Försiktiga Teslaägare

slowTeslas

Trafiksäkerheten har plötsligt förbättrats i USA. Tiotusentals bilister har börjat köra extremt försiktigt på gatorna: håller korrekt avstånd till bilarna före, gör inga snabba filbyten, inga hårda inbromsningar.

Men det är ingen trafikmyndighet som (äntligen) hade lyckats med någon säkerhetskampanj utan biltillverkaren Tesla som fått tio- om inte hundratusentals av sina kunder att plötsligt börja köra med trafikvett.

SafetyScore

Tesla har släppt sin “Begär Total Självkörningsförmåga Beta” knapp i USA. Bilister som har köpt mjukvaran till sina bilar kan begära få aktivera den – om de först visar att de är bra bilförare. Man ska frivilligt låta sig övervakas av sin bil och få en säkerhetspoäng. Ju bättre du kör desto högre poäng får du. Tesla övervakar fem aspekter av din körstil, läs mer om det här.

Efter att Elon Musk twittrat att de första att få mjukvaran kommer vara de med perfekt 100 säkerhetspoäng, sedan 99, 98 etc och att företaget planerar släppa mjukvaran till endast 1000 ägare per dag insåg folk att ju högre poäng de får desto snabbare kan de få den efterlängtade finessen. Snabbt började det spridas olika metoder på Internet om “beat the system”, hur man får höga poäng.

100scoremissFSD

Förutom skämten tipsades förarna att köra så mycket som möjligt på autopilot, hålla lång avstånd till bilen före och köra med ägg under foten på gas- och bromspedalerna. Sånt som egentligen borde vara självklart. Men som tyvärr fuskas med alldeles för ofta av alldeles för många.

Teslaägare som körde försiktigt runt på vägarna i jakt på höga poäng rapporterade att de såg massor med andra Teslor köra runt på samma sätt. I ett slag lyckades Tesla förändra tio- om inte hundratusentals Teslaägares körvanor runt om i USA.

Med tanke på att det släpps endast 1000 FSD om dagen kommer det för vissa att ta veckor, månader innan de får mjukvaran. Som en liten “bieffekt” under tiden kommer de vara betydligt säkrare förare.

Screenshot_20210926-221511_Samsung InternetPoängsystemet är egentligen framtaget med tanke på Teslas kommande bilförsäkring. Genom att analysera tusentals olyckor, miljarder körda kilometer kom de fram till fem faktorer som avslöjar olycksbenägna bilister. Tanken är att poängsystemet i framtiden ska avgöra hur höga premier folk ska ha på sina Tesla försäkringar. De med höga säkerhetspoäng kommer få lägre premier än de med låga.

Skulle Tesla infört poängsystemet till försäkringen skulle det varit ett kontroversiellt system som skulle mottagits negativt av vissa. Men nu när folk istället kämpar för att få komma före i kön till att få FSD blev det mycket enklare att “sälja in”.

På köpet fick vi säkrare förare som kommer orsaka mindre olyckor de närmsta veckorna. Teslas självkörande mjukvara räddar liv redan innan folk ens har fått den.

Bookmark the permalink.