex “en start engine-knapp”, ett ilsket meddelande “stäng av motorn” när man lämnar bilen med “motorn” igång om familjen vill ha ac eller värme medans man går iväg.
      – Adaptiv farthållare, fotgängarvarning
      – Möjlighet att justera stolarna i höjdled

      Jag vet inte varför Zoe har så dåligt rykte trots att det är en av de mest sålda elbilarna. TeslaBjörn verkar hata bilen för den får långt ifrån lika mycket uppmärksamhet som t.ex. Peugeot eller WW id3 eller nån av de andra elbilarna han testar eller jämför med. Vet inte hur länge sen det var sedan den bilen var med i hans kanal.

  • Surfaren

    “Det där fyndet blir inte lika förträffligt längre när första hyresavin för batterihyra plötsligt, oväntat dimper ner från Renault.”
    Vad jag vet behöver den nya ägaren skriva på ett avtal om batterihyra. Renault kan knappast skicka räkning till någon som inte skrivit under på att de ska betala denna kostnad.