I går avslöjade vi att Tesla Model 3 är ca 450 cm lång, vilket är 10% mindre än Model S 497 cm.
Idag tittar vi på bilens bredd.
Till vår hjälp tar vi ovanstående bild jag tog på Tesla Model 3 bakifrån. Mitt i bilden har vi en underbar linjal: Kaliforniens registreringsskyltar är 12 x 6 tum i storlek. Med skylten som måttstock kan vi mäta avståndet mellan bilens baklyktor till 59 tum. Lyktorna sitter dock inte längst ut på bilen, hjulhusen sitter ännu längre ut. Med hjälp av bilden kan vi även beräkna det till ca 6 tum extra på var sida bilen. Tesla Model 3 bredd blir alltså ca 59 + 6 + 6 = 71 tum, vilket är ca 180 cm.
Tesla Model 3 är ca 180 cm bred, vilket är ca 10% smalare än Model S 196 cm. Måtten är utan backspeglarna.
De slutliga, preliminärt uppskattade måtten är alltså:
Model 3 | Model S | BMW 330 | Audi A4 | |
---|---|---|---|---|
Längd | ~450 cm | 497 cm | 463 cm | 470 cm |
Bredd | ~180 cm | 196 cm | 181 cm | 182 cm |
Höjd | ~140 cm | 143 cm | 143 cm | 143 cm |
Hjulbas | ~285 cm | 296 cm | 281 cm | 280 cm |
En snabb jämförelse med konkurrenterna ger en något kortare Model 3, som ändå har lite längre hjulbas. Model 3 verkar bli lättparkerad, inte enbart pga bilens längd utan även av dess snäva vändradie som vi fick demonstrerad vid provåkningen – det var inte läge att ta fram måttband men enligt filmarkeringarna på vägen att döma kan vänddiametern ha varit kring 9-10 meter? Riktigt tight.
Platsen för batterierna i bottenplattan har minskat med ca 20% jämfört med Model S – vilket skulle medföra liknande minskning av batterikapaciteten om Tesla Model 3 använde samma batterier som Model S. Vilket den dock inte gör, så den jämförelsen kan inte riktigt göras. (Hmm… så varför gjorde jag det ändå?)
Inne i kupén har bakre sätesraden flyttat fram nån cm jämfört med Model S och främre sätesraden med sådär 10 cm, vilket medfört att både knä- och huvudutrymmet i baksätet har blivit bättre. Däremot sitter man mer trångt i bredd i Model 3 än Model S. Huvudutrymmet ökade också på grund av att tvärgående balken i taket vid C-stolpen (den som du slår bakhuvudet i om du är lång och sätter dig i baksätet på en Model S med panoramatak) saknas helt.
Med tanke på att bilden inte är tagen rakt bakifrån och vi inte vet något om vidvinkelseende så går de väll inte att jämföra?
Jo jag tror det, eftersom skylten är lika vinklad som bilen.
Det stämmer iaf med är den är 10% mindre på längden och 10% mindre på bredden och samma höjd. För då blir den 20% mindre totalt precis som elon sagt.
V = 1*0.9*0.9 = 81%
Man får inte centimeterprecision, nej. Men man kan få en ganska bra uppskattning av bilens mått. Det är därför jag skrev “ca” framför alla siffror. Något toleransvärde vågar jag heller inte uttala mig om, men hoppas på kring +/- 5 cm?
Det finns en riktigt bra app som heter “On 3D Measure” där man kan mäta hyfsat noggrant med en referens som tex regnummer. Finns till Android iallafall.
Tack Tibor har inte hittat mått uppskattningar nån annanstans ger en bra fingervisning om vart vi hamnar. Bilar i det segmentet har svällt ganska mycket senaste åren men jag tror att model 3 ändå blir rymligare än konkurrenterna trotts att måtten utvändigt är lite mindre. Går att packa bättre utan en stor förbränningsmotor.
Det blir säkert ännu rymligare bagage och frunk i den färdiga bilen.
Kan man beräkna bagageluckans storlek (även om det kan förändras kan det vara intressant information att lägga till handlingarna…)
Elon Musk@elonmusk
Over 325k cars or ~$14B in preorders in first week. Only 5% ordered max of two, suggesting low levels of speculation.