Nu finns det 100 000 elbilar i Sverige. Tillsammans med 181 tusen laddhybrider blir det 281 tusen laddbara bilar på våra gator och vägar.
Antal elbilar växer exponentiellt. För ett år sedan fanns endast 52 183 elbilar i Sverige, året innan 33 118. Varannan elbil på våra vägar är mindre än ett år gammal!
För fem år sedan fanns det bara 9 056 elbilar i vårt land. Många tror att elbilar fortfarande är bara en marginell företeelse när det i själva verket är så att 14%, var sjunde bil såld i Sverige i år har varit en elbil. Det har hänt två gånger det senaste året att bäst säljande bilen en månad varit en elbil.
Fortsätter samma exponentiella tillväxt kommer elbilar att utgöra hälften av nybilsförsäljningen redan om två år.
Vanligaste elbilsmodellen i Sverige just nu är Tesla Model 3 med 11 382 exemplar, följt av 8 323 Renault Zoe, 7 940 Kia e-Niro och 7 721 Nissan Leaf.
Det är uppenbarligen svårt för många att förstå företeelsen exponentiell tillväxt, speciellt för chefer i berörda företag. När någonting växter exponentiellt så är 1% halvvägs. Nästa dubbling är 2%. Sedan 4. Och 8. Och nu är vi snart på 16%. Och det inte bara i Sverige, Kina och hela EU är på god väg.
Därefter följer 32 och 64%. Som Tibor skriver så kommer detta hända de kommande åren. Och detta kommer att vara slutet för många bilföretag som inte ställt om i tid. Akio Toyoda har förstått att han missade tåget och gett upp.
Det som kommer att vara den begränsande faktorn framöver är inte efterfrågan. Begränsningen kommer att vara tillgången på elbilar. Och så kommer politiker förmodligen att försöka bromsa utvecklingen, som vi redan kan se under Biden i USA.
Efter 70-80% kommer utvecklingen att börja bromsa in. Vi når knappast 100% förrän sent under 20-talet.
Biden och demokraterna föreslår visserligen en bonus på upp till 105000kr till den som köper elbil. Inte skatteavdrag som tidigare, utan en bonus. Så att säga att de försöker bromsa utvecklingen ser jag inte riktigt, däremot verkar de inte vänligt inställda till Tesla.
Det är min uppfattning att Biden och demokraterna försöker hitta ett sätt att ge Ford och GM ekonomiskt stöd för att försätta tillverka fossilbilar (under förklädnaden laddhybrid) under hela 20-talet. De behöver minst 10 år för att komma ikapp. Jag tror vi snart få se samma utveckling i EU. Om marknaden själv får bestämma, kommer övergången till riktiga elbilar gå mycket fortare än så. Problemet med detta tempo är att 10-tals miljoner arbetare kommer förlora jobbet runt om i världen. Nu tror jag detta kommer att hända oavsett hur mycket politiker än försöker bromsa utvecklingen.
Det kommer förstås skapas mångfalt fler nya jobb, men dessa jobb kommer framförallt att komma där någon eller några entreprenörer skapar dem. Tesla skapar en hel del nya jobb, och det gör också BYD, CATL och en lång rad andra kinesiska företag.
Om marknaden hade fått bestämma själv hade vi inte alls haft lika många elbilar på gatorna som vi ser idag. Jag tror snarare att det är just subventionerna som gör att folk skaffar elbilar. Marknaden är dopad. Om elbilar hade sålts på egna meriter hade utvecklingen sett ungefär likadan ut i alla länder, oavsett statligt stöd. Men så är ju bevisligen inte fallet. Efterfrågan är stor framförallt i länder där elbilar subventioneras till den grad att de är ungefär lika dyra eller rentav billigare än fossilbilar (se Norge).
År 1997 lanserade Toyota hybridbilen Prius, något som kom att skapa panik bland konkurrenterna. Speciellt de tyska bilföretagen var skakade, i synnerhet VW. Med hjälp av sin hybridteknik kunde bränsleförbrukningen kraftigt minskas och utsläppen av diverse giftiga ämnen sänkas rejält. Tysk industri, som gärna framställer sig som teknikledande, var frånåkta.
I slutet av 1990-talet var jag övertygande om att vi nu skulle få se en snabb utveckling av olika hybridtekniker som på sikt skulle leda till helt elektiska bilar. Jag hade fel. De tyska biltillverkarna inledde en sällan skådad propagandakampanj (full av lögner) om att den slutliga lösningen på bilars miljöproblem stavades diesel. Uppbackade av politiker, myndigheter och diverse miljöorganisationer fick vi en tsunami av dieselbilar i våra städer. Något som lett ökade sjukdomskostnader och förkortad livslängd för miljontals människor. Och att vi fortfarande sitter fast i fossilträsket. Det var en utveckling jag inte hade kunnat föreställa mig ens i mina värsta mardrömmar åren kring millenniumskiftet.
När Norge införde sina subventioner var utvecklingen mot elbilar redan i full gång. De har varit smarta och sett till att få elbilar först. De sparar pengar och mänskligt lidande. Sverige kunde gjort samma sak, men har prioriterat den existerande fordonsindustrin.
Det är inte tack vare några politiker som Tesla finns och driver utvecklingen. Det är på grund av ett antal människor som vill förändra världen med hjälp av arbete.
Visst har Tesla drivit på hypen, om man vill kalla det så. Utan Tesla hade vi troligen inte sett några elbilar alls idag. Kanske några bortglömda Nissan Leaf nånstans, men inte mer. Fast jag håller fast vid mitt påstående att inte ens Norrmännen hade köpt en massa Teslor om det inte hade funnits ekonomiska incitament. Tesla hade förblivit en nischprodukt för några få välbeställda. Och ingen hade pratat om elbilar.
Det som är avgörande för elbilarnas försäljning är priset på batterier. Och det bestäms i sin tur av volymen bilar. Om det är något land som ska ha “beröm” för att driva på utvecklingen av elbilar så är det Kina. De har satsat hårt på elektrifiering av bussar, bilar och lastbilar, delvis för att minska luftföroreningarna. Det kunde Europas politiker gjort för 30 år sedan. Men de gjorde inte det. Tvärtom bromsade de utvecklingen.
Utvecklingen ökar även rejält under året. Från en elbilsförsäljning på ca 5% under Q1 till drygt 20% Q2-Q3, med en toppnotering i September på ca 30%!
Verkar definitivt som vi är på väg upp för s-kurvan.
Faktum är att rena elbilar har i September sålt mer än “rena” bensin och dieselbilar tillsammans (borträknat hybrider).
Ser ut att ha blivit 33% elbilar i september, om jag läser rätt i statistiken.