Tesla har nu lanserat sin “Begär Total Självkörningsförmåga Beta” knapp i USA. Amerikanska Teslaägare som hade köpt Total Självkörningsförmåga tillvalet till sina bilar kan nu trycka på en knapp på bilarnas mittskärm där de begär att få pröva första beta-varianten av mjukvaran. Med den kan bilarna köra själva även i stadstrafik – dock måste föraren hålla i ratten och vara beredd att ta över körningen när som helst.
Knappen ger dock inte mjukvaran på en gång, och inte till alla. Först måste du bevisa att du är värdig. Bilen kommer analysera hur pass bra förare man är och Tesla förmodas dela ut de första beta-mjukvarorna till de bästa förarna. (Hmm. Borde det inte vara tvärtom egentligen? Det är ju de värsta förarna som har störst behov av en självkörande bil.)
Efter att ha godkänt att bilen övervakar dig och skickar information om dina körvanor till Teslas centrala servrar börjar bilen kolla hur pass säker förare du är. Man får en “säkerhetspoäng” från 0 till 100 där man betygssätts som förare. Enligt Teslas informationssida kommer de flesta förare få 80 poäng eller mer. Man kan se sin säkerhetspoäng i Tesla-appen.
Det finns en utförlig beskrivning av vad systemet övervakar och hur betyget sätts på företagets amerikanska hemsida men vi kan kort sammanfatta det så här:
Krockvarningar. Antal gånger per 1600 km bilen varnar med visuell och med hörbar alarm om att bilen kommer krocka om du inte ingriper. Händelser fångas baserat på inställningen för ”medium” varningskänslighet för kollision oberoende av vald inställning i fordonet.
Hårda inbromsningar. Hård bromsning definieras som inbromsning mätt av ditt Tesla-fordon överstigande 0.3 g. Detta är samma sak som en minskning av fordonets hastighet större än 11 km/h på en sekund.
Aggressiva svängar. Aggressiv svängning definieras som vänster/högeracceleration, mätt av ditt Tesla -fordon, över 0.4 g. Detta är detsamma som en ökning av fordonets hastighet till vänster/höger större än 14 km/h på en sekund.
Kort avstånd. Bilen beräknar om föraren ligger för tätt bakom bilen framför eller om avståndet ger tillräckligt med reaktionstid om tex bilen framför skulle plötsligt stanna. Avståndet mäts endast i hastigheter över 80 km/h.
Tvingad autopilot frånkoppling. Autopilotsystemet kopplas ur under resten av resan om föraren har varit ouppmärksam och inte tagit i ratten trots tre ljud- och visuella varningar.
Genom att räkna antal incidenter enligt ovan kategorier kan Tesla räkna ut hur troligt du kommer råka ut för en olycka. Alla åkturer längre än 160 meter räknas in – men inte händelser som inträffar medan autopiloten är påslagen. Råkar autopiloten “spökbromsa” eller rycka i ratten till exempel när en fil blir två på 2-1-vägar försämrar det inte din säkerhetspoäng. Däremot räknas milen med autopilot in i beräkningen vilket ger att ju mer du kör på autopilot desto lättare blir det att räknas som en säker förare. Däremot bör du inte ge dig på bankörning medan du samlar poäng för att få självkörnings betat.
Just nu använder Tesla systemet med säkerhetspoäng för att bedöma vem som ska få de första beta-releasen av självkörande mjukvaran. I framtiden kan dock de använda systemet även till märkesförsäkringen. Tesla har bildat ett eget försäkringsbolag i USA som lockar med lägre månadsavgifter. I framtiden kan säkra förare få ännu bättre försäkringsvillkor.
Vi lär inte få varken självkörande mjukvaran eller försäkringen inom snar framtid i Sverige. Men säkerhetspoängen skulle nog vara intressant även utan dessa direkta användningsområden, som ett sätt att själv få reda på hur pass bra förare är jag egentligen? Och vilka beteenden borde jag ändra på för att förbättra mig?
Detta har väl väldigt lite med hur säker förare man är? Känns som om Tesla fångar upp de mest osäkra förarn med detta. Min mormor körde aldrig över 70, bytte till rätt fil en mil innan hon behövde och körde extremt försiktigt och oroligt. Hon skulle fått panik om autopiloten plötsligt stängde av sig eller gjort något tokigt så hon behövt ingripa.
Att köra “försiktigt”, och planera sin körning i god tid, är utmärkande för säkra förare. Att köra “oroligt” låter mer som att det inkluderar plötsliga inbromsningar och ger alltså sämre poäng. Att aldrig köra över 70 innebär att man aldrig håller tillräckligt avstånd vid hastighet över 80 (ja, jag utgår från att Teslas utvecklare inte är idioter och att man inte har 100 poäng om man sätter sig i en ny Tesla man aldrig har kört). Så jag tror nog att de här kriterierna är ganska bra för att bedöma säkra förare. Sannolikt mycket bättre än hur många snabba “skickliga” förare bedömer sig själva.
https://teslaclubsweden.se/forum/download/file.php?id=30246
https://uploads.disquscdn.com/images/722e8d726b320afdc09ec44e7c31d0c8d412325ec1794850c6434e3ffd7303eb.jpg
Känns lite läskigt tycker jag. Jag vill inte få min körning övervakad och få poäng likt Kinas sociala poäng för att få fördelar så som nya funktioner. Förstår dock att detta är en beta och att man vill ha de bäst lämpade förarna för detta ändamål, problemet är ju dock att folk betalat väldigt mycket pengar för denna utlovade funktion i förtid.
Ganska naturligt att Tesla berömmer förarna efter verklig körförmåga (till skillnad från upplevd körförmåga då den överväldigande majoriteten överskattar sin förmåga att köra bra/säkert) eftersom de använder kördata från verkliga förare för att träna FSD. Vore ju olämpligt att träna på de olämpliga beteendet som majoriteten uppvisar…
Min Tesla varnar för krock vid varje omkörning, tydligen gillar den inte när man ökar hastighet i riktning mot annan bil… 0,4 G sidoacceleration får jag vid varje påfart till motorväg, bilen klarar inte att köra med mer än 0,3G längre än 2 s och den kör då långsammare än långtradare… Låter som jag får väldigt låg safety score ;-(
Det må vara de “sämsta” förarna som behöver självkörande bilar bäst, men det är om några år, när det faktiskt finns självkörande bilar på riktigt. Tesla är nog de som är närmast att verkligen kunna leverara självkörande bilar, men de har (i vanlig ordning) mycket längre kvar än vad Elon verkar tro. Tills dess kräver betan förare som ständigt har koll och är beredda att gripa in fast de inte “kör”, vilket stället minst lika höga krav på föraren som att faktiskt köra.
https://uploads.disquscdn.com/images/509be9d7e3aa5adcd5bb1ce68258054d6ac787b5ed9feab315ecf538bfd226ab.jpg
Teslas, slow Teslas EVERYWHERE!
https://electrek.co/2021/09/26/slow-teslas-everywhere-24-hours-into-the-fsd-button-what-is-your-safety-score-beta/
https://uploads.disquscdn.com/images/bd904e4ed07508e7f1a7307cafae9ce844222294e98db365b44ec2b1c98f4e90.jpg
GETTING 100 SAFETY SCORE
Det är en skillnad på hur Tesla ser på säkerhetssystem jämför med andra tillverkare. Vi har en Tesla M3 och en VW Passat. I folkan hjälper bilen mig att håll mig filen och inte köra på andra. Inte lika bestämt som Teslan men ändå ett stöd för att jag inte skall förolyckas. Jag kan avslappnat köra i 160 på Autobahn och inte riskera att köra av vägen när jag ställer om radion.
I Teslas är det mer att jag som förare som skall att stötta bilen så att den kan vara självkörande. Om jag inte håller måtten kastas jag ur systemet och för köra utan förarstöd. Jag måste ha full fokus på att underhålla system så jag inte åker ut. Inte ta fört hårt i ratten eller för löst.
Det är tydligt att Tesla inte vill minska antal olyckor. De vill bara inte bli stämda om en olycka skulle ske.