Elbilar är klart billigast att serva

Prius

Elbilar är klart billigast att serva enligt färska siffror från tidningen Vi Bilägare. De har summerat årliga servicekostnaden för 6 000 mil eller tre år för hundratals testade bilar.

“Toyota har den klart högsta servicekostnaden” enligt Vi Bilägare medan elbilar är “klart billigast” och “hybrider och laddhybrider är dyrast”.

Summan för servicekostnad under de första tre åren för en elbil är i snitt 6 019 kronor enligt tidningens sammanställning, att jämföras mot drygt nio tusen kronor för bensin- och dieselbilar och drygt 13 tusen kronor för hybrider och laddhybrider.

Service för elbilar är 37% billigare än för avgasbilar och mindre än hälften mot hybrider och laddhybrider.

Vi bilägare publicerade även en lista över servicekostnader för olika biltillverkare där Nissan, Mazda och Renault var billigast och Peugeot, Kia och Toyota hamnade sist i listan med de högsta servicekostnader.

Tre bilmärken saknades dock från listan: Audi, BMW – och Tesla.

Audi och BMW togs bort från sammanställningen eftersom de ofta har serviceavtal vilket skulle blivit missvisande enligt Vi Bilägare. Tesla saknas för att tidningen “måste ha testat minst fem olika bilar från samma märke för att siffran ska tas med”. Tesla Model S, 3, X, Y blir bara fyra.

Skulle de ha tagit med Tesla skulle den dock ha blivit en solklar segrare. För Teslas servicekostnader är noll kronor. Tesla har som enda biltillverkare helt avskaffat årlig service, du behöver aldrig ta bilen till verkstad “för säkerhets skull”. Teslas bilar har ingen serviceintervall, ingen servicebok där man måste samla stämplar för att bilens garantier fortsatt skall gälla. Behöver något åtgärdas säger bilen till men ägarna behöver aldrig åka till verkstad och betala tusentals kronor bara för att byta lite oljor.

Problemet med hybridbilar sammanfattas av tidningen så här: “En förklaring till Toyotas höga prislapp är att märket fokuserat på hybridbilar som i princip har ”två drivlinor i en”. När båda två ska servas och underhållas blir kostnaden högre.” De Toyotamodeller Vi Bilägare testat kostade 2.30 kronor per mil – enbart i servicekostnad!

Inte undra på att elbilar håller på att vinna svenskarnas hjärtan. Inte nog att man slipper åka till macken och betala ockerpris för bränsle – man sparar även många tusenlappar på minskad servicebehov.

Speciellt om man kör en Tesla.

Bookmark the permalink.
  • nickysixeight

    Fast det sagt, så finns det vitala system även på en elbil, som gör att den borde servas regelbundet. Om man med service inkluderar okulär kontroll och service vid behov. Som tex bromsarna/bromsolja.

    • Daniel

      Har man bytt till bromsolja är det definitivt dags för service! ;)

  • Kenneth

    “Noll kronor” – Är detta bara baserat på vanlig service eller allt man byter på en bil?
    Jag tänker torkarblad och dyligt.

    • https://teslaclubsweden.se Tibor Blomhäll

      Med “noll kronor” menas att du behöver inte betala för årlig service för det finns ingen årlig service.
      Sedan behöver naturligtvis torkarblad mm då och då bytas men det gör man när det behövs, inte enligt en förutbestämd schema.
      Vi Bilägare jämförde kostnaderna för schemalagd service vilket för Tesla är noll kronor.

      • http://rasmus.krats.se/RasmusKaj Rasmus Kaj

        Så även de 13000 kronorna för en hybrid är bara schemalagd service, exklusive både småsaker som torkarblad och eventuella större reparationer? Det kanske kan göras tydligare, jag tolkade det som genomsnittslig totalkostand för underhåll av bilarna och tyckte att siffrorna var lägre än jag hade förväntat mig …

  • Axel Holm

    Jag tycker att det är tråkigt och snävt att många gånger så räknas det bara på de första 3 (eller möjligtvis 5) åren av en bils liv. De flesta kör sina bilar längre än så, de flesta kör bilarsom inte är nya och de flesta bilar blir över 12 år innan skrot. Vore intressant att se siffror på bilens 12 första år.

    Elbilen blir än bättre på 12 års ägande än 3 års ägande.

  • Snåla Grisen

    Tittar man på t.ex. Zoe kan man ju göra allt utom byte av kylvätska till elmotorn själv. Stämplar kan man köpa på leksaksaffären… är inte Teslas motorer vätskekylda?

    Den största anledningen till att göra “service” för en icke Tesla tror jag kommer bli mjukvaran. Det är mig veterligen bara Polestar 2 och Tesla som har riktig OTA av mjukvaran, de flesta andra uppdaterar endast multimediasystemet, resten måste man in till en verkstad. Och detta kostar ju pengar. Teslan funkar ju mera som en smartphone. Nu tror jag knappast Kia och Renault släpper några nya funktioner till sina bilar, de vill ju kränga nya bilar istället, så det är kanske ett icke-problem?