Antal nyregistrerade bilar med förbränningsmotorer minskar i rask takt i Sverige. Ovan graf visar att fram till 2019 nyregistrerades det runt 35 000 avgasbilar varje månad i Sverige. Efter det har trenden dock varit nedåtgående. Augusti 2020 nyregistrerades 25 927 avgasbilar – och nu i augusti i år endast 17 220.
Skulle den trenden fortsätta skulle den sista bensin- eller dieselbilen säljas redan nästa år. Trendlinjen når noll redan september 2022!
Ännu mer chockerande blir det när jag berättar att ovan graf innehåller förutom bensin- och dieselbilar även hybrider och laddhybrider! Alla bilar med förbränningsmotorer. 😯
Elbilarna då? Den trendkurvan pekar tvärtom mer och mer brant uppåt. Från att ha varit en marginell företeelse innan 2018 har antalet nyregistrerade elbilar ständigt vuxit. I augusti 2019 nyregistrerades 1 137 elbilar, året därpå 2 223 och nu i år förra månaden hela 4 922. Antal nyregistrerade elbilar fördubblas varje år.
Fortsätter den trenden säljs det 35 000 elbilar i månaden i Sverige redan år 2024! Då når antal elbilar de 35 000 bilar per månad som länge har varit medel i Sverige.
Kommer det verkligen bli så här? Står vi inför systemskiftet redan om ett till tre år istället för 2030? Njae. Pandemin har minskat folks efterfrågan på nya bilar. Trendlinjen kan avbrytas nästa år när köpfesten åter kommer igång.
Drar vi trendlinjen för minskade försäljningen av avgasbilar mer “snällt”, tittar på årsbasis och ignorerar branta dykningen i år når den inte nollan förrän någon gång år 2026. Hur vi än räknar finns dock trenden där och är tydlig. Det enda som vi är osäkra på är slutdatumet.
Stämmer dessa trendlinjer kommer det inte behövas något förbud mot bensin- och dieselbilar år 2030 – folk kommer frivilligt ha övergett dem redan innan dess!
TCS fem år sedan: Norge förbjuder fossilbilar?
Redan 2016 pratades det om försäljningsstopp av bilar med avgasmotorer i Norge till år 2025. När regeringens talesman då gick ut med att de tror det inte kommer behövas något förbud för att ingen kommer vilja köpa avgasbilar 2025 skrattade många. Men nu verkar det som att han kan komma få rätt i sin profetia.
Det kommer att säljas bilar med förbränningsmotorer i Sverige till åtminstone 2025. Mycket återstår för att få infrastruktur på plats, och priset på bilarna behöver bli lägre. Idag fungerar inte batteribil fungerar alla.
Väldigt positivt! Ett av de största problemen som jag ser det är laddinfrastrukturen. Norge är ju som bekant betydligt bättre rustat för en sån här övergång. Som exempel kan ju en mack i Norge vara utrustad med med över 10st 150kW laddare medans det i bästa fall kan finnas 6st laddare i Sverige och ofta betydligt mindre. Långt från alla, mig själv inkluderat har ingen laddmöjlighet hemma utan är beroende av publika laddare och precis som du skrivit innan Tibor verkar det vara en bit kvar vad gäller laddare att sätta upp på kommunala parkeringsplatser längs gatan osv. Sveriges regering måste verkligen lägga på ett kol för en smidigare övergång till fossilfritt.
Efter min semesterresa i Norge så kan jag hålla med dig om att lddinfrastrukturen är på plats i Norge.
Om du kör Tesla! Var många långa köer till de andra laddarna. i vilket fall när man var utanför de större städerna.
Vill inte vara negativ och nog för att det vore jättebra, men det där är en väldigt konstig trend man förutspår. Den nedgången man tittar på för att rita ut trenden uppstår alltid efter en spike. Titta istället på en längre period och rita ut en kurva utifrån det. Vi kommer sälja ICE bilar till åtminstone 2030~ förutsatt att inga förbud kommer på plats. Tyvärr.
Instämmer också med @janeriksebestyen:disqus, mycket infrastruktur måste på plats innan det blir praktiskt för alla att ha elbil, för att inte tala om priset.
Spikarna kommer alltid månaden innan varje ny förordning som försämrar för avgasbilar.
Spikarna i kistan, kan man väl säga 🙂
Det är en väldig skillnad på att ha en bil mot att köpa en ny bil, eftersom mindre än 10% av bilparken byts ut varje år och en överväldigande majoritet av de som verkligen har råd att köpa en ny bil har redan, eller har möjlighet att ordna daglig laddning medan bilen ändå står parkerad. De som ska köpa bilarna som säljs nya nu, sen när de är begagnade så småningom behöver inte kunna ladda smidigt när bilarna är nya.
Det kommer ordnas fler laddplatser, det är verkligen ingen stor grej att ordna övernattenladdning. De som kan få det knepigt är de som inte ens har en fast plats, men de köper som sagt sällan nya bilar, inte ens särskilt “nya begagnade” bilar. Laddare handlar om att dra ledning de sista metrarna, och gärna ha lite styrning till det, vi ordnar mycket mer infrastruktur än det på olika sätt utan att folk får ångest över det.
Om det säljs nya ICE-bilar 2030 så lär det inte vara många, elbilarna kommer vara billigare att köpa innan dess, och fortfarande billigare att äga, batterikapacitet för 2-3 veckors genomsnittlig vardagskörning kommer vara normalt, och det kommer finnas laddare där folk behöver. Andrahandsvärdet på en några år gammal fossilare kommer vara försumbart innan dess, så man lär inte köpa någon ny fossilbil i slutet av 20-talet om man inte är helt dum i huvudet.
Ser onleklingen ut så. dock tror jag det kommer dröja ca 10 år, för alla vill inte riktigt släppa fosilen. (och jag tror inte priserna kommer ned i de nivåer folk behöver)
Den nedåtgående trenden kommer givetvis att plana ut om det inte införs ett förbud vid något tillfälle. Men det är trots detta en häpnadsväckande utveckling!
Det största hotet mot en omställning är elpriset!
I förra veckan kostade 1 kWh i Storbritianen nästan 30 kr. Det skulle alltså ge ett milpris på nästan 60 kr milen i bara drivmedel för många elbilar. Nu är det ett extrem fall med 2 stora kraftledningar ur funktion, priset brukar ligga på 4-5 kr per kWh men redan vid det priset så är “vinsten” högst marginel för elbilar som drar lite mer än 2 kWh per mil.
Så innan det finns ett bra sätt att lagra överskottsenergi från väderberoende källor som kommer dessa konkurrera ut baskraft när vädret är i deras favör och när när det inte är det kommer elpriset explodera.
Alla kommer inte ha möjlighet att producera sin egen el via solceller/vindkraftverk utan kommer vara helt beroende av energimarknades elpris.
Under hur lång tid låg priset på 30kr?
Jag ser med blotta ögat att Tibor har använt största glädjemetoden i st f minsta kvadratmetoden när han ritat sin trendlinje… dock intressanta uppgifter, som alltid!
Trenden är helt klart tydlig, men risken för ett backslag är stort. Detta på grund av att el prisarna drar i höjden i takt med att vi nermontera all baskraft och ersätter det med mycket dyr variabel/intermittent energi – främst vind. Genom olika dolda subventioneringar försöker man från politisk håll att förverkliga målsättningen om att vi 2040 ska ha stängd ner all kärnkraft i vårt land och ersätt denna med vind. Systemkostnaderna för detta är mycket höga och kommer slås ut på menig man via skenande nätavgifter, energiskatter och elpriser.
Redan idag ser vi att fossilt börjar få revans genom dels skenande naturgas priser därför gaseldade verk byggs i rask fart i framförallt Tyskland för att stötta upp kring den intermittenta vindkraften – i takt med att kärnkraften läggs ner. Höga priser på el i Tyskland drar med upp el prisarna i Sverige. Det olja eldade Karlshamnsverket är ett annat i exempel fast i vårt eget land. Karlshamnsverket är återigen blivit lönsamt att köra och dom gör detta för fult numera (bemärk: just nu är verket tagit ut för kort underhåll – men kommer återgå i drift inom kort på grund av de höga elpriser).
Sannolikt införs Euro 7 normen 2025 och om inte fossillobbyn lyckas urholka den mer spås det att den innebär döden för ICE. Så trenden + normen +andrahandsvärdet kommer nog göra att antalet nyregistreringar är nära noll 2025 och förhoppningvis minskar även den procentuella delen av ICE-bilar i bilparken raskt.