Eldriven betongbil

Betongbil

Eldrivna lastbilar är jättebra för att transportera påsar med potatischips, sa Nils-Gunnar Vågstedt, chefsingenjör inom elektromobilitet på Scania för fyra år sedan. Konkurrenten Volvo håller inte med.

De har nu levererat sin första serietillverkade eldrivna betonglastbil till Thomas Betong i Åbro. Tidigare liknande projekt handlade om specialbyggda prototyper.

Lastbilen Volvo FE Electric har 260 kWh batterier som ger den 20 mils räckvidd. Det går alltså åt 13 kWh el per mil att frakta betong. Då betongbilar vanligtvis körs mindre än 15 mil om dagen räknar Thomas Betong med att kunna köra alla dagens körningar på en laddning och sedan ladda lastbilens batterier över natten i depån i Åbro. Behövs det mot förmodan snabbladdas kan de göra det i Mölndalsfabriken.

Men innehållet då? Cementbranschen är ju en stor källa till koldioxidutsläpp och betong innehåller cement. Är eldrivna betongbilen endast greenwashing?

“Vi har under flera år bedrivit ett stort hållbarhetsarbete i koncernen” säger Hans Karlander, vd och koncernchef för Thomas Concrete Group. “Vi var först i Sverige, redan 2012, med klimatförbättrad betong. Vi vill bygga på det vi har gjort för att bli mer och mer hållbara.”

Klimatförbättrad betong innehåller mindre cement och mer alternativa bindemedel som masugnsslagg från stålindustrin eller flygaska från kolindustrin. Restprodukter som annars hamnar på deponi. Klimatförbättrad betong kan dra ner klimatavtrycket med 50 procent. (Och stort pluspoäng för att den heter “klimatförbättrad”, inte “grön” eller “miljövänlig”.)

Nils-Gunnar Vågstedt från Scania har fått äta upp sina berömda ord om ellastbilar och chipspåsar många gånger sedan han yttrade dem för fyra år sedan. Precis som den påse chips vi på Tesla Club Sweden skickade honom som julklapp. Nu är det dags att begrava den myten om eldrivna lastbilar. Volvo har just cementerat motsatsen.

Tagged . Bookmark the permalink.
  • AB FM

    Nils-Gunnar Vågstedt:s uttalande handlar om fjärrtransportbilar och syftar givetvis på Tesla Semi med 80 mils räckvidd. Tesla har inte själva lämnat några uppgifter på hur mycket Semi lastar eller vad det kostar att transportera 1ton/km. Man har undvikit att att lämna dessa uppgifter av den enkla anledningen att de inte är konkurrenskraftiga. Batterierna blir helt enkelt för tunga och det blir därmed för lite vikt över för lasten, såvida man inte nöjer sig med att transportera chips. Helt uppenbarligen så vet även Elon detta och därför har det levererats hela noll (0) Semi bilar ut till kund, fast leveranserna skulle ha börjat 2019. Antagligen är det väl Elon och hans obotligt tids optimism som spökar även här, han trodde antagligen att utvecklingen av batteri skulle gå snabbare än det gjort.

    Det kan tilläggas att även Scania levererar el-lastbilar med 250 km räckvidd ut till kund och de går utmärkt att lasta med tyngre saker än chips, samtidigt som transporten blir kostnadseffektiv. Det är ett betydligt större framsteg än vad Tesla har åstadkommit hittills på lastbilsfronten.

    Slutligen

    Grattis Volvo!

    • Anders Nyman

      Det _kan_ naturligtvis vara precis som du killgissar. Men det finns andra, mer korrekta orsaker – exempelvis den stora _bristen_ på batterier överlag, och svårigheten att få fram produktionskapacitet för så många olika produkter samtidigt (att prioritera Model Y som Tesla gjort är naturligtvis helt rätt).

      Att Elon upprepade gånger sagt att räckvidden inte är något problem, och tom kan komma att överträffas, är förstås inget du tar någon hänsyn till. Hade Tesla velat bygga lastbilar för korta transporter har de satsat på det, men det är inte samma sak.

      • AB FM

        Nu e det ju inte bara jag som killgissar. Det har gjorts rätt seriösa matematiska beräkningar som visar batteri för 80 mils räckvidd med den batteriteknik som finns tillgänglig kommer att inverka för negativt på på lastkapaciteten för att transporterna ska bli kostnadseffektiv. Tesla har på inget sätt bevisat motsatsen. Att Tesla skulle kunna bygga en lastbil med 25 mils räckvidd är inget jag tvivlar en sekund på, de kunde säkert gjort detta bättre än många av de traditionella tillverkarna. Men att Semi kan utföra tunga transporter på ett kostnadseffektivt sätt återstår för Tesla att visa.

        • Stefan Millgard

          250 kWh batteri väger ca 1 ton. För 80 mils räckvidd, säg 1000 kWh och det blir då ca 4 ton batteri. En vanlig Scania lastbilsmotor väger ca 1500 kg, tillkommer växellåda ungefär lika mycket samt differentialer och axlar på några 100 kg styck så det är nog dryga 4 ton det med. Ett par hundra kilo bränsle och avgassystem, säg 300 kg?

          Netto = ingen viktökning alls att tala om. Ens på en konverterad diesellastbil.

          Kan man då bygga dragaren från grunden med batteridrift går det troligen att slipa siffrorna ganska ordentligt och det är snarare så att ett rimligt antagande är att eldrift kommer att revolutionera lastbilstrafiken då vridmoment från noll och återvinning av energi i nedförsbackar innebär bättre lastbilar med större kapacitet än idag till lägre kostnader.

          Jag menar att det är case closed på den.

        • Anders Nyman

          “Tesla CEO Elon Musk said on the company’s 2020 Q4 earnings call that all engineering work is now complete on the Tesla Semi, the freight-hauling semi truck that the company is building with an all-electric powertrain. The company expects to begin deliveries of Tesla Semi this year, it said in its Q4 earnings release, and Musk said the only thing limiting their ability to produce them now is the availability of battery cells.

          “The main reason we have not accelerated new products – like, for example Tesla Semi – is that we simply don’t have enough cells for it,” Musk said. “If we were to make the Semi right now, and we could easily go into production with the Semi right now, but we would not have enough cells for it.”

          Musk added that the company does expect to have sufficient cell volume to meet its needs once it goes into production on its 4680 battery pack, a new custom cell design it created with a so-called ‘tables’ design that allows for greater energy density and, therefore, range.

          “A Semi would use typically five times the number of cells that a car would use, but it would not sell for five times what a car would sell for, so it kind of would not make sense for us to do the Semi right now,” Musk said. “But it will absolutely make sense for us to do it as soon as we can address the cell production constraint.”

          That constraint points to the same conclusion for the possibility of Tesla developing a van, Musk added, and the lifting of the constraint will likewise make it possible for Tesla to pursue the development of that category of vehicle, he said.”

          Sen kan man kanske argumentera för att det är just 4680-cellerna med högre kapacitet som behövts tas fram för att göra Semin möjlig. Men den som antecknade på Battery Day förra året noterade att Tesla ” bara” räknar med att 4680 ger 16% längre räckvidd. Så det är knappast kruxet.