Efter åtta år är det dags för oss att säga farväl till Leif.
Ni som har hängt med här ett tag vet att “Leif” är vår familjs första elbil, en Nissan Leaf årsmodell 2013. Som ganska snabbt fick namnet Leif trots att bilen är en uppenbar tjej, hon pratar till oss med kvinnlig röst (navigatorn). Tycker du det är konstig att en tjej kan heta Leif lever du i fel årtusende
Leif har hunnit bli åtta år gammal nu och åkt 9300 mil hittills under sitt liv. Skulle det vara en avgasbil skulle det snart vara dags för kamremsbyte. Fast sånt slipper man i en elbil. Likaså oljebyte, byte av koppling, avgassystem, växellåda och sånt. Och så slipper man också tanka dyr bensin förstås.
Några verkstadsbesök blev det dock under åren. Efter en panikbromsning fick vi byta bromsbelägg och bromsskivor. Vattenpumpen till värmesystemet la av och fick bytas. Och nu i somras började barnen övningsköra med Leif. Resultatet lät inte vänta på sig: spindelleden fick glapp och behövde bytas. Allt som allt åtta tusen kronor på åtta år.
Som alla mogna damer har dock även Leif lite egenheter. Som att man måste trampa på bromsen två gånger innan man lägger i växeln första gången efter att man startat bilen. Resultatet av ett alkolås som satt i och monterats bort – men varje gång man startar bilen visas fortfarande ett felmeddelande om att alkolåset inte hittas.
Vanligaste frågan man ofta får höra när det gäller begagnade elbilar är hur batterierna håller? Vågar man köpa en begagnad elbil? Kommer man åka på att batterierna går sönder? Men moderna elbilars batterier brukar hålla längre än själva bilen. Det som däremot händer är att de degraderas med åren, kan lagra mindre energi så bilen får kortare räckvidd.
Nissan har på ett exceptionellt tydligt sätt fixat att man kan se bilarnas batteristatus. Tittar du noga på ovan bild kan du till höger på batteristapeln se ett segment som saknas. Från början finns det 12 små pluppar i skalan. I takt med att batterierna degraderas och batterikapaciteten sjunker försvinner plupp efter plupp. Första segmentet försvinner när batterikapaciteten sjunker under 85% av det ursprungliga. För Leif inträffade det i september 2019. När batterikapaciteten sjunker under 78% kommer nästa segment att släckas. Det är väldigt enkelt att se på begagnade Nissan Leafs hur deras batterier mår, vi önskar alla biltillverkare gjorde så. Batterierna behöver inte ens vara fulladdade för det.
Vill man veta mer exakt hur batterierna mår kan man ansluta en dongel till bilens OBDII uttag och med hjälp av appen Leaf Spy Pro läsa ut det mer exakta SOH (State of Healht) värdet. Se här till höger.
Leifs batterier har 80.30% av sin ursprungliga kapacitet kvar. Vilket är exceptionellt bra.
Under 93,038 km har bilen snabbladdats (QuickCharge) 199 gånger och den påstås ha normalladdats 7425 gånger. På grund av en bugg i bilarnas mjukvara dubbelregistreras dock nattladdning, en gång för när sladden ansluts på kvällen och en gång till när laddningen sedan går igång på natten.
Jämfört med andra Nissan Leaf har Leif klarat sig exceptionellt bra. Se röda pricken i grafen ovan. Det är inte för inte man är elbilsexpert 😉 Den låga batteridegraderingen förklaras mest av vårt kalla klimat och att vi alltid laddat Leifs batterier till endast 80%.
När Leif var ny klarade hon runt 12 mil på motorväg, 15 mil i stan. Nu med 20% sämre batterier blir det snarare runt 10 mil. Men det dög alldeles utmärkt till min fru som mest använde bilen till lokala resor, sällan hon körde över 5 mil på en dag. Hon upplevde aldrig några problem, bilen kunde åka alla dagens åkturer och sedan laddas över natten. Nu fick hon dock en ny väninna som bor 6 mil från oss. Och då kunde Leif inte åka tur och retur på en laddning längre. Därför beslöt vi oss för att byta ut henne. Nej, inte väninnan. Inte frugan. Utan Leif. (Till en Kia Soul EV, mer om det i en senare artikel.)
Så behöver du en bil för jobbpendling, shopping och resor i stan, som får plats med storhandlingen och upp till fem personer har du här en trotjänare som inte sörplar varken bensin eller olja.
(Update: hon är såld nu)
Intressant sammanfattning!
Förövrigt, när vissa pratar om att kön är en social konstruktion så kan jag för en gång skull hålla med dem i det här fallet 😉
Jag inbillar mig att de flesta bilar av någon anledning är manliga, dvs ifall ägaren väljer att tilldela bilen ett kön. Men jag har hört många tyskar som har en Renault Zoe, som säger “hon” när de pratar om bilen. Vet inte om det är själva namnet på bilmodellen eller dess lite gulliga utseende som gör detta. Här i Sverige har jag konstigt nog aldrig hört det.
Vore intressant att få se en kalkyl när du sålt den och då kan ta med den faktiska värdeminskningen över 8 år och slå ut på antalet mil, och inkludera de andra kostnaderna också såklart