I går var Leif hos doktorn. Eller mönstring? Hon blev besiktigad i alla fall, för första gången i hennes fyraåriga liv. Och Leif är alltså min Nissan Leaf elbil, för er som inte vet.
Medan jag väntade på vår tur såg jag de vanliga klientelen åka in till stationen före mig i kön: Volvon från nittiotalet, folkabussen från 80(?)-talet, SAAB-en som stod på tomgång hela tiden den väntade på sin tur, och inte kom iväg sen efter besiktningen utan att låna startbatteri, Porschen utan ett enda dammkorn, cabriolén som skulle ställas på, mm. Och så Leif.
Besiktningsmannen ville inte riktigt erkänna men det var nog första gången han fick en elbil att ta hand om. Något tal om att jag skulle gå iväg och ta mig ett kaffe medan han gör sitt jobb var det inte tal om. Tvärtom haglade frågor som “Hur sätter jag den i neutral?” och “Är motorn igång nu?”
Han konstaterade också att det var inte så mycket han behövde göra. När bilen hissats upp och han såg platta underredet vinkade han till sig sin kollega. Inget avgassystem, inga bensintank, inget sånt att undersöka. Hjullagren och bromsskivorna var de enda han behövde kika på, sen var det dags för testturen. “Du får väl hoppa in och följa med” tyckte han.
Backen hittade han själv och körde ut från hallen, bort till bromsprovet. “Vad tyst den är” tyckte han medans jag just förargade mig på att han inte slog av den snart lagstadgade oljudsgeneratorn Leaf-bilarna redan har. Under lilla testrundan sen tyckte han att bilen reagerade kvickt på gasen. Vänta bara tills någon kommer in med en P100D sa jag tyst i mitt inre.
När vi körde fram till avgastest-stationen skrattade han bara till och sa “ja, här sparar vi också in några minuter”. På min fråga uppskattade han att han slapp ta bortåt en tredjedel av alla punkterna han skulle behövt kontrollera på en fossilbil, och besiktningen gick mycket snabbare.
Leif blev naturligtvis godkänd utan anmärkning och behöver inte besöka Bilprovningen (eller annat liknande testhus) igen förrän om två år. Vi får se om det är frugan, eller någon komplett främling som kör henne dit då, för tills dess sitter jag bakom ratten på min Tesla Model 3!
TCS ett år sedan: Tesla Model 3 mått
För ett år sedan tog vi reda på Tesla Model 3 mått genom att ta mått på bilder av den. Den grova uppskattningen gav att Model 3 är enstaka cm mindre än BMW 330 och Audi A4 men har ändå längre hjulbas än dem. Och genom att lägga bilderna för Model S och 3 ovanpå varandra såg man hur överraskande stor kupé Model 3 kommer ha.
Det är inte bara bilverkstäder som behöver frukta för sin överlevnad utan också besiktningsverkstäderna. När besiktningstiden per bil halveras så går det ju åt färre personal och i längden blir det kanske färre stationer. Men kostnaden per besiktning lär ligga kvar på samma nivå…
När de får in sin första P100D så kommer man väl att höra ett Weeeeiiii! när han gör accelerationstestet 🙂
Skulle jag haft en med ludricus så skulle man ju följa med o slå på de åt dem 😉
Samma pris mindre utrustning och färre i personalen. Undra om det gynnar personalen eller politikerna?