Eldriven betongbil

Betongbil

Eldrivna lastbilar är jättebra för att transportera påsar med potatischips, sa Nils-Gunnar Vågstedt, chefsingenjör inom elektromobilitet på Scania för fyra år sedan. Konkurrenten Volvo håller inte med.

De har nu levererat sin första serietillverkade eldrivna betonglastbil till Thomas Betong i Åbro. Tidigare liknande projekt handlade om specialbyggda prototyper.

Lastbilen Volvo FE Electric har 260 kWh batterier som ger den 20 mils räckvidd. Det går alltså åt 13 kWh el per mil att frakta betong. Då betongbilar vanligtvis körs mindre än 15 mil om dagen räknar Thomas Betong med att kunna köra alla dagens körningar på en laddning och sedan ladda lastbilens batterier över natten i depån i Åbro. Behövs det mot förmodan snabbladdas kan de göra det i Mölndalsfabriken.

Men innehållet då? Cementbranschen är ju en stor källa till koldioxidutsläpp och betong innehåller cement. Är eldrivna betongbilen endast greenwashing?

“Vi har under flera år bedrivit ett stort hållbarhetsarbete i koncernen” säger Hans Karlander, vd och koncernchef för Thomas Concrete Group. “Vi var först i Sverige, redan 2012, med klimatförbättrad betong. Vi vill bygga på det vi har gjort för att bli mer och mer hållbara.”

Klimatförbättrad betong innehåller mindre cement och mer alternativa bindemedel som masugnsslagg från stålindustrin eller flygaska från kolindustrin. Restprodukter som annars hamnar på deponi. Klimatförbättrad betong kan dra ner klimatavtrycket med 50 procent. (Och stort pluspoäng för att den heter “klimatförbättrad”, inte “grön” eller “miljövänlig”.)

Nils-Gunnar Vågstedt från Scania har fått äta upp sina berömda ord om ellastbilar och chipspåsar många gånger sedan han yttrade dem för fyra år sedan. Precis som den påse chips vi på Tesla Club Sweden skickade honom som julklapp. Nu är det dags att begrava den myten om eldrivna lastbilar. Volvo har just cementerat motsatsen.

Tagged . Bookmark the permalink.