RIP segment 12

Leif11bars2

Det är med djup sorg jag tillkännager att vår högst älskade Leif har vid 6 år och 9 månaders ålder tappat sin första batteristapel.

Leif är alltså vår Nissan Leaf elbil som först rattades av mig i många år sedan min fru efter jag fått min Tesla Model 3.

Elbilars batterier degraderas med tiden, de kan ta emot mindre och mindre laddning. En begagnad elbil har några procent sämre batterier än när den var ny och kan därmed heller inte åka lika långt längre. Batteridegraderingen går dock ytterst långsamt. Undersökning av flera hundra Tesla Model S har visat att deras batterier tappar runt 4% under första året, sedan saktar degraderingen in, batterierna tappar runt 4% var tredje år eller var 20,000 mil. Nissan Leaf som inte tar hand om sina batterier lika mycket (ej vattenkylda batterier) tappar runt 10% batterikapacitet var tredje år.

Bilmodellen Nissan Leaf är ganska unik i att visa batteridegraderingen på sin instrumentpanel. Batteriladdningen visas till höger på instrumentpanelen som 12 streck, batterierna på bilden ovan är fulladdade. Längst till höger finns små segment som ser ut som skalan till batteriladdningen – men är så mycket mer. När batterierna är nya lyser alla 12 segment, men sedan i takt med att batterierna blir gamla och får minskad kapacitet släcks segmenten en och en. Första segmentet släcks när batterikapaciteten har minskat till 85% av ursprungliga, sedan släcks segment efter segment för varje 6.25% ytterligare försämring. Väldigt bra för dem som köper en begagnad Leaf, att kunna se hur batterierna mår med ett enda blick på instrumentpanelen! Batterierna behöver inte ens vara fulladdade för det.

Screenshot_20190903-173341_LeafSpy ProFörsta segmentet borta borde alltså betyda batterierna har sjunkit under 85% kapacitet. Efter att ha anslutit en OBD dongel och avläst batterierna genom app ser man att batteriernas SOH (State Of Health) är 83.92%

När batterikapaciteten kommer sjunka under 78.75% kommer nästa segment också släckas. Förhoppningsvis kommer det dröja över ett år innan dess.

Trots sämre batterier, trots sämre räckvidd duger dock bilen fortfarande alldeles utmärkt för min fru. De 10-11 mil räckvidd bilen klarar är fortfarande dubbelt så långt än vad den körs per dag. Till vardags märks alltså inte att bilens räckvidd har minskat.

När Leif var ny kunde hon köra drygt 12 mil i 95 km/h på en laddning. (Ja, bilen heter Leif men är en hon.) Nu kanske lite över 10 mil. De där 115 km hon påstår sig klara på en laddning på bilden ovan gäller vid lite lägre farter.

Det är oerhört viktigt att inte stirra sig blint på batteridegradering. Så länge bilen har längre räckvidd än vad du åker på en dag vem bryr sig egentligen om hur mycket längre? Kan du åka allt du vill på en laddning på en dag kommer du ändå ladda bilen full igen över natten.

Jag ska ändå vara glad att det dröjde så pass länge innan första batteristapeln försvann. De flesta snart 7 år gamla Nissan Leaf brukar ha mellan 70-80% batterikapacitet kvar. 84% är då riktigt riktigt bra. Jag får tacka vår kalla klimat här uppe i norden – och att de tidiga Leaf kunde ställas in att ladda batterierna endast till 80%. För det är framför allt värme och att vara fulladdade länge som sliter på batterier.

Röda pricken i grafen ovan visar batterikapaciteten Leif hade när hon fyllde 6 år i december i fjol. Då hade hon fortfarande 87% kapacitet kvar.

Jag brukar alltid skratta åt folk som fortfarande, än i dag påstår att “din elbils batterier kommer vara slut om tre år”. Liksom hallå, jag har en snart sju år gammal elbil som bara går och går. Visst, inte lika långt som när den var ny men det är inte alls tal om att batterierna skulle vara “slut” eller behöva bytas. Elbilars batterier håller längre än bilen.

Men ska du köpa en begagnad elbil tänk på att dess batterier har säkert försämrats några procent mot när den var ny. Räckvidden kan ha sjunkit några mil. Är det en Nissan Leaf ska du titta på segmenten vid batterimätaren: hur många är kvar?

(Gud jag måste komma ihåg att sudda den här artikeln när det blir dags att sälja Leif i framtiden. Frugan tjatar och vill också ha en Tesla. Eller åtminstone en Kia Soul EV.)

 

Av ren sammanträffande (faktiskt) handlar nästa nummer av Elbilen i Sverige om begagnade elbilar. Med artikel från undertecknad om vad man ska tänka på om man tänker köpa en.

 


Tidigare artiklar om Leif:

Nissan Leaf provkörd

Ett år med Leif

Två år med Leif

Besiktigad

Tre år med Leif

Leif 6 år

 


Nästa vecka blir det lite udda utgivningstider för våra nyhetsartiklar: första nyheten kommer redan på söndag morgon. Men måndag eller tisdag, kanske båda dagarna kan bli utan dagliga nyhetsartikeln. Anledningen till det får ni reda på på söndag 🙂

Tagged , , . Bookmark the permalink.



  • Vad tycker du? Kommentera dagens artikel på vårt forum!
  • 4 Responses to RIP segment 12

    1. Top 12 says:

      8500 mil, bilen är ju nästa i nyskick. Min S har 22.000 mil och snart 5 år på nacken ser inte att 44.000 mil och 80% kapacitet kvar som något problem. Har funderat en hel del på en Model3 men S är fortfarande lite mer bil i min smak.

    2. Axel Svensson says:

      Så demensen har börjat visa sig för Leif nu.

    3. Femte_budet says:

      Det pratas så mycket om att elbilar får mindre räckvidd med tiden, men det gäller väl även fossilbilar. Motorer och annat blir slitna även på dem med högre förbrukning som resultat. Då kommer man ju inte lika långt på en full tank.

    4. Pingback: Begagnade elbilar för under 100 tusen kronor – Tesla Club Sweden

    Lämna ett svar