Vår bild avslöjar varför Tesla Model 3 har lyckats få en minst lika rymlig kupé som Model S: kupéerna är lika stora, det är bara bilens fram- och bakhäng som har minskat!
Inne i själva kupén har det hänt spännande saker för att få mer plats på samma utrymme: framstolarna har flyttats framåt i bilen för att ge mer knäutrymme i baksätet. Taket ovanför bakstolarna har ersatts med glastak för att ge mer huvudutrymme. På så sätt har Franz von Holzhausen och hans designteam lyckats trolla in mer utrymme i Model 3.
Bilden ovan har vi fått skalenlig genom att jämföra Model 3 och S fälgdiametrar. Den avslöjar att Tesla Model 3 längd blir ca 4500 mm (mot Model S 4970 mm) och hjulbasen blir ca 2850 mm (mot Model S 2960 mm). Tesla Model 3 är 10% kortare än Model S, med i stort sett samma höjd. Breddmåttet får vi återkomma till vid ett senare tillfälle.
I och med att hjulaxlarna endast är ca 10 cm närmare varandra i Model 3 finns det nästan lika stor plats för batteripack som i Model S.
Samma kupé fast smartare utnyttjad ger enastående sittkomfort i Model 3. Bagageutrymmena har dock kraftigt minskat jämfört med Model S – fast fortfarande större än allt vad fossilbilar kan erbjuda i storleksklassen. Ty Tesla Model 3 har en frunk, ett bagageutrymme framme under “motorhuven” också!
Precis som för Model S och X verkar främre motorn stjäla en del av utrymmet under huven, enbart bakhjulsdrivna versioner av Model 3 kommer få större bagageutrymme.
Chaufförerna under testkörningarna har berättat att Tesla Model 3 kommer att byggas delvis i plåt, delvis i aluminium, utan att exakt i detalj gå in vilka delar. Car and Drivers Aaron Robinson tog med sig en liten magnet som han testade mot diverse ytor och balkar i bilen utan att få den att fästa sig – något som tyder på stora delar av bilen byggd i aluminium.
Tesla Model 3 börjar mer och mer likna en “baby-S”! 🙂
Vårt medlem Wahll kom med följande bön:
Teslan Vår
Teslan vår som byggs i Kalifornien.
Helgat vare ditt namn.
Tillkommen i din fabrik.
Ske din vilja, så som i navigatorn så ock på vägen.
Vår dagliga Tweet, giv oss idag,
och förlåt oss våra missade inlägg
så som ock vi förlåta dem som skrivit dem,
och inled oss inte i myter
utan fräls oss ifrån fossilbilar
Ty framtiden är din och marknaden och autopiloten
i evighet.Ludicrous!
NU är vi en sekt på riktigt! 😆
Vi får komma ihåg att det var prototyper och stål/plåt är inte alltid det enklaste materialet att handbygga karosser i så det finns förmodligen mycket plast o andra lätta material i de två bilar de provkörde.
Men vi kan ju alltid hoppas på rostfritt, kolfiber, plast o aluminium 🙂
Intressant information dock, och underbar bön 🙂
Mm, det knakade lite i provkörningarna när det svängde också.
Stämmer nog rätt bra. 10% kortare, 10% smalare = 0,9*0,9 = 0,81 dvs. cirka 20% mindre än model s, som de har sagt hela tiden.
Model 3 blir en mer praktisk bil med mindre storlek och mer utrymme. Lite synd ändå med bagaget för oss bagagegalna svenskar men den kommer bli grym!