Jag får ofta frågor om man vågar köpa begagnade elbilar. Och hur mycket kostar en elbil per mil om man räknar in värdeminskning, försäkring, allt?
Nu när vi har sålt vår älskade Leif kan vi räkna ut exakt hur mycket hon kostat oss. Ni som har hängt med här ett tag vet att “Leif” var vår familjs första elbil, en Nissan Leaf årsmodell 2013. Som ganska snabbt fick namnet Leif trots att bilen var en uppenbar tjej, hon pratade till oss med kvinnlig röst (navigatorn). Tycker du det är konstig att en tjej kan heta Leif lever du i fel årtusende 😉
Vi köpte vår Nissan Leaf begagnad i slutet av mars 2015. Då hade hon körts i två år som hemtjänstbil i Tyresö kommun, räknaren visade 1807 mil. Vi fick betala 166 tusen kronor efter avslutad budgivning på Kvdbil.
Efter sex år och sju månader sålde vi henne för 95 tusen kronor på Blocket. Då visade kilometerräknaren 9304 mil. Vi körde alltså 1139 mil per år, ganska nära den medelkörsträcka för bilar som är 1171 mil per år enligt Statistiska Centralbyrån. Vi körde dock mycket mer i början med resor till Köpenhamn och Göteborg än på slutet där frugan mest körde inom kommunen.
Värdeminskning 9.47 kronor per mil
Av ovan siffror kan vi räkna ut att på drygt sex år och 7497 mil blev värdeminskningen 71 tusen kronor, vilket om vi slår ut blir 8.1% per år eller 9.47 kronor per mil.
Reparationer 1.16 kronor per mil
På dessa sex år och 7500 mil fick vi utföra följande reparationer på Leif:
– bytt 12V batteri
– bytt vattenpump i värmesystemet
– bytt bromsbelägg och bromsskivor
– bytt spindelled
Det sistnämnda är mitt eget fel då vi använde bilen för övningskörning med våra tonårsbarn. Utan dem skulle nog spindelleden ha hållit i några år till.
Sammanlagt har dessa reparationer kostat oss 8700 kronor. Vilket utslaget på 7497 mil blir 1.16 kronor per mil. Leif har aldrig varit inne på verkstad för service – vad skulle de ha gjort, bytt olja eller?
Däck 1.09 kronor per mil
Vi har köpt en uppsättning sommardäck för 3790 och vinterdäck för 4354 kronor inkl montering. Dessa kostnader tillsammans utslaget på körsträckan blir 1.09 kronor per mil.
Skatt & besiktning 0.65 kronor per mil
Varje år fick vi betala 360 kronor i fordonsskatt och 450 kronor för besiktning. Elbilar har så låg skatt att till och med besiktningen kostar mer.
Laddning 2.00 kronor per mil
Vår Nissan Leaf drog i medel 1.5 kWh per mil under dessa sex år. Något mindre på sommaren, något mer på vintern. Räknar vi med 10% laddförlust och att vi historiskt i genomsnitt betalat 1.14 kronor per kWh för el hemma (rörligt pris exkl elnätsabonnemang och årsavgift, inkl moms) skulle det bli 1.88 kronor i elkostnad per mil.
Men sedan har vi ju även laddat ibland på laddstolpar och snabbladdare. Vissa av de har varit dyra – andra gratis. Därför är det svårt att få till exakta siffror där men lägger vi på 12 öre per mil skulle det motsvara att 250 av de milen vi åkt laddade vi på dyra snabbladdare. Vi vet att vi har snabbladdat 199 gånger vilket i värsta fall skulle motsvara 199*20kWh/1.5=265 mil. Men många av de laddningarna och många av de laddstolpar vi använt varit gratis, så den egentliga summan är mindre. Den egentliga laddkostnaden är nog därför några ören under 2 kronor men låt oss räkna lite pessimistiskt för säkerhets skull.
Man brukar som tumregel säga att elen till elbilar kostar runt 2 kronor milen vilket har stämt ganska exakt på Leif. Vi får dock se om vi behöver justera den summan uppåt i framtiden med tanke på dagens elpriser.
Försäkring 4.81 kronor per mil
Leif var försäkrad hos If, vi hade en halvförsäkring som kostade 5479 kronor per år. Utslaget på drygt sex år och 7497 mil blev alltså försäkring den näst dyraste posten med 4.81 kronor per mil.
Total milkostnad 19.18 kronor per mil
Jämför vi de olika kostnaderna kan vi se att värdeminskning utgjorde hälften av milkostnaden, försäkring en fjärdedel och resterande kostnader den sista fjärdedelen.
På sex år och sju månader kostade bilen oss sammanlagt 143 768 kronor, det vill säga 1820 kronor per månad inklusive allt. Som två månadskort på Stockholms lokaltrafik.
Det är svårt att ta något att jämföra mot. Enligt Motormännen kostar en bil 58-69 kronor per mil. Fast då räknar de med nya bilar. När vi köpte Leif var hon redan två år gammal med den värsta värdeminskningen avklarad. Ska du jämföra med din bil får fylla i dina poster själv och räkna ut vad din bil egentligen kostar dig.
Men låt oss ta att vi skulle köpt en begagnad bensinbil istället för 166 tusen kronor. Måttar vi till med 10% värdeminskning per år, samma försäkring och däck, 15 kr litern på bensin och 0.7 verklig förbrukning, 2000 kronor skatt plus 3000 kronor service och reparationer per år skulle en sån bil kostat oss drygt 34 kronor per mil.
Vi sparade 15 kronor per mil genom att välja elektriskt. Det blev en minskning av kostnaderna med 44%, drygt 17 tusen kronor per år. Tack för det, Leif!
Men hur mådde batterierna då? Vill du läsa mer om hur batterierna mår på en åtta år gammal elbil ska du läsa vår artikel Leif ska säljas.
Fler artiklar om Leif under åren hittar du här.
Bra sammanställning. Jag skaffade en Leaf 2013 och hade den som tjänstebil/leasing under 4år. När jag sålde den så gjorde jag en likadan sammanställning. Dock med alla kostnader via jobbet och milersättning mm.
Bilen hade jag kört 7950mil på de 4åren och min uträkning var att den kostade mig 19.70kr/mil.
Det efter att alla firma kostnader förts över till mig som löneväxling. Och allt blivit plånbokskostnader.
Den var den billigaste bilen jag ägt.
Här blev det fel på en nolla:
”
Vi vet att vi har snabbladdat 199 gånger vilket i värsta fall skulle motsvara 199*20kWh/1.5=265 mil.
”
2650 mil är rätt.
Jag tycker det låter oväntat dyrt med nästan 20 spänn milen för en elbil.
Jag har fört bok på alla bilkostnader de senaste 20 åren och har då en genomsnittlig milkostnad på 24:75.
Nuvarande dieselhäck ligger på 26:12 med en förväntad värdeminskning på 100% (vilket är helt orimligt).
Troligen beror det på kort körsträcka att sprida kostnaderna på.
Pingback: Begagnade elbilar för under 100 tusen kronor – Tesla Club Sweden